Gå til innhold

Når tok dere av støttehjulene?

Anbefalte innlegg

Gjest Shira12

Guttungen får sykkel til bursdagen, blir 5 neste uke.

Denne er det ikke støttehjul på, og jeg har ikke så lyst og kjøpe før jeg har sett om han kanskje greier seg uten.

Når tok dere de av?

Mener og huske at da jeg skulle ta av mine ( en merkedag i ett barns liv ;-) )

så tok de først ett, og så begge. Har det noe for seg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230746-n%C3%A5r-tok-dere-av-st%C3%B8ttehjulene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• carma

6

• tiliti

5

• frosken

3

• mariaflyfly

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest prust

Mine har fått tohjulssykkel da de ble fire år. Eldstemann hadde på støttehjulene hele det første året + noen uker den våren han fylte fem.

Nummer to fikk sykkelen i mai og i september tok vi av støttehjulene. Da vi tok frem sykkelen nå i vår (hun blir fem i juni) syklet hun uten problemer fra første stund.

Annonse

Hun syklet litt uten da hun var 4,5 år, men hadde ikke god nok kontroll til at hun ikke syntes det var skummelt - derfor ble de satt på igjen frem til i år.

Nå er hun 5,5 år og det tok henne 5 minutter å gå fra å sykle med støttehjul til å sykleuten med rimelig stålkontroll.

Annonse

Guttungens tok vi av om høsten da han var 4 år. Vi trente litt da, og litt mer på forsommeren året etter. Han "slapp seg" rett før 5-årsdagen sin. Han bruker lang tid på å bli trygg på fysiske ting...

Søstra hans er nå nesten 4,5 år, og vi har akkurat tatt av hennes støttehjul.

Med begge har vi putta en lang stang nedi bagasjebrettet, og holdt i den mens de har øvd seg på å holde balansen.

Gjest Shira12

Guttungens tok vi av om høsten da han var 4 år. Vi trente litt da, og litt mer på forsommeren året etter. Han "slapp seg" rett før 5-årsdagen sin. Han bruker lang tid på å bli trygg på fysiske ting...

Søstra hans er nå nesten 4,5 år, og vi har akkurat tatt av hennes støttehjul.

Med begge har vi putta en lang stang nedi bagasjebrettet, og holdt i den mens de har øvd seg på å holde balansen.

Det med stanga var jo lurt! Guttungen her er ikke av de tøffeste når det kommer til slike ting heller, og trenger litt tid.

Er veldig spent på om han i det hele tatt tør oppå firhjulingen som pappaen har kjøpt i bursdagsgave... ;-)

brilleslangen

Alder har vel egentlig ikke så mye å si, men størrelsen på sykkelen i forhold til ungen er nok det viktigste...Skal han greie å sykle uten støttehjul, forutsetter det at ikke sykkelen er for stor for ham... Dvs han må nå godt nedi bakken med føttene når han sitter på setet... Gjør han ikke det er min erfaring at utryggheten gjør at barn får problemer med å tørre å sykle.... Det er enklere å lære det på en litt liten sykkel enn på en større... men siden når det først er lært er det enklere å sykle på en littstørre fordi man da ikke trenger å trå som besatt... Uansett hva du gjør ønsker jeg dere lykke til. (Og jeg vet at Clas ohlson selger slike stenger man kan feste bakpå sykkelen for å hjelpe barna til å holde balansen uten å ødelegge ens egen rygg. De stengene er fine for da får man faktisk gå/løpe oppreist. Den til Clas Ohlson heter "Bikers start" tror jeg

Må bare spørre, jeg... :-)

Jeg kan ikke huske at det var noe som het støttehjul i det hele tatt da jeg var liten. Det var i alle fall ingen av ungene der jeg bodde som brukte det. Men vi lærte å sykle alle sammen likevel. Det ble noen blå haker og såre knær, men det får man jo som unge likevel. Storebrødre og foreldre sprang bak og holdt i bagasjebrettet for støtte i starten :-)

Er det sånn at alle unger bruker støttehjul når de får tohjulssykkel i dag? Tar det ikke mye lengre tid før de klarer å finne balansen da? Eller er det noen spesielle fordeler med støttehjulene?

Bare spør fordi jeg er uvitende altså.

Må bare spørre, jeg... :-)

Jeg kan ikke huske at det var noe som het støttehjul i det hele tatt da jeg var liten. Det var i alle fall ingen av ungene der jeg bodde som brukte det. Men vi lærte å sykle alle sammen likevel. Det ble noen blå haker og såre knær, men det får man jo som unge likevel. Storebrødre og foreldre sprang bak og holdt i bagasjebrettet for støtte i starten :-)

Er det sånn at alle unger bruker støttehjul når de får tohjulssykkel i dag? Tar det ikke mye lengre tid før de klarer å finne balansen da? Eller er det noen spesielle fordeler med støttehjulene?

Bare spør fordi jeg er uvitende altså.

Jeg kan vagt huske at ett barn hadde støttehjul i min barndom på 70-tallet. De aller fleste lærte å sykle uten, som du sier.

Men - vi var mye eldre. Jeg lærte å sykle da jeg var 7, tror det var ganske normalt den gangen. Vi hadde mye større sykler også, de små mini-syklene kan jeg ikke huske fantes.

Jeg nådde ikke opp til setet det første året, men satt på ramma. jeg husker også at jeg syklet "under stanga" på storebrors sykkel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...