Gå til innhold

Gutt, snart 7, som ALDRI hører og gjør som vi sier!


Anbefalte innlegg

Nå har jeg sprukket flere ganger i dag, og jeg er så dønn sliten av dette!

Altså: guttungen på snart 7 og mellom-mor på 4 har rom ved siden av hverandre, i 2.etasje.

Jenta er av den trøtte typen, og liker å sove leeeenge.... Noe hun ALDRI får sjansen til, med mindre hun sover alene borte hos bestemor/-far eller venninner.

Guttunge er lys våken før han våkner (billedlig talt), og ligger gjerne og roper til henne kl. 6 om morgenen: "HEi! Er du våken? Hallo?! Er du våken? Svar da, søster!" Slik driver han på, til vesla våkner og er dødstrøtt... Da er gjerne klokka 6.30, og resten av huset er jo selvfølgelig også våkne nå...

Vi har snakket med ham om dette, for mellom-mor er virkelig trøtt om kveldene, fordi ho aldri får sovet ut. Dette er greit tidspunkt på hverdager, men i helgene blir det gjerne litt lengre oppe om kveldene, og ditto trøttere om morgenene...

Gutten kan rett og slett ikke å ta hensyn! Enda så mye vi har snakket om dette! At han skal passe på seg sjøl, vise hensyn og la andre sove, og ikke vekke søster eller bror!

Ikke kan han svare når vi spør ham om noe. Nå spør vi bare en gang, svarer han ikke da, er sjansen gått. F.eks. om bestefar spør om han vil være med å kjøre traktor. Er det ikke svar å få, kjører bestefar uten gutten. Da blir det skrik og rabalder, for han ville jo være med! Jeg sier da at da må du svare når folk snakker til deg! Jada, men ....

Er det andre unger på denne alderen som har det likedan?

Han har også veldig vanskelig for å ta imot beskjeder på skolen, og en beskjed til hele klassa gjelder ikke ham, liksom. Han må tilsnakkes ved navn, og gjerne flere ganger....

Til opplysning er det ingen problemer med hørselen, den er dobbeltsjekka, både hos helsesøster, lege og spesialist.

Jeg lurer: Hva gjør vi galt? Hva kan vi gjøre for å rette på dette?

Vi har prøvd med klistremerkekalender; 1 klistremerke for hver dag, hvis vi har sluppet å si ting flere ganger til ham, men han er ikke intressert i klistremerker, sier han...

Han er ellers en alright gutt, snill og flink med småsøskenene sine, flink på skolen, har mange venner, populær blant både jenter og gutter.

Men altså! Nå er jeg så drittlei av å måtte heve stemmen min til maks for å få kontakt med ham, at jeg snart ikke gidder mer.

Fortsetter under...

Min jente på 5 år har også problemer med å høre etter- vet du hva jeg tror? At de "elsker" oppmerksomheten rundt temaet og ser hvor mye energi vi foreldre bruker på å mase og mase og mase og dette nyter de godt av , selvfølgelig ubevisst!Prøver å ikke fokusere på det de gjør "feil" men rose opp i skyene hver gang de ikke gjør det- DET ER KJEMPEVANSKELIG OG UTROLIG STRESS!

Tror dessuten noen barn er mer egenrådige enn andre og at vi bare må leve med det!

ÅÅh, som jeg kjente meg igjen i det du skrev der! Jeg har hatt det akkurat likedan med guttungen over lang tid, i tillegg til at det var en del andre ting og som sleit på hos oss.

Jeg tok kontakt med ppt i kommunen, fikk ordnet med møte mellom skole, sfo, ppt og oss foreldre, og hele behovsgrunnlaget for guttungen ble kartlagt.

De har kommet frem til at han trenger ekstra oppfølging på skolen, der en voksen assistent er der spesielt mye for han, for å få han til å konsentrere seg om det som skjer der og da, og ikke alt annet.

Historien er laaang, men vi har vært gjennom samme smørja, og jeg vet hvor vanvittig det sliter på en selv. Man eksploderer for filleting til slutt.

Anbefaler deg å ta en prat med skolen, og få ppt inn i bildet for å hjelpe dere.

Lykke til!

