Gå til innhold

Hettegensere, skjerf, snorer etc i bhg...

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Jeg lurer på en ting...

Senest i går var det en ulykke med hettegenser, og flere sier de ikke vil bruke dette på barna sine.

Dersom dette var deres barn - ville dere klandret barnehagen?

Ikke misforstå, jeg er ikke opptatt av skyldfordelingen sånn sett, jeg bare lurer på om jeg må legge restriksjoner for barna får ha på seg i barnehagen?

Jeg synes kanskje det er vel drøyt å pålegge foreldre forbud mot hettegenser, regnjakker uten knapper på hetten, skjerf, snorer i klær - i det hele tatt...

Er det ikke?

På den andre siden, om ulykken først er ute, så vil dette gå like klart inn på meg som foreldre - kan jeg leve med det?

Hm...

Hvordan er det i deres barnehager? Har dere restriksjoner på slike ting? Er enkelte klesplagg forbudt? Eller er de bare ikke anbefalt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231101-hettegensere-skjerf-snorer-etc-i-bhg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tussilago farfara

Jeg synes det er en god ide å gjøre foreldre oppmerksomme på farene ved hettegensere og snorer på barnetøy. Det sier seg selv at barn som liker å krype gjennom trange hull eller i trær fort kan bli sittende fast med hetta og skade seg. I det hele tatt er det smart, synes jeg, at barn får klær som dette ikke kan skje med.

Så lange skjerf, hettegensere og bånd i klær - kan vente til de blir større - synes jeg.

Det er ikke snakk om å lage restriksjoner i barnehagen, men å dele gode råd med andre foreldre. Ingen ønsker jo at barn skal skades, men ikke alle tenker over at noen klesplagg kan være farligere enn andre. Og da er det jo flott at de som har tenkt over det, deler disse tankene med alle de andre, også, ikke sant?

Da jeg hadde barnehagebarn var det det ingen "regler" om slik i barnehagen, og ikke savnet jeg det heller.

Jeg tok dette på konto for "alminnelige sikkerhetsforordninger" som jeg som forelder sørget for. Jeg er nok sterkt preget av en historie jeg hørte som barn, der barnet til en av min mors kusiner døde pga en hette som hang fast i noe.

Derfor brukte barnet mitt aldri hettegensere, eller ytterjakker/dresser uten at hetta var kneppet av. (Han fikk sin første hettegenser i en alder av 8,5 år)

Han hadde i ca 2-årsalderen fått fra farmor en jakke med påsydd hette, men den brukte vi bevisst bare når han var sammen med oss (typisk på tur i byen el lign). Vi var jo tross alt minst en voksen på vakt hele tiden, mens i en bhg kan de jo rett og slett ikke ha øynene på alle barna hele tiden.

Jeg krever ikke at bhg har regler om klær med hetter, snorer etc.

Men jeg forventer at de passer på at bhg-området er trygt. Ved et tilfelle i vår bhg fant jeg et tau, som noen barn hadde lekt seg med, i følge de ansatte. Jeg påpekte at man ikke burde ha slikt slengendes rundt på området.

Jeg forventer at de tar slike ting veldig alvorlig, at de passer på at barnas lek er trygg (jeg så en gang en av assistentene stoppe noen barn som skulle leke hund og hadde knytt et skjerf rundt halsen på et av barna - streng beskjed om at slikt skulle knyttes rundt livet).

I barnehagen der jentene mine går oppfordrer de til å ikke ha på skjerf og løse snorer i klærne, men hettegenser tror jeg ikke det har stått noe om (jeg bruker det uansett ikke på jentene ettersom jeg er klar over faren). Synes godt at man kan oppfordre til det med tanke på farene.

Jeg tror ikke jeg hadde klandret barnehagen om noe hadde skjedd, men man vet jo ikke i en slik situasjon. Kanskje jeg hadde klandret de for å ikke ha nok oppsyn...

Gjest Persille

I barnehagen der jentene mine går oppfordrer de til å ikke ha på skjerf og løse snorer i klærne, men hettegenser tror jeg ikke det har stått noe om (jeg bruker det uansett ikke på jentene ettersom jeg er klar over faren). Synes godt at man kan oppfordre til det med tanke på farene.

