Gå til innhold

Når tok dere av støttehjulene?

Anbefalte innlegg

Må bare spørre, jeg... :-)

Jeg kan ikke huske at det var noe som het støttehjul i det hele tatt da jeg var liten. Det var i alle fall ingen av ungene der jeg bodde som brukte det. Men vi lærte å sykle alle sammen likevel. Det ble noen blå haker og såre knær, men det får man jo som unge likevel. Storebrødre og foreldre sprang bak og holdt i bagasjebrettet for støtte i starten :-)

Er det sånn at alle unger bruker støttehjul når de får tohjulssykkel i dag? Tar det ikke mye lengre tid før de klarer å finne balansen da? Eller er det noen spesielle fordeler med støttehjulene?

Bare spør fordi jeg er uvitende altså.

Du er da ikke så mye eldre enn meg, og jeg visste om støttehjul da jeg var liten.

En kan velge om en vil montere dem helt nede ved bakken eller om en vil ha dem høyere opp som veltebøyler nesten, dvs om en skulle komme i ubalanse og tippe til siden, så tar støttehjulet nedi. Det er iallefall det jeg har observert.

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• carma

6

• tiliti

5

• frosken

3

• mariaflyfly

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg kan ikke huske at det var noe som het støttehjul i det hele tatt da jeg var liten. Det var i alle fall ingen av ungene der jeg bodde som brukte det. Men vi lærte å sykle alle sammen likevel. Det ble noen blå haker og såre knær, men det får man jo som unge likevel. Storebrødre og foreldre sprang bak og holdt i bagasjebrettet for støtte i starten :-)

Er det sånn at alle unger bruker støttehjul når de får tohjulssykkel i dag? Tar det ikke mye lengre tid før de klarer å finne balansen da? Eller er det noen spesielle fordeler med støttehjulene?

Noen får mini-2hjulssykler istedet for 3hjuls først. Kanskje derfor?

Da jeg var i lære-å-sykle perioden, var det sjeldent at 4-5åringer syklet på 2hjuls, så antagelig var vi eldre og hadde bedre utviklet balanse?

brilleslangen

Riktignok lærer ikke ungene å holde balansen på ordentlig så lenge de har støttehjulene på, og før var jeg skikkelig imot støttehjul. Men etter at jeg ble mor selv har jeg innsett at det er en vidunderlig oppfinnelse... Barnet lærer å mestre sykkelen(tråing, bremsing svinging og alt det andre) før de skal lære å holde balansen. Å skulle lære seg alt sammen på en gang er nok ikke enkelt... Så da er det jammen ikke rart vi var en god del eldre før vi lærte oss å sykle dengang da vi var små. Jeg mener unger bør ha støttehjul til de har lært sykkelen å kjenne, og mestrer den greit... Deretter synes jeg man kan sjekke om balansen er inne....

Riktignok lærer ikke ungene å holde balansen på ordentlig så lenge de har støttehjulene på, og før var jeg skikkelig imot støttehjul. Men etter at jeg ble mor selv har jeg innsett at det er en vidunderlig oppfinnelse... Barnet lærer å mestre sykkelen(tråing, bremsing svinging og alt det andre) før de skal lære å holde balansen. Å skulle lære seg alt sammen på en gang er nok ikke enkelt... Så da er det jammen ikke rart vi var en god del eldre før vi lærte oss å sykle dengang da vi var små. Jeg mener unger bør ha støttehjul til de har lært sykkelen å kjenne, og mestrer den greit... Deretter synes jeg man kan sjekke om balansen er inne....

Jeg lærte meg å sykle uten støttehjul da jeg var 5 :-)

Noen får mini-2hjulssykler istedet for 3hjuls først. Kanskje derfor?

Da jeg var i lære-å-sykle perioden, var det sjeldent at 4-5åringer syklet på 2hjuls, så antagelig var vi eldre og hadde bedre utviklet balanse?

Jeg var i alle fall fem år da jeg lærte meg å sykle på to-hjuls. Kanskje jeg var heldig som fikk en sykkel som var liten nok til meg, da :-)

Du er da ikke så mye eldre enn meg, og jeg visste om støttehjul da jeg var liten.

En kan velge om en vil montere dem helt nede ved bakken eller om en vil ha dem høyere opp som veltebøyler nesten, dvs om en skulle komme i ubalanse og tippe til siden, så tar støttehjulet nedi. Det er iallefall det jeg har observert.