Fortsett med klistremerkene. Etter x antall merker vanker det en premie, kanskje?

Jepp!;-/ Det var tanken, ja... Men vi har måttet begynne "på nytt" utalliga ganger pga. uteblitt "resultat": Dvs. at han ikke har gjort seg fortjent til klistremerke... Dette er bare SÅ slitsomt! Prøver å ignorere ham, og, når han er på det verste, men ingenting ser ut til å virke.

Bør vi ta kontakt med ppt? (som lærer sjøl vet jeg at akkurat den tjenesten ikke fungerer her i bygda for tida, men...)

Gjest Mom33

Jepp!;-/ Det var tanken, ja... Men vi har måttet begynne "på nytt" utalliga ganger pga. uteblitt "resultat": Dvs. at han ikke har gjort seg fortjent til klistremerke... Dette er bare SÅ slitsomt! Prøver å ignorere ham, og, når han er på det verste, men ingenting ser ut til å virke.

Bør vi ta kontakt med ppt? (som lærer sjøl vet jeg at akkurat den tjenesten ikke fungerer her i bygda for tida, men...)

Bare et tips til de klistremerkegreiene: Ikke ha hele dagen som et mål til å begynne med - det er veldig lang tid, og lett og glemme seg!

Si på morgenen at han får et merke om han klarer seg f.eks. til kl. 12.00 (helst på helg, det da), et nytt merke fra 12.00-16.00 og ett merke fra 16.00-leggetid.

Hvis det går greit f.eks. ei uke, så kan man utvide tidssonene.

Liten premie for korte tidssoner, større premie for lengre tidssoner.

Håper dere lykkes, det høres veldig slitsomt ut...

Annonse

Bare et tips til de klistremerkegreiene: Ikke ha hele dagen som et mål til å begynne med - det er veldig lang tid, og lett og glemme seg!

Si på morgenen at han får et merke om han klarer seg f.eks. til kl. 12.00 (helst på helg, det da), et nytt merke fra 12.00-16.00 og ett merke fra 16.00-leggetid.

Hvis det går greit f.eks. ei uke, så kan man utvide tidssonene.

Liten premie for korte tidssoner, større premie for lengre tidssoner.

Håper dere lykkes, det høres veldig slitsomt ut...

Ja, vi har allerede delt opp dagene, og han får premie etter 5 dager (hverdag), og etter helgene... Hadde vi enda hatt dette som "reserve"...

Gjest en lærer

Min jente på 5 år har også problemer med å høre etter- vet du hva jeg tror? At de "elsker" oppmerksomheten rundt temaet og ser hvor mye energi vi foreldre bruker på å mase og mase og mase og dette nyter de godt av , selvfølgelig ubevisst!Prøver å ikke fokusere på det de gjør "feil" men rose opp i skyene hver gang de ikke gjør det- DET ER KJEMPEVANSKELIG OG UTROLIG STRESS!

Tror dessuten noen barn er mer egenrådige enn andre og at vi bare må leve med det!

Har du lest "Barns kamp med voksne"? Har du vurdert tanken at han er i en fighter-relasjon, og gjør disse tingene for å få oppmerksomhet? Mye av grunntanken i denne boka er at ting må være viktig for barnet, og at de voksnes ønsker og behov er uten interesse for barnet. Barnet er ute etter å tilfredstille sine behov. Det må derfor bli viktig å gjøre barnet klar over at han/hun gjør disse tingene for å få oppmerksomhet. Samtidig er det viktig å finne ut hva som er dere andres sårbarheter, og fjerne disse.

Dette er veldig vanskelig å forklare kort, men det fungerer veldig godt på barn som er i figher-relasjon. Ofte protesterer foreldre på at barnet er i en slik relasjon. Etter å ha observert barnet, ser man imidlertid ofte at barnet har kommet inn i en vond sirkel, og at foreldre og lærere trenger hjelp til å komme ut av denne fighter-relasjonen. Anbefaler boka!