Jeg tror ikke jeg hadde klandret barnehagen om noe hadde skjedd, men man vet jo ikke i en slik situasjon. Kanskje jeg hadde klandret de for å ikke ha nok oppsyn...

"Kanskje jeg hadde klandret de for å ikke ha nok oppsyn... "

Den er jo grei nok - og det kommer jo også litt an på tidsaspektet i saken.

Gjest Persille

Da jeg hadde barnehagebarn var det det ingen "regler" om slik i barnehagen, og ikke savnet jeg det heller.

Jeg tok dette på konto for "alminnelige sikkerhetsforordninger" som jeg som forelder sørget for. Jeg er nok sterkt preget av en historie jeg hørte som barn, der barnet til en av min mors kusiner døde pga en hette som hang fast i noe.

Derfor brukte barnet mitt aldri hettegensere, eller ytterjakker/dresser uten at hetta var kneppet av. (Han fikk sin første hettegenser i en alder av 8,5 år)

Han hadde i ca 2-årsalderen fått fra farmor en jakke med påsydd hette, men den brukte vi bevisst bare når han var sammen med oss (typisk på tur i byen el lign). Vi var jo tross alt minst en voksen på vakt hele tiden, mens i en bhg kan de jo rett og slett ikke ha øynene på alle barna hele tiden.

Jeg krever ikke at bhg har regler om klær med hetter, snorer etc.

Men jeg forventer at de passer på at bhg-området er trygt. Ved et tilfelle i vår bhg fant jeg et tau, som noen barn hadde lekt seg med, i følge de ansatte. Jeg påpekte at man ikke burde ha slikt slengendes rundt på området.

Jeg forventer at de tar slike ting veldig alvorlig, at de passer på at barnas lek er trygg (jeg så en gang en av assistentene stoppe noen barn som skulle leke hund og hadde knytt et skjerf rundt halsen på et av barna - streng beskjed om at slikt skulle knyttes rundt livet).

"Jeg forventer at de tar slike ting veldig alvorlig, at de passer på at barnas lek er trygg"

Det er vel det minste man kan forvente spør du meg...

Det er nok av faresituasjoner å ta av, hos oss var det lenge populært å ta en bøtte på hodet og leke brannmann, men den kan _lett_ sette seg fast ved å skli bakover, så hanken kommer rundt halsen.

Det er så mye man skal følge med på, og jeg lurer på om jeg skal sende en mail til alle og oppfordre til at de tenker over det - eller om jeg skal krysse fingrene og håpe at ingenting skjer...

Annonse

Gjest Persille

Jeg synes det er en god ide å gjøre foreldre oppmerksomme på farene ved hettegensere og snorer på barnetøy. Det sier seg selv at barn som liker å krype gjennom trange hull eller i trær fort kan bli sittende fast med hetta og skade seg. I det hele tatt er det smart, synes jeg, at barn får klær som dette ikke kan skje med.

Så lange skjerf, hettegensere og bånd i klær - kan vente til de blir større - synes jeg.

Det er ikke snakk om å lage restriksjoner i barnehagen, men å dele gode råd med andre foreldre. Ingen ønsker jo at barn skal skades, men ikke alle tenker over at noen klesplagg kan være farligere enn andre. Og da er det jo flott at de som har tenkt over det, deler disse tankene med alle de andre, også, ikke sant?

Ja, jeg kan skrive det i velkomstskrivet f.eks....

Gjest tussilago farfara

"Jeg forventer at de tar slike ting veldig alvorlig, at de passer på at barnas lek er trygg"

Det er nok av faresituasjoner å ta av, hos oss var det lenge populært å ta en bøtte på hodet og leke brannmann, men den kan _lett_ sette seg fast ved å skli bakover, så hanken kommer rundt halsen.

Det er så mye man skal følge med på, og jeg lurer på om jeg skal sende en mail til alle og oppfordre til at de tenker over det - eller om jeg skal krysse fingrene og håpe at ingenting skjer...

Ja, eller du kan rett og slett henge opp utklipp av saken i trøndelag, kanskje - på oppslagstavla. Om barna er litt store, kan dere snakke om klær og slikt i samlingsstunden - "har dere oppdaget eller opplevet at av og til blir dere hengende fast i tøyet....fortell!" og "hva kan vi lære av det? Er det noe tøy som er skumlere å ha på seg når man leker..."

