Heffalump Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Var på 5-årskontroll med poden nettopp, og da fant helsesøster og legen ut at poden har stramt tungebånd. Det ble oppdaget i forbindelse med at vi snakket om at han ikke kan si R, og at han har problemer med noen andre lyder også. Nå skal han få gjort noe med det, men jeg vet egentlig ikke hvordan det foregår (vi skulle få time på sykehus). Har søkt litt her på nettet, og ser at noen har klippet det av hos tannlegen mens andre har hatt narkose. SÅ hva er egentlig "normal" prosedyre?? Noen som har erfaring med dette? Og ble det bedre etterpå? Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231095-stramt-tungeb%C3%A5nd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tussilago farfara Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Dette er sikkert usaklig, men... Broren min hadde stramt tungebånd, rar r-lyd og så videre, og fikk klippet tungebåndet. I dag er han en fremtredende akademiker, snakker fremdeles med rar r og så videre. Den eneste forskjellen klippet tungebånd hadde for ham, var å gjøre en svært smertefull erfaring i ung alder. Har også vært på flere kurs med ledere som har klart seg meget godt økonomisk, vært kreative og funnet på nye ting å gjøre og har strålende karrierer der de må snakke mye foran store forsamlinger. Og som har hatt den samme talefeilen som min bror hadde og framdeles, med klippet tungebånd, altså har. Så dette er altså et usaklig innlegg, men kan det ikke tenkes at en original r-lyd ikke er grunn til å reagere på i våre dager? Jeg ville ha undersøkt mer omkring konsekvensene av å a)klippe tungebåndet og b)ikke klippe det. Det er mange som har talefeil og likevel både har smarte tanker og gode liv, nemlig. En som lesper er f.eks. Jamie Oliver, stjernekokken. Og er det egentlig forsket noe på sammenhengene mellom talefeil og intelligens og kreativitet? Det er i hvert fall klart for meg at en rar uttale av r-lyden ikke behøver hemme noen? Jeg er faktisk nesten litt bekymret for at både lege og helsesøster du har vært i kontakt med kanskje er litt gammeldagse? Selv kom jeg ut for en som syntes det var verdens undergang hver gang hun oppdaget barn som var venstrehendte, f.eks. Fordi hun selv var det og så på det som et stort og vanskelig handicap! Det trodde jeg bare var noe man mente - før krigen. Men uansett hva du velger å gjøre - lykke til! Heldigvis bruker de bedøvelse i våre dager når de gjør slike ting - da lillebroren min ble klippet, gjorde de ikke det, og det er muligens grunnen til at jeg har så mye imot det, vet du. Hilsen en usaklig storesøster 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231095-stramt-tungeb%C3%A5nd/#findComment-1753148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillemorX Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Heisann! Gutten min på snart 3, har hatt stramt tungebånd. Han hadde ikke noe problemer med å spise da han var baby, og da fikk vi beskjed om å ikke gjøre noe enda. Men da han ble større, påvirket det språkutviklingen hans, og han hadde problemer med å uttale visse lyder, og selvfølgelig "R". På nyåret var vi på helsestasjon, og hos lege, og fikk henvisning til sykehuset, der vi igjen fikk time for å klippe tungebåndet. Og i februar fikk han en lett narkose, og det var gjort på noen få minutter. Sønnen min hadde litt ekstra vev under tungen, så han fikk ett par sting som skulle løse seg opp selv, og som skulle forhindre at det grodde sammen igjen. Han hadde ikke vondt da alt var over, men hadde litt ubehag. Han kunne spise som normalt etterpå også. Nå i ettertid har språket og talen blitt mye bedre. Og han snakket mye renere enn før. Han kan til og med strekke ut tungen! Han har også begynt å rulle litt på "r"-ene sine også Jeg har stor tro på at dette var bra for han å få gjort. Selve inngrepet var jo ikke stort, jeg var litt mer engstelig for narkosen faktisk. Men det gikk veldig bra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231095-stramt-tungeb%C3%A5nd/#findComment-1753246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Datteren min (5 år) har kort tungebånd, men ikke så kort at det MÅ klippes. ØNH-legen sa at barn under 1 år og store barn (10+) kunne klippe det uten narkose, men mellomstore barn burde ha narkose for å ikke bli skremt osv. Jeg selv fikk klippet tungebåndet da jeg var rundt 10 år. Ikke noe narkose, men muligens en lokalbedøvelse. Jeg husker det godt, det var ikke vondt men ikke noen skrekkopplevelse heller. Litt sårt under tungen, men jeg kunne spise og gå på skole som normalt etterpå. Det jeg husker best er at det var godt å kunne bevege tungen bedre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231095-stramt-tungeb%C3%A5nd/#findComment-1753370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Hvis det skulle vise seg at min datter arver stramt tungeband etter meg og min familie ville jeg ikke få det klippt, hvis det ikke var så stramt at det ville bli vanskelig for henne. Jeg klarte ikke si r da jeg var liten men i 8års alder lærte jeg det. Jeg øvde mye og ble dødslei av det, men den korte tunga mi er jo en del meg! Og jeg har ingen talefeil nå (utenom da det krøller seg fullstendig i hjernen og alle ord kommer ut hulter til bulter men det er jo ikke talefeil da) :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231095-stramt-tungeb%C3%A5nd/#findComment-1753444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.