Gå til innhold

Hettegensere, skjerf, snorer etc i bhg...

Anbefalte innlegg

Ser du har fått mange svar, jeg orker ikke lese alle.

Min mening er at dette er foreldrenes ansvar. Det er bare fint om barnehagen gir informasjon om hva slags påkledning som er ønskelig og hva som kan være farlig. Men til syvende og sist er det foreldrene som kjøper inn klærne. Jeg har hørt om barnehager som har gått til det skritt å klippe av snorer og liknende, det syns jeg er å gå altfor langt. Da må heller foreldrene få beskjed om å klippe dem av selv eller velge å la disse plaggene ligge hjemme.

Vi foreldre må tåle å ta noe ansvar selv også :o)

Fortsetter under...

Gjest Persille

Ser du har fått mange svar, jeg orker ikke lese alle.

Min mening er at dette er foreldrenes ansvar. Det er bare fint om barnehagen gir informasjon om hva slags påkledning som er ønskelig og hva som kan være farlig. Men til syvende og sist er det foreldrene som kjøper inn klærne. Jeg har hørt om barnehager som har gått til det skritt å klippe av snorer og liknende, det syns jeg er å gå altfor langt. Da må heller foreldrene få beskjed om å klippe dem av selv eller velge å la disse plaggene ligge hjemme.

Vi foreldre må tåle å ta noe ansvar selv også :o)

"Vi foreldre må tåle å ta noe ansvar selv også :o)"

Ja, det er det jeg mener - jeg kan ikke helt se at dette er mitt ansvar utover informasjonsplikten.

Gjest Mom33

Som andre påpeker her - noe ansvar må foreldrene selv ta også!

Å sende med poden klær som hemmer leken eller gjør hverdagen usikker er foreldrenes ansvar. Hvis jeg hadde jobbet i barnehage, ville jeg sannsynligvis plukket plagget av småtten og gitt noe lånetøy. Rett og slett fordi jeg var redd for vedkommende barns ve og vel.

Jeg antar at du har litt generell informasjon om klær til barna som alle foreldre får når barna starter? (Det har vår, i alle fall.) Jeg ville tatt med et eget avsnitt om dette i den informasjonen.

Også må jeg bare til slutt få si, da, at jeg ikke helt skjønner hva foreldre tenker med når de setter på ungene ting rundt halsen - som skjerf, hettegensere, snorer osv. Det burde jo være innlysende for de aller fleste at de kan henge seg fast? Eller er det bare jeg som er katastrofetenker?

Joda, regler er det, men å legge begrensninger på hva slags klær foreldrene skal kle barna sine i, det blir bare dumt.

Jeg reagerer i grunnen mest på at en 3-åring i barnehagen virkelig er så lenge uten tilsyn at ingen aner hvor lenge han har hengt i treet. Det vitner om lite oversikt syns jeg.

Med hensyn til helsetilstanden hans før han ble kjørt på sykehuset så kan han ikke ha hengt der så lenge. Om det er noen trøst.

I veslas barnehage (noen år før hun begynte) var det derimot en som ble hengende for lenge .. attpåtil var det tilfeldig forbipasserende skoleelever som oppdaget det og fikk satt i gang med førstehjelp. Det var desverre for sent.

Noe godt har uansett kommet ut av det, barnehagen har nå beinharde rutiner på hvor mange som er ute når, plassering av voksne, hvor man får lov å være etc etc etc.

Vi har hatt diverse ulykker og nestenulykker med våre mens de har vært i barnehagen. Noen kunne fått svært alvorlig utfall. Men vi har alltid sluppet med skrammer og skrekken og evt. noen timer på akutten...

Noen ganger har ikke barnehagen hatt helt oversikt over hva som egentlig skjedde. Vi har aldri sett noen grunn til å klandre barnehagen for noe av dette. Alt kunne minst likge godt skjedd når vi passet barna.

Kan ikke si jeg alltid har vært like nøye med snorer og hetter. Snorer ender vi som regel med å dra ut fordi det er så mye heft med dem. Hetter på penjakker og en del tykkgensere er det verre med. Burde vel være mer nøye fordi det er en unødig risiko. Yttertøy til å leke i er vi mer nøye på.

Forbud kan virke provoserende. Hva med å gi informasjon og oppfordre foreldrene i første omgang?

Men jeg tror ikke jeg uten videre ville vært villig til å ta med en skokk med unger i skogen som har påsydde hetter og snorer alle veier.

mvh

Annonse

Jeg ville informert foreldrene om farene ved bruk av slike klær, men ikke forbudt det.

Jeg tror mer på bedre oversikt/telling av barn ofte i utetida. Om de voksne er litt spredt rudt i barnehagen i stedet for å stå i en klynge å sjabbe, skulle det vel være gode sjanser for å unngå slike ting.

