Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• smekka

3

• org

2

• stromme

1

• kakki1365380609

1

Mest aktive i denne tråden

Synes det er skikkelig ille at folk sier "vi har dessverre ikke råd til å spare den". Burde helle vært "dessverre at de som har anledning til å spare den, får barnetrygd i det hele tatt".

Barnetrygd er da virkelig ikke ment som et tilskudd til barnas sparekonto! Den er der for at folk skal få hjelp til utgiftene med å ha barn!

Hvis ikke folk trenger det lenger, burde de heller avskaffet hele ordningen.

Jeg er mot behovsprløving fordi det ville skape masse byråkrati, pluss at 0-skatteytere og folk som virkelig IKKE trenger den, ville fått den likevel, mens folk med halvgod økonomi kunne risikert å tjene for mye. Men ideelt sett burde den jo godt til folk som trenger den til det den er ment for.

Vi sparer ikke barnetrygden, trenger den egentlig ikke heller - vi hadde klart oss uten. Men vi hadde neppe hatt råd til et par ferieturer i året uten den hjelpen (en sydentur pluss en hyttetur om vinteren, vanligvis). Trøster meg med at det også er til gode for ungene, selv om barnetygden ikke går til klær og sånt.

Hvorfor i all verden skal bare "trengende" få barnetrygd??? Pussig at de med god økonomi, høy utdannelse og som har stått på alltid skal straffwes fordi de tjener mer enn "alle andre". Det er dessuten disse som betaler mest skatt til landet!

Blir rimelig provosert!!

Gjest fridalida

Barnetrygden er et skattefradrag, ingen "trygd" til trengende. Årsaken til at den ikke er et vanlig skattefradrag på selvangivelsen, men en kontant utbetaling, er historisk. Det stammer fra den tiden da far jobbet, fikk lønn og disponerte den, mens mor fikk penger til hus og barn av ham hvis det var noe igjen (noe forenklet framstilt).

Alle som f.eks. har lang vei til jobben eller har dokumenterte utgifter til barnepass, får skattefradrag, uansett hva de tjener. Det har riktignok ulik betydning for dem med høy enn for dem med lav inntekt. Slik er det med barnetrygden også. Man står fritt i å spare av det man har igjen når alle utgifter er betalt.

Jeg er også mot behovsprøving, pga. de tingene du lister opp. Skal noe ved barnetrygden forandres, bør den legges inn i det skattesystemet vi allerede har.

Jada, det er en historisk begrunnelse, men tidene har forandret seg. Dersom ingen lenger har bruk for det, bør det gis fradrag/trygd da? Man har jo andre fradrag som er myntet på barnefamiliene, og fradrag generelt henger jo sammen med en faktisk utgift, i motsetning til barnetrygden som bare deles ut flatt.

Men jeg er enig med deg i at endringer bør gjøres via skattesystemet, dersom det skal gjøres noe.

Gjest fridalida

Hvorfor i all verden skal bare "trengende" få barnetrygd??? Pussig at de med god økonomi, høy utdannelse og som har stått på alltid skal straffwes fordi de tjener mer enn "alle andre". Det er dessuten disse som betaler mest skatt til landet!

Blir rimelig provosert!!

Man blir vel ikke akkurat straffet når man har god økonomi, selv om man ikke hadde fått barnetrygd. Hvorfor skal de som har hatt flaks og fått et godt hode og dermed ha lang utdanning, ha det så mye bedre enn en som ikke er så velutrustet, og jobber i skobutikk - sikkert like hard og lenge. Og hvorfor skal de med 4 årig utdanning og jobb i privat næringsliv tjene så søkkande mye bedre enn de som har 4-årig utdanning og jobber i skoleverket, og på toppen få barnetrygd?

Jeg tjener i overkant av 500000. Jeg var en lang periode mens jeg gikk på skole ikke produktiv for samfunnet i det hele tatt. De som begynte å jobbe etter ungdomsskolen, har betalt skatt hele tiden. Jeg skatter kanskje mer enn dem nå, men i lys av livsløpet er det jammen ikke sikkert at jeg slår dem så fryktelig.

Det blir aldri helt rettferdig. Og synet på rettferdighet er i høyeste grad i øyet på den som ser.

Jeg personlig skjønner ikke hvorfor samfunnet skal pøse ut penger på folk som klarer seg helt fint selv, når det er så mange andre oppgaver som vi heller kunne brukt penger på.

Annonse

Gjest Persille

Jeg får for to siden jeg er alene, og sparer halvparten til Billa.

Dersom jeg må bruker jeg pengene (store ting, ferier) - men kan jeg unngå det, så gjør jeg det, og har klart det så langt.

Den resterende halvdelen går inn på min sparekonto sammen med resten av bidraget - og det sparer jeg til ferie, og andre ting vi har lyst på/trenger.

Enn så lenge tjener jeg godt nok/lever vi billig nok til at vi klarer oss på min inntekt, og da vil jeg gjerne spare det andre til de store tingene.

Gjest linnea27

Vi sparer den, men kommer ikke til å ha dårlig samvittighet for å bruke pengene om vi en dag kommer til å ha behov for det... men da skal nok behovet være ganske stort...

den går til bilån, d går akkurat på krona hehehe

-syns d er en god ordning ellers vil den bare bli brukt til ting vi ikke trenger men bare mååå ha...er ikke så flink som jeg skulle ønske til å spare *knis*

Annonse

Man blir vel ikke akkurat straffet når man har god økonomi, selv om man ikke hadde fått barnetrygd. Hvorfor skal de som har hatt flaks og fått et godt hode og dermed ha lang utdanning, ha det så mye bedre enn en som ikke er så velutrustet, og jobber i skobutikk - sikkert like hard og lenge. Og hvorfor skal de med 4 årig utdanning og jobb i privat næringsliv tjene så søkkande mye bedre enn de som har 4-årig utdanning og jobber i skoleverket, og på toppen få barnetrygd?

Jeg tjener i overkant av 500000. Jeg var en lang periode mens jeg gikk på skole ikke produktiv for samfunnet i det hele tatt. De som begynte å jobbe etter ungdomsskolen, har betalt skatt hele tiden. Jeg skatter kanskje mer enn dem nå, men i lys av livsløpet er det jammen ikke sikkert at jeg slår dem så fryktelig.

Det blir aldri helt rettferdig. Og synet på rettferdighet er i høyeste grad i øyet på den som ser.

Jeg personlig skjønner ikke hvorfor samfunnet skal pøse ut penger på folk som klarer seg helt fint selv, når det er så mange andre oppgaver som vi heller kunne brukt penger på.

Helt enig:)

Det er faktisk flere som har sagt i fra om at de ikke ønsker å motta barnetrygd, fordi de har en bra inntekt. Dette har de selvsagt ikke fått gjennomslag for.

Tenkt om disse pengene heller kunne blitt investert i eldreomsorg, bedre skoler, rusproblematikk med mer.

Akkurat nå går den inn på Barnas trygghetskonto på Posten, men jeg har planer om å flytte mesteparten tilbake til meg. Jeg skal utligne ungenes sparekonti så det står like mye på hver der (er blitt litt ulikt pga en oldefar som ikke fikk gitt yngstemann dåpsgave), også skal vi pusse opp huset, så vi trenger pengene...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...