naktros Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Tuppa er 6,5 mnd og får mat en gang om natten. Hun spiser 3 måltider på dagen og drikker tillegg og vann. Ca 300-400 ml tilsammen. Om natten ammer jeg, men tror ikke det er så masse der. Hun virker veldig tørst/sulten om natten, men jeg vil avvenne henne nå! Hun får mat i 0330 tiden og vil opp ca 0530, så det er ikke så lenge hun må vente. Håper jo hun vil sove litt lenger om morningen med tiden, da! Tenker å gi henne frokost ved 0630-0700 når hun slutter å få nattmat. Nå får hun en flaske ved 0730 tiden, men er ikke så veldig interessert. Hvordan skal jeg gjøre det når hun våkner om natten. hun bruker smokk og den får hun tidligere på natten. Jeg gir henne mat når hun ikke roer seg med smokken. Tips mottas med stor takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230881-trenger-oppskrift-p%C3%A5-nattavvenning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Definer hva som er "natt". Jeg bestemte at "natt" var timene mellom 23 og 05 da jeg avvente eldstemann. Det er lurt at pappaen tar seg av ungen når h*n våkner om natta. Han kan tilby vann og smokk og litt trøst, men skal helst ikke ta ungen opp. Mamma bør holde seg unna med puppene sine... Min gutt roet seg lettere når vi satte på en cd med nattamusikk. Noen anbefaler å ta inn vogna og rugge barnet i den når det våkner. Jeg synes også det hjalp å føre logg over når han sov, skreik eller var våken. Deilig å se at soveperiodene faktisk ble lenger og mer sammenhengende etter hver natt! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230881-trenger-oppskrift-p%C3%A5-nattavvenning/#findComment-1750920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Bytt ut nattmaten med vann på flaske hvis smokken ikke er nok. Forbered deg på noen netter med en sint unge fordi rutinene er endret. Vær konsekvent. Ikke gi etter selv om du har lyst - da blir det bare værre etterpå. Har ikke tid til å skrive mer utfyllende nå, men gjør det gjerne senere hvis du vil. Ellers kan du lese mitt og toglis svar til Glimmertipper noe lenger nede. Hun skrev om søvnproblemer hun også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230881-trenger-oppskrift-p%C3%A5-nattavvenning/#findComment-1751235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
naktros Skrevet 18. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2006 Bytt ut nattmaten med vann på flaske hvis smokken ikke er nok. Forbered deg på noen netter med en sint unge fordi rutinene er endret. Vær konsekvent. Ikke gi etter selv om du har lyst - da blir det bare værre etterpå. Har ikke tid til å skrive mer utfyllende nå, men gjør det gjerne senere hvis du vil. Ellers kan du lese mitt og toglis svar til Glimmertipper noe lenger nede. Hun skrev om søvnproblemer hun også. Jeg blir kjempe glad for utfyllende tiltak / råd. Tenkte å begynne i natt. Uff, kjenner at jeg gruer meg litt. Det er det siste ammemåltidet jeg kutter. Babyen min begynner å bli stor:-) Hva hvis hun virkelig er sulten på natten? Håper ikke hun våkner enda tidligere. I dag var det 0500.La seg 1830. Hadde da fått mat kl 0330, så hun var ikke sulten, men våken. hadde første hvilen kl 0700-0930. drakk bare 30 ml tillegg før hun la seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230881-trenger-oppskrift-p%C3%A5-nattavvenning/#findComment-1752204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Jeg blir kjempe glad for utfyllende tiltak / råd. Tenkte å begynne i natt. Uff, kjenner at jeg gruer meg litt. Det er det siste ammemåltidet jeg kutter. Babyen min begynner å bli stor:-) Hva hvis hun virkelig er sulten på natten? Håper ikke hun våkner enda tidligere. I dag var det 0500.La seg 1830. Hadde da fått mat kl 0330, så hun var ikke sulten, men våken. hadde første hvilen kl 0700-0930. drakk bare 30 ml tillegg før hun la seg. Beklager at jeg ikke fikk skrevet svar i går. Hvordan