Gjest en lærer

Min jente på 5 år har også problemer med å høre etter- vet du hva jeg tror? At de "elsker" oppmerksomheten rundt temaet og ser hvor mye energi vi foreldre bruker på å mase og mase og mase og dette nyter de godt av , selvfølgelig ubevisst!Prøver å ikke fokusere på det de gjør "feil" men rose opp i skyene hver gang de ikke gjør det- DET ER KJEMPEVANSKELIG OG UTROLIG STRESS!

Tror dessuten noen barn er mer egenrådige enn andre og at vi bare må leve med det!

Beklager, mitt svar skulle til Puttelull.

Har du lest "Barns kamp med voksne"? Har du vurdert tanken at han er i en fighter-relasjon, og gjør disse tingene for å få oppmerksomhet? Mye av grunntanken i denne boka er at ting må være viktig for barnet, og at de voksnes ønsker og behov er uten interesse for barnet. Barnet er ute etter å tilfredstille sine behov. Det må derfor bli viktig å gjøre barnet klar over at han/hun gjør disse tingene for å få oppmerksomhet. Samtidig er det viktig å finne ut hva som er dere andres sårbarheter, og fjerne disse.

Dette er veldig vanskelig å forklare kort, men det fungerer veldig godt på barn som er i figher-relasjon. Ofte protesterer foreldre på at barnet er i en slik relasjon. Etter å ha observert barnet, ser man imidlertid ofte at barnet har kommet inn i en vond sirkel, og at foreldre og lærere trenger hjelp til å komme ut av denne fighter-relasjonen. Anbefaler boka!

Nei, den har jeg ikke lest!

Hvor kan man finne den boka, da? høres jo ut som ei bok jeg burde ha, både som forelder og lærer...

Gjest en lærer

Har du lest "Barns kamp med voksne"? Har du vurdert tanken at han er i en fighter-relasjon, og gjør disse tingene for å få oppmerksomhet? Mye av grunntanken i denne boka er at ting må være viktig for barnet, og at de voksnes ønsker og behov er uten interesse for barnet. Barnet er ute etter å tilfredstille sine behov. Det må derfor bli viktig å gjøre barnet klar over at han/hun gjør disse tingene for å få oppmerksomhet. Samtidig er det viktig å finne ut hva som er dere andres sårbarheter, og fjerne disse.

Dette er veldig vanskelig å forklare kort, men det fungerer veldig godt på barn som er i figher-relasjon. Ofte protesterer foreldre på at barnet er i en slik relasjon. Etter å ha observert barnet, ser man imidlertid ofte at barnet har kommet inn i en vond sirkel, og at foreldre og lærere trenger hjelp til å komme ut av denne fighter-relasjonen. Anbefaler boka!

Gjest en lærer

Nei, den har jeg ikke lest!

Hvor kan man finne den boka, da? høres jo ut som ei bok jeg burde ha, både som forelder og lærer...

http://www.pedagogiskforum.no/FORLAGET/barnskamp.htm

Jepp, den er et MUST for oss lærere. Jeg fikk meg en skikkelig oppvåkning. Du vet, disse barna man er så pedagogiske med, men likevel blir alt bare verre og verre.... Å fjerne sine sårbarheter, det er stikkordet. Setningen; det er ikke viktig for meg, men for deg - er en mantra.

I forhold til å vekke søstra om morgenen er det vel gulrot og/eller pisk som gjelder.

Liker han PlayStation eller noen dataspill. Et alternativ er at sniker seg opp og holder på med dette til resten av gjengen våkner.

Noen av mine kan være så i sin egen verden at de ikke enser verden omkring dem. Etter oppfordring fra ungene forsøker jeg å ta i dem i stedet for å stå å rope. Det funker ofte.

mvh

Annonse

Gjest the singstar

Min jente på 5 år har også problemer med å høre etter- vet du hva jeg tror? At de "elsker" oppmerksomheten rundt temaet og ser hvor mye energi vi foreldre bruker på å mase og mase og mase og dette nyter de godt av , selvfølgelig ubevisst!Prøver å ikke fokusere på det de gjør "feil" men rose opp i skyene hver gang de ikke gjør det- DET ER KJEMPEVANSKELIG OG UTROLIG STRESS!

Tror dessuten noen barn er mer egenrådige enn andre og at vi bare må leve med det!

Eller dere tar fra han goder, hvis han ikke hører...

