Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest efoll

noen på foreldreformumet mente at sønnen min muligens har add. Hva tror dere? Her er beskrivelsen min av han:

Sønnen min på 4 1/2 er av en bedagelig type. Han liker å kose seg, ha det behagelig og varmt og godt....:)

Han synes det er hyggelig å gå en liten tur i skogen, kikke på alt det rare vi ser, og kjøpe vafler på skistua. Han elsker å gå på cafè, gå i butikker (særlig kiosken, da...!), gå i teater, lese bøker....

Jeg prøver å få han mer aktiv, han har prøvd seg på allidrett, f.eks, men det er ikke interessant. Faktisk er han sånn at når ting ikke er interessant, så gidder han ikke engasjere seg. Ballspill, sykling, ski og andre aktiviteter er meget lite interessant! Det samme gjelder leken i barnehagen: hvis de andre leker en lek han ikke synes er spennende, eller den er slitsom, gidder han ikke. Da leker han heller alene...!

Jeg spurte han her en dag om hva han liker best å gjøre på denne jord, og han svcarte: "Jeg liker å se film, jeg!"

Gutten min ligner veldig på meg selv på denne måten, ballspill var mitt verste mare fra jeg begynte med gym på skolen....

Jeg er litt bekymret for at han skal falle helt utenfor i gjengen når han begynner på skolen, her hvor vi bor er det er veldig sterkt fotball-miljø.

Bør jeg foreta meg noe nå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230730-bedageli-snart-5-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Min gutt var også ganske bedagelig anlagt i 4-5 års alderen, men han kom seg veldig det siste året i barnehagen. De fokuserte veldig på sosialt samspill, og vi hadde en alvorsprat med personalet angående fotball. Han var en av de få som ikke kunne fordra fotball, og ble nok litt utafor en periode.

Vi fikk ham imidlertid med på barneidrett for de som skulle begynne på skolen året etter - og det var midt i blinken for ham! Han ble kjent med flere, og lærte regler og nye leker, og de var flinke til å gjøre andre ting enn fotball.

I fjor og i år har han vist stor interesse for ski, både langrenn og slalåm, og jeg tror kankje det er tingen for ham fremover. Han har fortsatt på barneidrett, og nå i vår er det bare fotball. Jeg hadde trodd at han ikke ville være med på fotballopplegget (kamp hver uke), men han er en av de ivrigste!

ADD vet jeg ingenting om. Gutten min elsker også å se på TV og film, men han er samtidig veldig sosial og har mange venner. Han leker mye ute og de sykler og klatrer mye. Han leker også en del med bionicle og Lego Knight Kingdom-figurer. Han er forresten 7 år.

Gjest efoll

Min gutt var også ganske bedagelig anlagt i 4-5 års alderen, men han kom seg veldig det siste året i barnehagen. De fokuserte veldig på sosialt samspill, og vi hadde en alvorsprat med personalet angående fotball. Han var en av de få som ikke kunne fordra fotball, og ble nok litt utafor en periode.

Vi fikk ham imidlertid med på barneidrett for de som skulle begynne på skolen året etter - og det var midt i blinken for ham! Han ble kjent med flere, og lærte regler og nye leker, og de var flinke til å gjøre andre ting enn fotball.

I fjor og i år har han vist stor interesse for ski, både langrenn og slalåm, og jeg tror kankje det er tingen for ham fremover. Han har fortsatt på barneidrett, og nå i vår er det bare fotball. Jeg hadde trodd at han ikke ville være med på fotballopplegget (kamp hver uke), men han er en av de ivrigste!

ADD vet jeg ingenting om. Gutten min elsker også å se på TV og film, men han er samtidig veldig sosial og har mange venner. Han leker mye ute og de sykler og klatrer mye. Han leker også en del med bionicle og Lego Knight Kingdom-figurer. Han er forresten 7 år.

Ja, kan hende går noe av "bedageligheten" over av seg selv...? Han ligner på mammaen sin, og jeg er forholdsvis bedagelig fortsatt. Liker å ha det komfortabelt, liksom. Men er ikke lat, allikevel.

Gjest prust

Ja, kan hende går noe av "bedageligheten" over av seg selv...? Han ligner på mammaen sin, og jeg er forholdsvis bedagelig fortsatt. Liker å ha det komfortabelt, liksom. Men er ikke lat, allikevel.

Sånn er jeg også! Synes det er deilig å slappe av, sole meg, ligge i sofaen... Men liker også å gå tur. Er bedagelig anlagt, ja!

• 3 uker senere...

Annonse

Takk, det er selvsagt dette jeg gjerne vil høre...! Men vi skal snart på helsestasjonen, og da skal jeg høre hva de synes.

ikke noe tegn til add , her etter det jeg kan forstå. add er en diagnose med hovedsaklig konstentrasjonsvansker.

Det vil bety at han kan konsentrere seg om tv, eller de tingene han syns er interessannt, men ikke andre ting. Viss han har add , vil han ha problemer med å følge med/få med seg hva som blir sagt, viss du leser høyt til han fra ei barnebok. Han vil også virke "døv" når du roper på han ,og han er opptatt med lek...selv om du står like ved...en må ofte si navnet på han 7-10 ganger før han oppfatter at du prøver å få kontakt. ------så da har du iallfall 2 ting du kan teste ut selv hjemme. Har han ikke desse symptoma ,er det neppe noen add.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...