Nå, jeg er ikke så vant med barn, men jeg tror i hvert fall at foreldre flest vil sette pris på å bli tipset om farene, også i barnehagen. Du kan ikke holde øye med alt hele tida, slik er det bare. Det er derfor at det er viktig at man forsøker å unngå unødvendige farer med bl.a. klær.

Tror faktisk Hennes&Maurits har vedtak på å ikke selge klær med snorer til små barn, nettopp etter at det skjedde en ulykke.

Vi snakket om nettopp dette igår etter at vi leste nyhetene.

Vi har en svært vilter snart 3 åring som intet gjerde kan holde inne.

En slik ulykke kan like godt skje her hjemme i hagen som i barnehagen, jeg kjenner ungen min og vet at det er umulig å ha vakt rundt han til alle tider.

Jeg hadde ikke klandret barnehagen.

Idag går jeg ut og kjøper en ny parkdress til ham, han har en arvet dress med fast hette. Hettegenserene legger jeg vekk.

Ja, det er det minste man kan forvente, men det kan være en fare i det at man tar det for "gitt" at de farligste tingene er ivaretatt.

I den episoden med det tauet, virket assistenten nesten litt overrasket over at jeg gjorde et vesen av dette. "Åja", helt tonløst. Og det kom fra en dame som har vært nokså tydelig overfor de små guttene som flyr rundt med "pinnepistoler" og lekskyter at hun "ikke liker våpen"!! Ganske utrolig at man har en som slår ned på lek med pinner, men som ikke ser det store problemet mht lek med tau....

Epiosden med det skjerfet og hundeleken skjedde noe senere. Jeg så de to jentene som lekte hund, og den eneste tilstede av personalet var en ung jente på 19-20. Jeg busker at jeg tenkte at jeg skulle se om hun gjorde noe med dette, og til min stor glede så jeg at hun straks grep fatt i dette og ordnet opp.

Men det er jo langt fra sikkert at det skjedde fordi bhg's ledelse hadde tatt opp slikt som et tema på personalmøter! Kanskje var dette bare overlatt til den enkeltes "alminnelige sikkerhetsfølelse"? Og så var den unge assistenten bare mer "på nett" enn den noe mer erfarne (slitne?) assistenten??

Gjest Persille

Ja, det er det minste man kan forvente, men det kan være en fare i det at man tar det for "gitt" at de farligste tingene er ivaretatt.

I den episoden med det tauet, virket assistenten nesten litt overrasket over at jeg gjorde et vesen av dette. "Åja", helt tonløst. Og det kom fra en dame som har vært nokså tydelig overfor de små guttene som flyr rundt med "pinnepistoler" og lekskyter at hun "ikke liker våpen"!! Ganske utrolig at man har en som slår ned på lek med pinner, men som ikke ser det store problemet mht lek med tau....

Epiosden med det skjerfet og hundeleken skjedde noe senere. Jeg så de to jentene som lekte hund, og den eneste tilstede av personalet var en ung jente på 19-20. Jeg busker at jeg tenkte at jeg skulle se om hun gjorde noe med dette, og til min stor glede så jeg at hun straks grep fatt i dette og ordnet opp.

Men det er jo langt fra sikkert at det skjedde fordi bhg's ledelse hadde tatt opp slikt som et tema på personalmøter! Kanskje var dette bare overlatt til den enkeltes "alminnelige sikkerhetsfølelse"? Og så var den unge assistenten bare mer "på nett" enn den noe mer erfarne (slitne?) assistenten??

Jeg kan godt være helt ærlig og si at jeg ikke ser på lek med tau som spesielt farlig på generelt plan. Det kommer jo an på type lek.

"hunde-leken" som du beskrev er farlig, men hoppetau er jo ikke farlig - det kommer an på hva de gjør med det.

Dessverre finnes det ingen bok man kan kjøpe hvor det står skrevet hvilke sikkerhets regler man skal, bør og kan forholde seg til - man må hele tiden finne opp kruttet selv, og det er litt slitsomt.