gikk det i natt forresten? Her er den måten vi har gjort det på: Når han våknet på natta, så gikk jeg bort til ham, sa: "Nå er det natta, lille venn. Sov godt." Ga ham enten litt vann på flaske eller bare smokken. Så gikk jeg bort igjen. Så på klokka hver gang. I begynnelsen lot jeg det gå 2 minutter mellom hver gang jeg gikk til ham. Veldig viktig å ha klokka der, for det er ikke noe morsomt å høre på ungen skrike! Var han rolig lot jeg det selvfølgelig gå lenger mellom. Hver gang jeg gikk til ham gjentok jeg det jeg sa første gangen. Et alternativ er å sitte ved senga også, men ikke å kommunisere med henne på noen måte. Ikke se på, snakke med eller kose med. Etterhvert flytter du deg lenger unna, men fremdeles være i nærheten. Etterhvert som ting roer seg, lar du det gå 3 minutter mellom, så 4, så 5. Og ganske snart skjønner hun tegninga. Det vil nok gå noen kvelder før hun forstår at det faktisk er helt greit å sove uten å få mat på natta. Jeg syntes det var greit å ha litt vann stående på ei flaske. I begynnelsen drakk han begjærlig, men nå vil han sjelden ha lenger. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230881-trenger-oppskrift-p%C3%A5-nattavvenning/#findComment-1753422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
naktros Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 Beklager at jeg ikke fikk skrevet svar i går. Hvordan gikk det i natt forresten? Her er den måten vi har gjort det på: Når han våknet på natta, så gikk jeg bort til ham, sa: "Nå er det natta, lille venn. Sov godt." Ga ham enten litt vann på flaske eller bare smokken. Så gikk jeg bort igjen. Så på klokka hver gang. I begynnelsen lot jeg det gå 2 minutter mellom hver gang jeg gikk til ham. Veldig viktig å ha klokka der, for det er ikke noe morsomt å høre på ungen skrike! Var han rolig lot jeg det selvfølgelig gå lenger mellom. Hver gang jeg gikk til ham gjentok jeg det jeg sa første gangen. Et alternativ er å sitte ved senga også, men ikke å kommunisere med henne på noen måte. Ikke se på, snakke med eller kose med. Etterhvert flytter du deg lenger unna, men fremdeles være i nærheten. Etterhvert som ting roer seg, lar du det gå 3 minutter mellom, så 4, så 5. Og ganske snart skjønner hun tegninga. Det vil nok gå noen kvelder før hun forstår at det faktisk er helt greit å sove uten å få mat på natta. Jeg syntes det var greit å ha litt vann stående på ei flaske. I begynnelsen drakk han begjærlig, men nå vil han sjelden ha lenger. Lykke til! Tusen takk for gode tips! Hun sov fra 1900-0500 i natt og da fikk hun mat og sovnet ikke igjen, desverre. Jeg hadde egentlig tenkt å ikke gi henne mat før kl 0700, men må innrømme at jeg glemte hele opplegget når jeg våknet av henne 0500. Skal skjerpe meg til natten:-) Men det er kanskje litt lenge å være våken i 2 timer før hun får mat? Må tenke på det der, men vil så gjerne at hun ikke skal starte dagen før 0700 på sikt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230881-trenger-oppskrift-p%C3%A5-nattavvenning/#findComment-1754012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Tusen takk for gode tips! Hun sov fra 1900-0500 i natt og da fikk hun mat og sovnet ikke igjen, desverre. Jeg hadde egentlig tenkt å ikke gi henne mat før kl 0700, men må innrømme at jeg glemte hele opplegget når jeg våknet av henne 0500. Skal skjerpe meg til natten:-) Men det er kanskje litt lenge å være våken i 2 timer før hun får mat? Må tenke på det der, men vil så gjerne at hun ikke skal starte dagen før 0700 på sikt. Vel, jeg tror du skal være kjempefornøyd jeg. Lillebror starter dagen som regel mellom kl. 05.30 og 06.30. Jeg er superfornøyd så lenge klokka bikker 06 jeg. At ungene sover til 07 kan nok ta noen år... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230881-trenger-oppskrift-p%C3%A5-nattavvenning/#findComment-1754080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.