Ingen av ungene der jeg bodde hadde støttehjul i alle fall :-)

Annonse

Jeg kan vagt huske at ett barn hadde støttehjul i min barndom på 70-tallet. De aller fleste lærte å sykle uten, som du sier.

Men - vi var mye eldre. Jeg lærte å sykle da jeg var 7, tror det var ganske normalt den gangen. Vi hadde mye større sykler også, de små mini-syklene kan jeg ikke huske fantes.

Jeg nådde ikke opp til setet det første året, men satt på ramma. jeg husker også at jeg syklet "under stanga" på storebrors sykkel.

Jeg arvet min brors sykkel og lærte å sykle på den som femåring i alle fall. Vi var antagelig heldige som hadde en sykkel som var liten nok for oss, da :-)

Gjest Shira12

Jeg hadde ikke trehjulsykkel, men fikk først sykkel da jeg var en 4-5 år, den kom iallefall med støttehjul (fikk den av pappa)

Så syklet jeg med det en stund. Men nå hadde jeg ikke søsken til og holde sykkelen da, og om mamma holdt meg husker jeg rett og slett ikke..

Gjest Shira12

Alder har vel egentlig ikke så mye å si, men størrelsen på sykkelen i forhold til ungen er nok det viktigste...Skal han greie å sykle uten støttehjul, forutsetter det at ikke sykkelen er for stor for ham... Dvs han må nå godt nedi bakken med føttene når han sitter på setet... Gjør han ikke det er min erfaring at utryggheten gjør at barn får problemer med å tørre å sykle.... Det er enklere å lære det på en litt liten sykkel enn på en større... men siden når det først er lært er det enklere å sykle på en littstørre fordi man da ikke trenger å trå som besatt... Uansett hva du gjør ønsker jeg dere lykke til. (Og jeg vet at Clas ohlson selger slike stenger man kan feste bakpå sykkelen for å hjelpe barna til å holde balansen uten å ødelegge ens egen rygg. De stengene er fine for da får man faktisk gå/løpe oppreist. Den til Clas Ohlson heter "Bikers start" tror jeg

Sykkel er ikke for stor, det har jeg passet på akkurat med tanke på det du skriver.

Kan jo kjøpe en slik stang om han får for store problemer :o)

Gjest dolivar

Jeg hadde ikke trehjulsykkel, men fikk først sykkel da jeg var en 4-5 år, den kom iallefall med støttehjul (fikk den av pappa)

Så syklet jeg med det en stund. Men nå hadde jeg ikke søsken til og holde sykkelen da, og om mamma holdt meg husker jeg rett og slett ikke..

Har dere tatt av støttehjula nå da, eller sykler du fortsatt med dem?

Gjest prust

Jeg husker at noen hadde støttehjul på syklene på 70-tallet - men det var nok mest vanlig ikke å ha det.

Tror jeg lærte å sykle da jeg var 7-8 år. Fikk ikke sykkel før jeg var TOLV år fordi faren min hadde fått det for seg at det ikke var trygt før en var tolv år....HUFF!

Men jeg syklet da på naboenes sykler, for det meste uten lov. HUsker en gang pappa så meg på nabojentas sykkel (hun var to år yngre enn meg). Resultat: husarrest i en uke....

Mine barn har fått sykkel til 4 års dagen. Med støttehjul.

Annonse

Det står en artikkel om barn og sykling i siste Foreldre&Barn og der frarådes det på det sterkeste å la ungene sykle med støttehjul.

Snuppa har syklet en 4-5 ganger på sin sykkel med støttehjul, men siden jeg hele tida har vært imot bruken av dem så kommer vi til å ta dem av ganske snart. Dvs. så fort snøen forsvinner og det blir sykkelføre igjen. *ser ut vinduet på store hvite flak som daler ned*

Jeg hadde en liten blå sykkel med støttehjul, og jeg er eldre enn deg. Men hvor vanlig det var aner jeg ikke.

En helt annen ting er at jeg har lært på dol at støttehjul er fyfy...

Jeg lærte meg å sykle uten støttehjul da jeg var 5 :-)

Mitt inntrykk er at de fleste (enten de har støttehjul eller ei) lærer seg å sykle uten i 5-6 års alderen.

Vesla var 5,5 og alt fungerte helt perfekt fra 5 minutter etter vi tok dem av.

Syklet _med_ støttehjul har hun gjort fra hun var 4,5.

Generelt fikk vi tohjulssykler mye senere enn ungene får det nå, med det resultat at vi ble for store for trehjulingen og fikk en sykkelfri glippe der inntil vi var store nok til tohjuling.

Enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...