Gå til innhold

Leker alkohol-leker

Anbefalte innlegg

Gjest grønn tulipan
Skrevet

Barna har fått en ny venn som har litt "spesiell" favorittleik. Han leiker servering/blanding av drinker, eller butikkleik med alkohol. Og leker de noe annet drar han ofte inn alkohol i dette også.

Jeg synes dette er merkelig og jeg liker det ikke. Har foreløpig bare oversett dette, men har lyst til å styre leiken bort fra dette. Det tar liksom helt overhånd.

Mine barn synes nok dette er litt spennende, for de tar fort etter, leiker "fulle", og er blitt veldig opptatt av dette.

Gutten går i 3 kl, og jeg kjenner ikke foreldrene godt, men det virker ikke som de har synlige alkoholproblemer.

Synes dere jeg gjøre noe med dette, og i såfall hva?

Skrevet

Vel, jeg har vært borti mange barn, men aldri noen som har vært svært opptatt av å ha med alkohol i leken. Heller ikke de barn av alkoholikere jeg har kjent til har gjort dette, hender de har lekt fulle noen ganger.

Jeg ville ikke satt en stopper for leken, det blir feil å ikke la han bearbeide livet sitt i leken. Men jeg ville gjort noe. Jeg ville nok snakket med foreldrene. Du kan jo ta kontakt med noen i ditt fylke som jobber med foreldre-barn-alkohol for å få råd.

Skrevet

Jeg leste om mange barn som "sniffet kokain" etter å ha sett Hotell Cæsar. Der er det både fyll og narkotika, kan jo hende han har fått inspirasjon til lek der.

Gjest grønn tulipan
Skrevet

Jeg leste om mange barn som "sniffet kokain" etter å ha sett Hotell Cæsar. Der er det både fyll og narkotika, kan jo hende han har fått inspirasjon til lek der.

Ja, det kan hende! At han ser på Hotel Cæsar.

Vet at flere lar barna se på dette.

Men bør jeg styre leiken bort fra dette tema?

Gjest grønn tulipan
Skrevet

Vel, jeg har vært borti mange barn, men aldri noen som har vært svært opptatt av å ha med alkohol i leken. Heller ikke de barn av alkoholikere jeg har kjent til har gjort dette, hender de har lekt fulle noen ganger.

Jeg ville ikke satt en stopper for leken, det blir feil å ikke la han bearbeide livet sitt i leken. Men jeg ville gjort noe. Jeg ville nok snakket med foreldrene. Du kan jo ta kontakt med noen i ditt fylke som jobber med foreldre-barn-alkohol for å få råd.

Jeg har heller ikke hørt om dette før. Hadde det bare vært en liten del av leiken, eller en skjelden gang, men det tar overhånd.

Jeg liker ikke at barna mine leiker slik, jeg da.

Skrevet

Ja, det kan hende! At han ser på Hotel Cæsar.

Vet at flere lar barna se på dette.

Men bør jeg styre leiken bort fra dette tema?

Kanskje du kan foreslå for dem at de heller leker at det er brus i glassene, for det kan alle drikke.

Og du kan spørre om de ikke vil lage slush - gjerne gi dem noen knuste isbiter og konditorfarve de kan grise med ute.

Eller gi dem vanlig saft og vann ute. Delta på saftkosen deres en gang, slik at det gir oppmerksomhet. Kan jo også kombinere saft, knuste isbiter og konditorfarve. Blir nesten ekte slush, det :) Gi det et eget navn, f eks "slushparty", "saftkos" eller et navn de selv finner på. Kanskje alkoholen blir glemt til slutt.

Dette var bare noe jeg kom på i full fart. Jeg tror jeg ville sagt rett ut til store barn hva jeg mener om alkoholleken, mens til de minste ville jeg avledet leken til å bli noe annet enn det de begynte med. Noe som er mer morsomt.

Skrevet

Dette synes jeg er en sak som bør tas opp på et eller annet hold! At en 3.klassing vet hvordan folk som har drukket drinker oppfører seg, og at han da kan etterape det, syne sjeg er _meget_ betenkelig.

Jeg tror ikke jeg ville sagt noe om mitt syn på denne leken til mine egne unger. Men jeg tror jeg ville tatt kontakt med skolen/kontaktlæreren eller noe sånt. Det kan jo være at dette barnet også har lært leken av noen andre unger, ikke sant? Det er ikke sikkert at det er dette barnet som har foreldre med synlige alkoholproblemer i sitt hjem! Derfor ville jeg vært litt forsiktig med å ta kontakt med dem.

Tror jeg... (Uhps! Jeg er lærer sjøl, ja..... Uhps igjen! Jeg har tom. unger sjøl.. ) "Litt" trøtt nå. Bær over med meg!

Skrevet

Jeg har heller ikke hørt om dette før. Hadde det bare vært en liten del av leiken, eller en skjelden gang, men det tar overhånd.

Jeg liker ikke at barna mine leiker slik, jeg da.

Skjønner at du ikke liker det, men på en måte blir det feil å nekte dem å leke det... Selvfølgelig går det an å gi dem andre ideèr, men det vil neppe vare lenge...

Skrevet

Jeg mener å huske at vi lekte at vi ble fulle da jeg var liten. Jeg har aldri sett mine foreldre fulle, men de likte å ta seg et glass innimellom.

Gjest Datter av avholdsfolk
Skrevet

Jeg mener å huske at vi lekte at vi ble fulle da jeg var liten. Jeg har aldri sett mine foreldre fulle, men de likte å ta seg et glass innimellom.

Broren min og jeg lekte også fylliker, og mine foreldre drakk alkohol på julaften. Punktum!

Vi hadde sett fylliker i byen, og syntes det var skummelt, litt morsomt og veldig rart..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...