Gå til innhold

17.mai-uvillige fedre - men hva med mor?

Anbefalte innlegg

Hvem er det som har skrytt op dagen da? Du? Er det dine forventninger så høye at det blir kjedelig for deg?

Nei, mine forventninger til dager er IKKE høye!

Men å kombinere gårdsdrift, med pågående lamming, og forventningene hos ungene om å være på plass 2 timer før ting skjer, gjør at det blir kun stress, stress, stress, kjefting og mas hele dagen! (Fra de våkner rundt 6...)

Hadde vi kunnet tatt det med ro, sluppet å være i fjøset, for åoppdage at 3 sauer er if erd med å få trillinger, og vite at da må vi bruke opptil 1 time for å adoptere bort 1 av lammene pr. trillingpar (altså 3 lam til sammen), dusje 3 unger og 2 voksne, kle på samtlige, og være på plass kl. 10.30... Derfor sitter jeg her nå, hjemme med minsten til det starter på samfunnshuset kl. 13... Kanskje rekker vi toget kl. 12, men jeg borti fjøset som aller snarest for å sjekke om adopsjonen har vært vellykka først!

Far i huset er fanebærer, og har med seg de 2 eldste i kirka først.

Så kom ikke he rå etterlys fari huset! Han stiller opp 150%!

Men livet på gård og i byene med "bare" unger og foreldre, kan IKKE sammenliknes!

Tror forventningene i byene er MYE større enn her på landet!

Rekker jeg toget kl. 12, er mine forventninger oppnådd!

Er du fornøyd med det? Eller har dere kanskje litt andre planer også, utover dagen?

Fortsetter under...

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Lillemus

5

• puttelull

4

• cecily

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Mom33

Men å kombinere gårdsdrift, med pågående lamming, og forventningene hos ungene om å være på plass 2 timer før ting skjer, gjør at det blir kun stress, stress, stress, kjefting og mas hele dagen! (Fra de våkner rundt 6...)

Hadde vi kunnet tatt det med ro, sluppet å være i fjøset, for åoppdage at 3 sauer er if erd med å få trillinger, og vite at da må vi bruke opptil 1 time for å adoptere bort 1 av lammene pr. trillingpar (altså 3 lam til sammen), dusje 3 unger og 2 voksne, kle på samtlige, og være på plass kl. 10.30... Derfor sitter jeg her nå, hjemme med minsten til det starter på samfunnshuset kl. 13... Kanskje rekker vi toget kl. 12, men jeg borti fjøset som aller snarest for å sjekke om adopsjonen har vært vellykka først!

Men livet på gård og i byene med "bare" unger og foreldre, kan IKKE sammenliknes!

Er du fornøyd med det? Eller har dere kanskje litt andre planer også, utover dagen?

Det var jeg som spurte etter far; det hørtes ut som om det var bare du som sto på som en gal for å få til ting... Beklager, var virkelig ikke meningen å tråkke på deg.

Slik er det her i huset også, vi er en hel familie som er ute og feirer dagen. Det er ingen som "stiller opp" å gjør jobben liksom. Nei, 17. mai er en hyggelig dag som vi koser oss med.

Jeg bilr litt oppgitt når jeg leser om alle som er negative til Norges nasjonaldag.... Lurer på hvorfor det er sånn? Har man altfor høye forventninger til dagen, klærne, maten osv? Er det kjedelig?

Jeg skjønner ikke helt hva som gjør folk så negative.

Jeg tror det kommer veldig an på hvordan den "offisielle" feiringen av dagen er der man bor.

Med flere barn i en stor by blir foreldrene fort redusert til transportbyrå under urimelige betingelser. Dagen er ofte en merkelig kombinasjon av løping og venting.

Flagg og påkledning, inkludert nødløsninger i tilfelle skybrudd, må være klart kvelden før. Man må opp grytidlig for å iføre seg finstasen, og det er klokkeslett hele dagen.

Ungen skal f.eks. leveres ved punkt A for å gå i tog og plukkes opp ved punkt B når det er slutt, men det er IKKE lov for voksne å gå i toget, så man må komme seg til B på annet vis. Alle veier er sperret slik at det er nesten umulig å rekke det. Et evt. annet barn på en annen skole eller som ikke går på skolen og derfor må gå i et helt annet tog, skal kanskje plukkes opp et helt annet sted omtrent samtidig, osv.

I år skal vi "bare" forflytte oss for å rekke forskjellige ting kl. 9, 1045, 1530 og 17, så jeg har mye tid til å slappe av. Det er verst de årene skolen deltar i sentrumstoget (i Oslo). Vi har heller ingen i skolemusikken foreløpig, så det er overkommelig.

Men med flere barn i forskjellige aldersgrupper fordelt på forskjellige skoler og aktiviteter, medfører at det BLIR en del pes. Det blir litt som julaften - man står på med den største selvfølge for at det skal bli vellykket, det hører med til det å være voksen. Men noen fridag, det er det ikke :-)

Gjest togli

Jeg har aldri snakket med en døv, syns tegnspråk er skikkelig fascinerende. Jeg har erfaring med en blind person, og også her ble jeg mektig imponert over velutviklede sanser.

Jeg tror det er mange som finner tegnspråk fascinerende. Det blir på en måte en helt "annerledes" måte å kommunisere på. Ungene mine synes de er heldige som kan velge om de vil prate med stemmen eller hendene ;-)

Annonse

Gjest abrahamsen

Jeg kan for mitt liv ikke forstå hvorfor vil skal feire Norges nasjonaldag. Sikkert fint etter krigen og alt det der, men NÅ..nei og atter nei.

Dagen er mas fra begynnelse til slutt. Jeg liker hverken trengsel, korpsmusikk, tog eller russ..

Men barna liker det jo..

Jeg kan ikke på noen som helst måte skjønne at folk syns det er teit å feire Norges nasjonaldag. Skal vi ikke feire det flotte landet vårt og at vi bor i et fritt land????????????

HAr enkelte blitt så vanvittig bortskjemt at de ikke vet å sette pris på det?

Jeg skjemmes og gremmes av slike utsagn som du kommer med.

Gjest abrahamsen

Ja, skjønner at det kan bli stress av slikt.

For min del er 17. mai den hardeste arbeidsdagen i hele året... Stress er det også når det skal kombineres med barn. Men man gjør det beste utav det og segner om på sofaen når dagen er omme.

Jeg kan ikke på noen som helst måte skjønne at folk syns det er teit å feire Norges nasjonaldag. Skal vi ikke feire det flotte landet vårt og at vi bor i et fritt land????????????

HAr enkelte blitt så vanvittig bortskjemt at de ikke vet å sette pris på det?

Jeg skjemmes og gremmes av slike utsagn som du kommer med.

Applaus!!

Bortskjemt er det riktige ordet.

Jeg må bare innrømme at hos oss er det far som er mest "17-maiete"... Jeg klarer ikke få få den helt store feststemningen på 17. mai, som jeg synes går i et hakkande kjør fra morgen til kveld! Far derimot, han er helt i hundre, og synes dette er en stoor festdag! Av og til har jeg droppet å bli med inn til byen for å se hovedprosesjonen.. I år mannet jeg meg opp, presset med inn i bunaden og ble med! Men jeg gledet meg hele dagen til å få den av!

Dersom mannen min IKKE hadde stilt sånn opp for barna på 17. mai, hadde nok jeg gjort det, sånn bare litt til mitt eget forsvar!

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...