Gjest Fenrisulven

Det er ingen restriksjoner på dette i var bhg, men mener å ha lest i barnehageboka (er det den heter) at hettegensere, snorer ol ikke bør brukes i bhg.

Slik fikk jeg min viten om det og bruker ikke å ha hettegenser på barnet når det skal i bhg.

Jeg synes det er greit om foreldrene blir informert av bhg om farene ved den slags påledning.

En annen ting er at man jammen skal lete litt etter gensere uten denne #*¤#** hetta!

Har mast noe veldig på vår lokale klesbutikk om å ta inn noe annet og messet opp og ned om hvor farlig det er med slikt tøy, har det hjulpet? NOT

Mvh

Gjest ubevisst

"Vi foreldre må tåle å ta noe ansvar selv også :o)"

Ja, det er det jeg mener - jeg kan ikke helt se at dette er mitt ansvar utover informasjonsplikten.

Her er jeg enig i informsjonsplikt istedet for forbud og bestemmelser. Så er det opp til hver enkelt. Men jeg må si- at jeg er ingen "katastrofetenker" som det ble skrevet her, og rett og slett ikke tenkt på at hettegensre etc utgjør noen risiko sånn sett. Det er ikke det jeg går å tenker på når jeg handler klær. Blir kanskje litt mer sånn nå da, men vi sender jo ikke bevisst med barna klær som er "livsfarlige".

Jeg synes sånt hører hjemme i avd. for anbefalinger, ikke påbud - sammen med andre råd som gis / minnes om ved barnehagestart og sesongskifte. Jeg synes altså du kan nevne problemet med skjerf, snorer, hetter osv. i samme åndedrag som innesko, skiftetøy og annet dere informerer og minner om.

Jeg ville ikke bebreidet barnehagen om det hendte noe pga. et klesplagg jeg selv hadde tatt på ungen, men jeg ville nok bebreidet dem om h*n blitt hengende lenge fordi h*n var ute alene el.l., eller om lekeapparatet var tydelig defekt.

Jeg kan godt være helt ærlig og si at jeg ikke ser på lek med tau som spesielt farlig på generelt plan. Det kommer jo an på type lek.

"hunde-leken" som du beskrev er farlig, men hoppetau er jo ikke farlig - det kommer an på hva de gjør med det.

Dessverre finnes det ingen bok man kan kjøpe hvor det står skrevet hvilke sikkerhets regler man skal, bør og kan forholde seg til - man må hele tiden finne opp kruttet selv, og det er litt slitsomt.

Jeg gikk lenge ut fra normal forståelse hos mine ansatte, men skjønte at det ikke var måten å gjøre det på, nå er alt skriftlig. For de som da er normalt oppegående oppleves det som et veldig kontrollerende styre...

Jeg forklarer dem alltid hvorfor jeg gjør det, at det ikke handler om at jeg ikke stoler på dem, men at jeg heller ikke forventer at de skal tenkte på _alt_. Det er bedre at jeg minner dem på det en gang for mye, enn at noe skjer!

Men; som sagt, det er begrenset hva man klarer å tenke på....

"Men; som sagt, det er begrenset hva man klarer å tenke på...."

Problemet som kan oppstå når man tilrettelegger all sikkerhetstenkning fiks ferdig for folk er at enkelte kan tro at nå er sikkerheten ferdig tenkt. De vil kunne slutte å tenke selvstendig om temaet med de katastrofale følgene det kan få det øyeblikket det oppstår en situasjon som ikke står i boken...

På den annen side vil det jo alltid være slik at det som er opplagt for den ene ikke er like innlysende for en annen.

mvh

Gjest lille rosinen

I den barnehagen jeg kjenner til, er det forbudt med skjerf og klær med snorer i nærheten av halsen (eller sånne votter med snorer). Jeg syns det er helt greit å ha slike restriksjoner jeg, de som jobber i barnehage har faktisk et stort ansvar og da syns jeg foreldrene kan hjelpe til så godt de kan :-)

I samme barnehage er det også veldig strengt med snorer fra persienner/rullegardiner, de knytes opp slik at barna ikke kan nå dem. Har hørt om et tilfelle der et barn ble kvalt av en slik snor.

Jeg har også hørt om et barn som ble påkjørt i forbindelse med henting i barnehagen. I forbindelse med levering og henting kan det være et tidspunkt der hvor ansvaret for barnet kan være uavklart. For å avklare hvem som har ansvaret for barnet når, kan man innføre et "tegn" på at barnet nå er "overlevert" foreldrene eller barnehagen. Det er greit om foreldrene er informert om dette og at det følges strengt opp av personalet. Eksempel på slike "tegn" kan være å håndhilse, gi en klem hvis det er naturlig, klappe barnet på skulderen e.l., for å markere at nå er det VI som har ansvaret for barnet. Dette høres kanskje hysterisk ut, men følgene kan bli fatale hvis foreldrene tror personalet ser etter barnet mens personalet tror barnet er sammen med foreldrene og det er f.eks en parkeringsplass i nærheten, slik det var i det tilfellet jeg hørte om.

