Gå til innhold

Kan jeg beg, å jobbe/studere 50% selvfinansiert eller må jeg innom Attføring?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært under yrkesrettet attføring fra 2003-2005. Har siden nyttår hvert under trygdekontoret.

Jeg regner med at jeg til høsten vil være 50% arbeidsfør.

Kan jeg da motta 50% rehabiliteringspenger og jobbe eller studere 50% (selvfinansiert)? Eller blir saken min automatisk tilbakeført til Aetat om jeg vil det eller ikke?

Fortsetter under...

Hvis jeg forstår deg riktig er du på rehab nå?

Jeg tror at hvis du bli 50%arbeidsfør vil trygdekontoret la aetat overta saken din. Snakk med saksbehandler på Trygdekontoret om det.

Etter min mening kan du fortsette på 100%attføring og event. studere.

Dette hvis saksbehandler på aetat godkjenner studieopplegget.

Jeg vet ikke om du er ferdig attført, men hvis du er det kan du jo være attført feil og få nye rettigheter omigjen uten å søke.

Dette låter komplisert, men det er en jungel der ute av regler og tolkninger.

Forøvrig mener jeg at når du vil begynne å jobbe/studere i kombinasjon med trygdeytelser vil de ikke spenne beina under deg.

Ble du klokere av dette?

Undersøk regelverket veldig nøye før du sier noe til trygdekontoret og/eller Aetat. Du kan i verste fall miste ytelsen.

Aetat kan være uhyggelig overformynderisk mhp hvilken utdanning du får velge. Kommer an på hvem du støter på.

Om du tar studier på brevskoler / over internett går det kanskje an å kalle det en hobby og la være å annonsere hva du holder på med.

mvh

Hvis jeg forstår deg riktig er du på rehab nå?

Jeg tror at hvis du bli 50%arbeidsfør vil trygdekontoret la aetat overta saken din. Snakk med saksbehandler på Trygdekontoret om det.

Etter min mening kan du fortsette på 100%attføring og event. studere.

Dette hvis saksbehandler på aetat godkjenner studieopplegget.

Jeg vet ikke om du er ferdig attført, men hvis du er det kan du jo være attført feil og få nye rettigheter omigjen uten å søke.

Dette låter komplisert, men det er en jungel der ute av regler og tolkninger.

Forøvrig mener jeg at når du vil begynne å jobbe/studere i kombinasjon med trygdeytelser vil de ikke spenne beina under deg.

Ble du klokere av dette?

Litt klokere:)

Du skriver at jeg kan begynne i 100% attføring og studere.

Jeg er ikke i stand til et 100% opplegg til høsten. Bare 50% og det er under forutsetning av at jeg er bedre da enn nå.

Jeg har hatt studie som attføringsopplegg og vil sannsynligvis få fortsette med det.

MEN.. Jeg ønsker ikke å være under Aetat. Det å bli forsørget av det offentlige over lang tid gjør noe med ikke bare selvtilitten, men også selvbildet. I så måte er det alene med på å påvirke psyken min i negativ retning. Slik som det er nå så går det greit å bli forsørget av det offentlige. Jeg ser på meg selv som sykemeldt i likhet med andre arbeidstakere. Men det å bli forsørget når jeg gjør noe får meg til å føle meg som en "nutcase".

Litt klokere:)

Du skriver at jeg kan begynne i 100% attføring og studere.

Jeg er ikke i stand til et 100% opplegg til høsten. Bare 50% og det er under forutsetning av at jeg er bedre da enn nå.

Jeg har hatt studie som attføringsopplegg og vil sannsynligvis få fortsette med det.

MEN.. Jeg ønsker ikke å være under Aetat. Det å bli forsørget av det offentlige over lang tid gjør noe med ikke bare selvtilitten, men også selvbildet. I så måte er det alene med på å påvirke psyken min i negativ retning. Slik som det er nå så går det greit å bli forsørget av det offentlige. Jeg ser på meg selv som sykemeldt i likhet med andre arbeidstakere. Men det å bli forsørget når jeg gjør noe får meg til å føle meg som en "nutcase".

Tja,hvis jeg var deg ville jeg bitt hodet av skammen og tatt imot attføringspenger.Det er din rettighet, og noe skyldfølelse er bare gammeldagse forestillinger.

Selv ble jeg ferdig attført og sluppet ut i havet uten 5 øre i lomma, ble syk, kunne ikke lese(forsto ikke), og har gått 3/4 år sånn før søknad om nye trygdeytelser igjen nå vil bli vurdert. Tro meg: et helvetes liv.

Men medesinen virker nogenlunde ok og sommern kommer, så hvem vet?

Tja,hvis jeg var deg ville jeg bitt hodet av skammen og tatt imot attføringspenger.Det er din rettighet, og noe skyldfølelse er bare gammeldagse forestillinger.

Selv ble jeg ferdig attført og sluppet ut i havet uten 5 øre i lomma, ble syk, kunne ikke lese(forsto ikke), og har gått 3/4 år sånn før søknad om nye trygdeytelser igjen nå vil bli vurdert. Tro meg: et helvetes liv.

Men medesinen virker nogenlunde ok og sommern kommer, så hvem vet?

Jeg tror at om jeg fortsetter å ta i mot attføringspenger så vil jeg havne der du er. Uten penger og uten jobb (går jeg utifra).

Dersom jeg på sikt klarer å bli helt selvforsørget mens jeg studerer og få noe arbeidserfaring så tror jeg veien til jobb er kortere.

Jeg vil ikke ta i mot attføring hvis ikke det er aller siste mulighet. Fordi jeg mener at jeg ikke er tjent med det på lang sikt.

At det går 3/4 år før en ny trygdeytelse blir vurdert kan jeg ikke skjønne. Trygdekontoret har da en maks saksbehandlingstid på 3 måneder. Så dersom du er syk, og ikke bare arbeidsledig så har du krav på en trygdeytelse. Iallefall etter et år.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...