Gå til innhold

17.mai-uvillige fedre - men hva med mor?

Anbefalte innlegg

Gjest Mom33

Leser med forskrekkelse en annen tråd der fedrene enten ikke deltar i 17. mai-feiringen - eller deltar uvillig.

Mødrene, derimot, stiller opp, og svært få uttrykker misnøye over det.

Er det slik, da, at mor ofrer seg for ungene?

Eller synes mor 17. mai er morsomt sjøl?

Her i huset har det aldri vært noe spørsmål engang om han - eller jeg, for den saks skyld - skal stille opp på 17. mai-feiring. Det er bare en selvfølge, og vi gjør det begge med glede (såvidt jeg vet, da).

Dessuten, 17. mai er ikke bare barnas dag her i huset... :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230776-17mai-uvillige-fedre-men-hva-med-mor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Lillemus

5

• puttelull

4

• cecily

3

Mest aktive i denne tråden

Det har ikke vært noen diskusjon om deltagelse i 17. mai-feiringen hos oss heller - begge har tatt det for gitt at dette er en dag man deltar på, enten man har barn eller ikke.

Det eneste som kan ha vært gjenstand for debatt er hvorvidt vi skal invitere noen til oss eller ikke, og eventuelt hva menyen skal være! :-)

Gjest Mom33

Det har ikke vært noen diskusjon om deltagelse i 17. mai-feiringen hos oss heller - begge har tatt det for gitt at dette er en dag man deltar på, enten man har barn eller ikke.

Det eneste som kan ha vært gjenstand for debatt er hvorvidt vi skal invitere noen til oss eller ikke, og eventuelt hva menyen skal være! :-)

Meny er aldri noe tema når man bor i Trøndelag...!

Liker faktisk 17. mai, jeg...

Gjest togli

Samme her. Vi gleder oss til en fridag midt i uka og synes det skal bli gøy å pynte oss og treffe både familie og venner :-)

Hadde jeg bodd i en storby hadde jeg kanskje syntes 17.mai hadde blitt litt kavete (bodde i Oslo før..). Nå som vi bor på et lite sted er det bare koselig med 17.mai-feiring :-)

Gjest Mom33

Samme her. Vi gleder oss til en fridag midt i uka og synes det skal bli gøy å pynte oss og treffe både familie og venner :-)

Hadde jeg bodd i en storby hadde jeg kanskje syntes 17.mai hadde blitt litt kavete (bodde i Oslo før..). Nå som vi bor på et lite sted er det bare koselig med 17.mai-feiring :-)

Det kan jo være noe i det, da, men hva med mor? Virker ikke som om mor verken gruer seg, protesterer på å være med eller anser det som et valg å ikke delta.

Vi bor også på et mindre sted, og 17. mai-feiringen er veldig lokal og kjempetrivelig!

Annonse

Gjest Mom33

Karsk?

Eller trøndersodd, kanskje?

Hvorfor er ikke menyen noe tema i trøndelag.

Unnskyld min uvitenhet, da, vær så snill....

He-he, karsk på menyen 17. mai ville nok fått litt oppmerksomhet, ja.

Inderøysodd - eller en annen variant av sodd - er nesten påbudt. Det er utrolig godt også, en perfekt kombinasjon.

Vi serverer det med kokte poteter og gulerøtter samt skjenning og ingefærøl.

Dette er standard festmat i Trøndelag, brukes i dåp, bryllup og alle anledninger ellers.

Gjest fridalida

Inderøysodd - eller en annen variant av sodd - er nesten påbudt. Det er utrolig godt også, en perfekt kombinasjon.

Dette er standard festmat i Trøndelag, brukes i dåp, bryllup og alle anledninger ellers.

Å sånn, nå! Høres godt ut, og lettvint - regner med at dette er noe som kjøpes ferdig?

Ja, jeg er veldig vant med sodd, eller betasuppe som vi kalte den, til både hverdags og fest, men kan ikke huske at vi hadde det så ofte på 17. mai.

Var kanskje mest spekemat??

Det kan jo være noe i det, da, men hva med mor? Virker ikke som om mor verken gruer seg, protesterer på å være med eller anser det som et valg å ikke delta.

Vi bor også på et mindre sted, og 17. mai-feiringen er veldig lokal og kjempetrivelig!

Jeg synes at vi stadig vekk hører ulike historier om kjønnsforskjeller på mødres og fedres innsatsvilje i forhold til barn og familie forøvrig når det gjelder høytider.

Gjest Mom33

Jeg synes at vi stadig vekk hører ulike historier om kjønnsforskjeller på mødres og fedres innsatsvilje i forhold til barn og familie forøvrig når det gjelder høytider.