Jeg gikk lenge ut fra normal forståelse hos mine ansatte, men skjønte at det ikke var måten å gjøre det på, nå er alt skriftlig. For de som da er normalt oppegående oppleves det som et veldig kontrollerende styre...

Jeg forklarer dem alltid hvorfor jeg gjør det, at det ikke handler om at jeg ikke stoler på dem, men at jeg heller ikke forventer at de skal tenkte på _alt_. Det er bedre at jeg minner dem på det en gang for mye, enn at noe skjer!

Men; som sagt, det er begrenset hva man klarer å tenke på....

Jeg synes ikke det gjør noe om du oppfordrer til å unngå hettegensere, snorer, skjerf.

Det er lenge siden jeg såg skjerf på et barn under 10 år.

Faren ved skjerf skulle da være ganske så kjent. Det er jo mye enklere med en hals, også.

Når deg gjelder hettegensere, så er de også utrolig upraktiske på små barn. De blir liggende som en klump bak på ryggen. Hetta er i veien under lek.

Jeg synes forresten det er vanskelig å få tak i ordentlige, tykke collegegensere UTEN hette på. Jeg endte opp i en sportsbutikk, med en Nike-genser til kr 300,-

I utgangspunktet er det foreldrene som er ansvarlig for evt "farlig" påkledning av barna sine.

Barn kan jo bli hengende fast i lommene på bukse/jakke. Klemmer i håret kan henge seg fast. For ikke å snakkke om smykker og armbånd. Glatte sko/støvler kan medføre farlige fall. Mye kan skje, både hjemme og i barnehagen.

Leken kan vel bli litt mer vilter når mange barn er sammen

Hvis barnehagen har oppfordret foreldrene til å unngå bestemte typer påkledning/sko, har iallfall ikke foreldrene noen grunn til å klandre barnehagen hvis man kommer ut for et uhell. (F eks gled på glatte støvler- slo hodet). Ofte er det vanskelig å si hva som er hva.

Det er vel urimelig å kreve at barn ikke skal få blåmerker, noe annet er selvsagt mer alvorlige ting.

Jeg forventer at noen i barnehagen følger med HELE tiden. Desverre skjer ikke det alltid i alle barnhager.

Gjest Persille

Jeg synes ikke det gjør noe om du oppfordrer til å unngå hettegensere, snorer, skjerf.

Det er lenge siden jeg såg skjerf på et barn under 10 år.

Faren ved skjerf skulle da være ganske så kjent. Det er jo mye enklere med en hals, også.

Når deg gjelder hettegensere, så er de også utrolig upraktiske på små barn. De blir liggende som en klump bak på ryggen. Hetta er i veien under lek.

Jeg synes forresten det er vanskelig å få tak i ordentlige, tykke collegegensere UTEN hette på. Jeg endte opp i en sportsbutikk, med en Nike-genser til kr 300,-

I utgangspunktet er det foreldrene som er ansvarlig for evt "farlig" påkledning av barna sine.

Barn kan jo bli hengende fast i lommene på bukse/jakke. Klemmer i håret kan henge seg fast. For ikke å snakkke om smykker og armbånd. Glatte sko/støvler kan medføre farlige fall. Mye kan skje, både hjemme og i barnehagen.

Leken kan vel bli litt mer vilter når mange barn er sammen

Hvis barnehagen har oppfordret foreldrene til å unngå bestemte typer påkledning/sko, har iallfall ikke foreldrene noen grunn til å klandre barnehagen hvis man kommer ut for et uhell. (F eks gled på glatte støvler- slo hodet). Ofte er det vanskelig å si hva som er hva.

Det er vel urimelig å kreve at barn ikke skal få blåmerker, noe annet er selvsagt mer alvorlige ting.

Jeg forventer at noen i barnehagen følger med HELE tiden. Desverre skjer ikke det alltid i alle barnhager.

Enig.

Problemet er vel heller at alt kan snus;

"(F eks gled på glatte støvler- slo hodet)."

Hvorfor er ikke dette området sikret så man ikke kan skli?

Min første prioritet er at barna er trygge, dernest at de får omsorg.

Og jeg er opptatt av at jeg har gjort mitt for å sikre det - selv om jeg er inneforstått med at min rekkevidde bare kan dekke "så" langt.

