Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min snart 8-åring, og 4,5 åring får "ukepenger" innimellom. Ikke noe fast beløp og ikke knyttet opp mot husarbeid (noe jeg synes alle skal bidra med uten å få lønn for det).

Dette får de fordi de ønsker seg forskjellige ting og skal få muligheten til å spare til ting de ønsker seg.

Synes det er bedre å gi dem litt penger innimellom slik at de lærer seg å spare til ting de har lyst på, enn at jeg skal kjøpe det til dem utenom bursdag o.l.

Enig med de andre her at han er for ung til lommepenger. han får jo det han trenger av deg/dere.. Regner med at han får lørdagsgodt også. Da jeg var så lita husker jeg at jeg av og til fikk mynter av mamma, men de skulle legges i sparebøssa. Husker jeg synes det var kjempestas å ha penger i den, særlig stas var det når den ble full og mamma og jeg gikk i banken for å sette inn pengene. :)

Tror det er ganske smart å lære barna verdie4n av penger tidlig og at å spare lønner seg. Jeg sparer ennå jeg, og vi sparer til sønnen vår. Gleder meg til han kan putte penger i bøssa si selv. :)

Annonse

Enig med de andre her at han er for ung til lommepenger. han får jo det han trenger av deg/dere.. Regner med at han får lørdagsgodt også. Da jeg var så lita husker jeg at jeg av og til fikk mynter av mamma, men de skulle legges i sparebøssa. Husker jeg synes det var kjempestas å ha penger i den, særlig stas var det når den ble full og mamma og jeg gikk i banken for å sette inn pengene. :)

Tror det er ganske smart å lære barna verdie4n av penger tidlig og at å spare lønner seg. Jeg sparer ennå jeg, og vi sparer til sønnen vår. Gleder meg til han kan putte penger i bøssa si selv. :)

dere har helt rett alle sammen. Dette er mitt første barn og jeg har ikke vært vant til så mye barn før jeg fikk min sønn. Det er så bra at dette forumet eksisterer for jeg får så gode svar på ting jeg lurer på. Takk alle sammen!

Vi har såvidt begynt å gi lommepenger til vår 5-åring, 20 kr uka. Dette er ikke koblet opp mot faste plikter, men vi forventer at hun hjelper til litt når det passer sånn uten å stille særlig krav til utholdenhet el(og det gjør hun, tørker støv, dekker bord, rydder og andre småting).

Grunnen til at hun får dette, er at hun har begynt å ønske seg ting, relativt dyre leker (lego-sett ol), og i steden for at hun bare skal få dette, noe vi strengt tatt har råd til, lærer hun å spare. Hun begynner selv å skjønne at hun av og til må velge mellom småting nå - eller den store tingen senere. Som oftest velger hun å spare, selv om alle de små tingene også lokker.

Det er lenge til neste jul, og bursdagen er etter jul, så det blir litt langt fram dit, derfor dette ukepenge/spareopplegget. Samtidig lærer hun jo litt om penger og regning av det, f.eks. at to 10-kroner er det samme som en 20-krone.

Gjest kvitsymra

Jentene våre får ikke sukker i hverdagene. Ei syltetøy eller hvitt brød.

Når lørdagen kommer, får 5-åringen 50 kroner. Da kan hun kjøpe seg lørdagsgodt selv. Pengene som er til overs hiver hun i en sparebørse. Da kan hun enten spare opp til en leke/film, eller kjøpe seg et blad en annen lørdag.

Dette funker utrolig bra. Eg slipper mas i butikken, og hun lærer seg fort hvilken snop som er kostbar eller ikke.

Det høres kanskje mye ut med 50 kroner, men tenkt hvor mye foreldre punger ut ukentlig på å kjøpe hist og her i løpet av uka.

mvh

Gjest ikke ukepenger til småttiser

Jentene våre får ikke sukker i hverdagene. Ei syltetøy eller hvitt brød.

Når lørdagen kommer, får 5-åringen 50 kroner. Da kan hun kjøpe seg lørdagsgodt selv. Pengene som er til overs hiver hun i en sparebørse. Da kan hun enten spare opp til en leke/film, eller kjøpe seg et blad en annen lørdag.

Dette funker utrolig bra. Eg slipper mas i butikken, og hun lærer seg fort hvilken snop som er kostbar eller ikke.

Det høres kanskje mye ut med 50 kroner, men tenkt hvor mye foreldre punger ut ukentlig på å kjøpe hist og her i løpet av uka.

mvh

Hva da når dere voksne har lyst på en is når dere er ute å kjører e.l må hun da ta av sine egne penger eller får hun det ekstra?

Hva når dere skal på kino en ukedag må hun betale snopet selv?

Hva om alt dette er på samme uke og lørdagen venter hva skjer da hvis hun har måttet betale alt forut selv?

Det er straks sommerferie, fint vær og is hører sammen,må hun spandere is på seg selv hver gang?

Jeg lurer på dette i og med at hun må betale blader selv da det koster omtrent 40 spenn alene.

Klarer en 5 åring å styre ukepenger selv?

Gjest togli

Vi begynte med lommepenger til eldstemann først når hun var åtte år gammel. Da ytret hun ønske om å få dette. Samtidig fikk også lillesøster på fem samme beløp i lommepenger.

Jentene er nå seks og snart ni år gamle. De får 25 kr i uka og kan bruke dem på det de vil, bortsett fra godterier. Begge blir oppfordret til å spare pengene.

Vi kjøper ellers lørdagsgodt, blader og annet de har lyst på.

Ukepengene går ofte rett i sparebøssa, men de brukes også gjerne til å kjøpe småtterier i lekebutikken (viskelær etc.).

Gjest kvitsymra

Hva da når dere voksne har lyst på en is når dere er ute å kjører e.l må hun da ta av sine egne penger eller får hun det ekstra?

Hva når dere skal på kino en ukedag må hun betale snopet selv?

Hva om alt dette er på samme uke og lørdagen venter hva skjer da hvis hun har måttet betale alt forut selv?

Det er straks sommerferie, fint vær og is hører sammen,må hun spandere is på seg selv hver gang?

Jeg lurer på dette i og med at hun må betale blader selv da det koster omtrent 40 spenn alene.

Klarer en 5 åring å styre ukepenger selv?

Når man er på reise, på kino eller har sommerferie, er det selvsagt annerledes.

Hvis vi skeier ut fra lørdags-godtet, så spanderer eg selvsagt på is og kinogodt.

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...