Det har du sikkert rett i. Men tror du det er fordi mor ikke synes det er noe offer, eller er mor bare mer glad i slike høytider?

Gjest Mom33

Å sånn, nå! Høres godt ut, og lettvint - regner med at dette er noe som kjøpes ferdig?

Kjøpes ferdig i 2-liters-spann, ja.

Festmat i Trøndelag, ikke riktig så stas lenger sør. Tok med meg 2 spann hjem første jula jeg bodde i Trøndelag, men den helt store begeistringen ble det ikke. Kjøttsuppe som festmat, liksom, var det noe å skryte av? He-he, kulturkollisjon!

Annonse

Gjest Mom33

Ja, jeg er veldig vant med sodd, eller betasuppe som vi kalte den, til både hverdags og fest, men kan ikke huske at vi hadde det så ofte på 17. mai.

Du kan da ikke mene at betasuppe og sodd er det samme? Snakker ikke om slik sodd man kjøper på hermetikkboks, altså, men ordentlig vare i spann! Hm, nå ble jeg et øyeblikk någet fornærmet på soddens vegne, altså! ;-)

Herover er 17. mai gjerne en jævlig kald opplevelse, så sodd er en overlevelsesteknikk.

Forøvrig er jeg veldig enig i at spekemat er utmerket 17.mai-mat i varmere strøk.

Gjest LionQueen

Det har du sikkert rett i. Men tror du det er fordi mor ikke synes det er noe offer, eller er mor bare mer glad i slike høytider?

Mor tar alltid støyten så ikke barna skal lide noen nød eller skille seg ut. Så selv om hun ikeke har lyst, så GJØR hun det hun må. Far kan oftere bare flagge ut. Det er en uting egentlig. Men bedre alene med barna enn med en sur gubbe på slep kanskje? Og så kan jo to 'alenemødre' slå seg sammen.

Gjest togli

Jeg tror kanskje mødre har lettere for å automatisk glede seg med ungene? Vi har lettere for å sette oss inn i andres situasjon og se glede i de små tingene? Nei, jeg aner altså ikke..Det var bare noen antagelser fra min side ;-)

Nå gikk gemalen forbi her..Han sier han gleder seg mest over 17.mai pga at ungene har det så gøy. Dessuten liker han å treffe kjentfolk å skravle med. Sånn, nå fikk vi førstehåndskunnskap ;-)

Døh! Nå banner du i kjerka her altså! Betasuppe er da noe _totalt_ annet enn sodd! Sodd består av kraft, kjøttbiter, kjøttboller og så poteter og gulrot ved siden av. Betasuppe er en vanlig suppe med div. grønnsaker og bygg-gryn (?).

Kjøpes ferdig i 2-liters-spann, ja.

Festmat i Trøndelag, ikke riktig så stas lenger sør. Tok med meg 2 spann hjem første jula jeg bodde i Trøndelag, men den helt store begeistringen ble det ikke. Kjøttsuppe som festmat, liksom, var det noe å skryte av? He-he, kulturkollisjon!

*Hehe* Hva er så festmat med ribbbein fra lam sier nå jeg! ;o)

Gjest Mom33

Jeg tror kanskje mødre har lettere for å automatisk glede seg med ungene? Vi har lettere for å sette oss inn i andres situasjon og se glede i de små tingene? Nei, jeg aner altså ikke..Det var bare noen antagelser fra min side ;-)

Nå gikk gemalen forbi her..Han sier han gleder seg mest over 17.mai pga at ungene har det så gøy. Dessuten liker han å treffe kjentfolk å skravle med. Sånn, nå fikk vi førstehåndskunnskap ;-)

Bra - alltid godt med direkteinfo!

Og forøvrig er jeg enig med deg. Jeg skjønner bare ikke helt hvorfor fedre ikke har disse samme følelsene.

Gjest Mom33

Mor tar alltid støyten så ikke barna skal lide noen nød eller skille seg ut. Så selv om hun ikeke har lyst, så GJØR hun det hun må. Far kan oftere bare flagge ut. Det er en uting egentlig. Men bedre alene med barna enn med en sur gubbe på slep kanskje? Og så kan jo to 'alenemødre' slå seg sammen.

Jeg synes det er rart at ikke fedre har de samme ønskene om ungenes ve og vel, jeg da.

Men såklart, for mor er det sikkert mer behagelig å slippe en grinete gubbe, det har du rett i.

Hva man skal med slike gubber sånn generelt kan man jo også lure på...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...