Annonse

Enig.

Problemet er vel heller at alt kan snus;

"(F eks gled på glatte støvler- slo hodet)."

Hvorfor er ikke dette området sikret så man ikke kan skli?

Min første prioritet er at barna er trygge, dernest at de får omsorg.

Og jeg er opptatt av at jeg har gjort mitt for å sikre det - selv om jeg er inneforstått med at min rekkevidde bare kan dekke "så" langt.

"Hvorfor er ikke dette området sikret så man ikke kan skli?"

I den barnehagen vi hadde stakk det opp noe stein fra grunnen. Dette kan være glatt å gå på når det er vått.

Men berget som stakk fram er jo med på å gjøre barnehagen til et mer ålreit sted! :-) Barna elsket å leke seg på dette området. Synd om man skulle ende opp med bhg der hele bakken var dekket av slikt mykt stoff som man finner på idrettsbaner!! (Har sett lekeplasser i utlandet som har vørt 100% dekket av slikt!)

Gjest darkside

Jeg hadde ikke ønsket noe sånt forbud fra barnehagen. Det må være foreldrenes valg hva barna har på seg av klær. Ulykker kan skje, men sjansen er tross alt liten. Det var jo for et par år siden et barn som falt av en huske ca 1 meter ned i bakken, og som døde av hodeskader. Men vi kan ikke forby husker av den grunn.

Gjest Persille

Jeg hadde ikke ønsket noe sånt forbud fra barnehagen. Det må være foreldrenes valg hva barna har på seg av klær. Ulykker kan skje, men sjansen er tross alt liten. Det var jo for et par år siden et barn som falt av en huske ca 1 meter ned i bakken, og som døde av hodeskader. Men vi kan ikke forby husker av den grunn.

Nei, men det skal være støtsikker sand under, kjettinger etter forskriftene og minst en meter til nærmeste bærestokk.

Så det er regler på det også...

Gjest Persille

I den barnehagen vi hadde stakk det opp noe stein fra grunnen. Dette kan være glatt å gå på når det er vått.

Men berget som stakk fram er jo med på å gjøre barnehagen til et mer ålreit sted! :-) Barna elsket å leke seg på dette området. Synd om man skulle ende opp med bhg der hele bakken var dekket av slikt mykt stoff som man finner på idrettsbaner!! (Har sett lekeplasser i utlandet som har vørt 100% dekket av slikt!)

Ja, jeg er enig.

Og vi har jo største delen av uteområdet i en skråning :)

Førskolelærerene sier det er kjempebra for den motoriske utviklingen.

Gjest darkside

Nei, men det skal være støtsikker sand under, kjettinger etter forskriftene og minst en meter til nærmeste bærestokk.

Så det er regler på det også...

Joda, regler er det, men å legge begrensninger på hva slags klær foreldrene skal kle barna sine i, det blir bare dumt.

Jeg reagerer i grunnen mest på at en 3-åring i barnehagen virkelig er så lenge uten tilsyn at ingen aner hvor lenge han har hengt i treet. Det vitner om lite oversikt syns jeg.

Vi har ikke fått noen føringer på dette fra barnehagen vår.

Det kunne jo kanskje lages et infoskriv om det, at snorer og fastsydde hetter er skumle, og at foreldrene bør tenke sikkerhet når de handler inn til ungene?

Tror ikke barnehagen kan stilles til ansvar...

Det noen kaller hendelige uhell er "mangel på tilsyn og farlige uteområder" for andre.

I en barnehage vil foreldrene nok ha nokså ulike oppfatninger av hva som er "forsvarlig lek".

Noen ser hels at barna legger puslespill hele dagen, andre at de helst klatrer i trær hele dagen. Bare for å overdrive.

Man kan kreve at barnehagen legger til rette for variert lek, både ute og inne.

Det må være innenfor sikre rammer. Men ikke polstret, og med hjelm.

Barnehagen kan kreve at barna har klær/sko slik at de kan delta i leken.

I enkelttilfeller der det har skjedd en ulykke, vil det alltid bli diskusjon om hvem som har ansvaret.

Det jeg ville si, er at jeg er enig med deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...