Nå ble jeg litt revet med, det var jo ikke dette siste du spurte om... Men hvis du ikke allerede har tenkt på det så kan det jo være et godt tips (syns jeg da :-)

Annonse

Gjest Persille

Som andre påpeker her - noe ansvar må foreldrene selv ta også!

Å sende med poden klær som hemmer leken eller gjør hverdagen usikker er foreldrenes ansvar. Hvis jeg hadde jobbet i barnehage, ville jeg sannsynligvis plukket plagget av småtten og gitt noe lånetøy. Rett og slett fordi jeg var redd for vedkommende barns ve og vel.

Jeg antar at du har litt generell informasjon om klær til barna som alle foreldre får når barna starter? (Det har vår, i alle fall.) Jeg ville tatt med et eget avsnitt om dette i den informasjonen.

Også må jeg bare til slutt få si, da, at jeg ikke helt skjønner hva foreldre tenker med når de setter på ungene ting rundt halsen - som skjerf, hettegensere, snorer osv. Det burde jo være innlysende for de aller fleste at de kan henge seg fast? Eller er det bare jeg som er katastrofetenker?

Mitt barn har brukt skjerf i to år, i tillegg til (eller i stedet for) hals - og det har faktisk aldri falt meg inn at det kan være farlig.

Det er jo knyttet rundt halsen og puttet ned i jakken, i tillegg til at det er veldig kort. Det samme om høsten - da har hun ofte tørkle i halsen.

Gjest Persille

Jeg ville informert foreldrene om farene ved bruk av slike klær, men ikke forbudt det.

Jeg tror mer på bedre oversikt/telling av barn ofte i utetida. Om de voksne er litt spredt rudt i barnehagen i stedet for å stå i en klynge å sjabbe, skulle det vel være gode sjanser for å unngå slike ting.

Jeg blir faktisk rasende om jeg ser noen stå og skravle om ditt og datt i arbeidstiden.

De ansatte er der for å passe på barna, leke med dem - rett og slett være i interaksjon med dem _hele_ tiden. Skravle kan de gjøre i pausene sine!

De får selvfølgelig snakke sammen da, men ikke skravle - om du forstår hva jeg mener.

De får betalt for å være med barna, og det forventer jeg at de er.

Gjest Persille

I den barnehagen jeg kjenner til, er det forbudt med skjerf og klær med snorer i nærheten av halsen (eller sånne votter med snorer). Jeg syns det er helt greit å ha slike restriksjoner jeg, de som jobber i barnehage har faktisk et stort ansvar og da syns jeg foreldrene kan hjelpe til så godt de kan :-)

I samme barnehage er det også veldig strengt med snorer fra persienner/rullegardiner, de knytes opp slik at barna ikke kan nå dem. Har hørt om et tilfelle der et barn ble kvalt av en slik snor.

Jeg har også hørt om et barn som ble påkjørt i forbindelse med henting i barnehagen. I forbindelse med levering og henting kan det være et tidspunkt der hvor ansvaret for barnet kan være uavklart. For å avklare hvem som har ansvaret for barnet når, kan man innføre et "tegn" på at barnet nå er "overlevert" foreldrene eller barnehagen. Det er greit om foreldrene er informert om dette og at det følges strengt opp av personalet. Eksempel på slike "tegn" kan være å håndhilse, gi en klem hvis det er naturlig, klappe barnet på skulderen e.l., for å markere at nå er det VI som har ansvaret for barnet. Dette høres kanskje hysterisk ut, men følgene kan bli fatale hvis foreldrene tror personalet ser etter barnet mens personalet tror barnet er sammen med foreldrene og det er f.eks en parkeringsplass i nærheten, slik det var i det tilfellet jeg hørte om.

Nå ble jeg litt revet med, det var jo ikke dette siste du spurte om... Men hvis du ikke allerede har tenkt på det så kan det jo være et godt tips (syns jeg da :-)

Hos oss må foreldrene ned en trapp for å komme til bhg, og i bunnen der er det en port. I det øyeblikket barnet er ute av den porten - er det foreldrenes ansvar.

Men; når det er sagt så sørger jeg likevel for at det er sikkert på parkeringsplassen, at det er oversiktlig, ikke noe barna kan skade seg på etc - forebygging på hele tomten er viktig, selv om ikke barna nødvendigvis oppholder seg der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...