Gå til innhold

Dere som har drevet nattavvenning!

Anbefalte innlegg

sommerkreps
Skrevet

Nå skal vi begynne her i huset også! Poden er 7 mnd i morgen, og natt til fredag setter vi i gang (skal til helsesøster torsdag så vil ta med meg noen tips derfra først).

Tar i mot alle erfaringer og råd dere har! Hvordan gikk det for dere? Hvor mange dager/uker tok det? Hvordan var progresjonen. Hva gjorde dere osv.. Ønsker mange svar;)

Sønnen min har spist 2-3 ganger i løpet av natta helt siden han ble født..Legger seg 19-19.30. Spiser ca kl.22-23, kl.01-02 og kl.04-05..Våkner nesten alltid 5.30 pluss-minus, men tar han ikke opp før kl.06.

Jeg tror det er best å kutte all nattamming og ikke trappe ned gradvis..hva tror dere? Prøvde nemlig å kutte ned til ett måltid for en mnd tid siden og det gikk ikke bra..innbiller meg at han ble forvirra..Orket ikke mer pga eksamen ++, men nå er jeg motivert igjen og kan fint være litt trøtt på dagtid.

sommerkreps
Skrevet

glemte å si at han spiser en porsjon grøt morgen og kveld, og har så smått begynt med litt middag og. Og han er normal i vekt og sånn..

Skrevet

3 av mine har gitt seg med nattmaten uten noen problemer. De fikk sutt i munnen istedefor pupp, og godtok det.

En av dem måtte vi ta en liten kur på. Første natta klaget hun i to timer. Pappa ga sutt med jevne mellomrom og sa natta. Den andre natta klaget hun i en halv time før hun sovnet. Etter det ga vi sutten om hun våknet. Hun roet seg straks.

Pappaen gikk til henne for at hun ikke skulle lukte morsmelk og forvente mat.

Alle mine har begynt å sove rundt ved 7 mnd-alderen. Måltidet rundt kl 2300 hadde vi hoppet over et par mnd før det. Så ved 7 mnd-alder har de sovet fra rundt kl 2000 til mellom 0600 og 0900.

Jeg vet ikke om jeg ville kuttet ut alle måltidene så brått som du planlegger. Men det er meg da :)

Gjest hellep
Skrevet

Jeg syn det er fortidlig. Hvis du venter en måned eller to går det mye lettere. Prøv heller å kutte ut det første måltidet.

Skrevet

Nå er det ca. 1 mnd siden vi vente av med nattamming, og det gikk kjempegreit. (Lillebror er 7 mnd nå.)

Vi kuttet brått og brutalt :). Han spiste 1-3 ganger om natta. Som regel var det 2 ganger.

Han la seg ca. kl. 19. Fikk da god tid til å spise før han la seg.

Når han våknet så ga jeg ham litt vann på flaske. Sa det var natta og gikk bort. Han hylskrek og skjønte tydeligvis ingenting.

Nå husker jeg ikke detaljene fra disse dagene lenger, men første natta var ganske slitsom. Han gråt ganske mye i to perioder mener jeg å huske. Andre natta hadde han bare 1 gråteperiode. Tredje natta mener jeg å huske at han bare gråt i noen minutter før han sovnet. Natt 4 var helt forferdelig. Det var som om han prøvde å teste meg; "Mener du virkelig dette?!?!?"

Jeg var veldig nær ved å ta ham opp og gi ham pupp, men holdt meg hard. Og det var lurt. Siden har han stort sett sovet natta gjennom. Han har hatt noen netter der han nok har vært plaget med noe (tenner?), og da har han vært urolig. Ellers 1 eller 2 netter der han har grått uten at jeg helt vet hvorfor.

Men regelen er at han sover hele natta, kanskje våkner for å få smokken eller en slurk med vann.

Det er bare å sette i gang. Utstyre deg med masse tålmodighet og volumknapp på ørene (til å skru av når han gråter som værst). Jeg satt og løste sudoku mens jeg satt hos ham - det fikk tida til å gå litt fortere :)

Som sagt tok det 4 netter med lillebror, og det var absolutt til å overleve.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...