Hadde eg opplevd dette, hadde eg tatt på han klærne gry tidlig om morgenen, hevet han ut for å leke og slått av ringeklokka. Så hadde han fort skjønt konsekvensen med å ikke vise hensyn til familien grytidlig om morgenen.

Det virker som om han trenger konsekvenser, og ikke belønning.

mvh

Eller dere tar fra han goder, hvis han ikke hører...

Hadde eg opplevd dette, hadde eg tatt på han klærne gry tidlig om morgenen, hevet han ut for å leke og slått av ringeklokka. Så hadde han fort skjønt konsekvensen med å ikke vise hensyn til familien grytidlig om morgenen.

Det virker som om han trenger konsekvenser, og ikke belønning.

mvh

Jeg er enig i det! Og jeg har kastet ham på dør.. Men ikke sant: Vi bor på gård... Med dyr... Er han interessert i dyr? JA! Var det en konsekvens i negativ betydning for ham å kunne gå inn i fjøset? Nei... For inn i fjøset gikk han jo, så klart! Der var bestefar allerede!

Nei, dette er neimen ikke lett.

Gjest mamma 24-7

Ja, vi har allerede delt opp dagene, og han får premie etter 5 dager (hverdag), og etter helgene... Hadde vi enda hatt dette som "reserve"...

Får han premie etter å ha klart alle klistermerker i fem dager? og er det sånn at dere begynner på nytt om han ikke oppnår et merke? eller fortsetter dere der dere slapp, og lar det heller ta lengre tid før premie oppnås?

Får han premie etter å ha klart alle klistermerker i fem dager? og er det sånn at dere begynner på nytt om han ikke oppnår et merke? eller fortsetter dere der dere slapp, og lar det heller ta lengre tid før premie oppnås?

Ehm, altså!

Nå har han vel knapt tatt noe merker, da--- Men tanken er at han må få 5 merker, dvs. et merke for hver dag, i "rekkefølge" før han får premie. Går det en dag uten merke, starter han på nytt...

Men det er kanskje dumt?

Må også legge til at vi deler helgedagene, slik at han i dag kunne oppnådd 2 merker, men fikk bare 1..

Men jeg er parat til å kaste ham i møkkakjelleren, hvis han ikke skjerper seg betraktelig i morgen!;-)

*knegger infamt*

Ehm, altså!

Nå har han vel knapt tatt noe merker, da--- Men tanken er at han må få 5 merker, dvs. et merke for hver dag, i "rekkefølge" før han får premie. Går det en dag uten merke, starter han på nytt...

Men det er kanskje dumt?

Må også legge til at vi deler helgedagene, slik at han i dag kunne oppnådd 2 merker, men fikk bare 1..

Men jeg er parat til å kaste ham i møkkakjelleren, hvis han ikke skjerper seg betraktelig i morgen!;-)

*knegger infamt*

Hva med å kreve litt flere merker før premie oppnås f.eks. 8-10, men la ham slippe å begynne på nytt?

Etter hvert kan antallet merker før premie økes. Eller krav om f.eks. tre dager på rad.

mvh

Gjest the singstar

Jeg er enig i det! Og jeg har kastet ham på dør.. Men ikke sant: Vi bor på gård... Med dyr... Er han interessert i dyr? JA! Var det en konsekvens i negativ betydning for ham å kunne gå inn i fjøset? Nei... For inn i fjøset gikk han jo, så klart! Der var bestefar allerede!

Nei, dette er neimen ikke lett.

Så sett han på et vaskerom. Noen bøker, et teppe og et eple, så kan han sitte der til huset er våken. Sørg for at han har gått på do først eller noe...

Da kan eg garantere deg at det tar ikke mange gangene før han skjønner det lønner seg å liste stille inn i stua i stedet...

Eg har tenkt litt på denne situasjonen. Han har nok funnet en måte å oppmerksomhet og litt "makt" på, ja.

Eg ønsker å høre hvordan dette løser seg. Lykke til !

http://www.pedagogiskforum.no/FORLAGET/barnskamp.htm

Jepp, den er et MUST for oss lærere. Jeg fikk meg en skikkelig oppvåkning. Du vet, disse barna man er så pedagogiske med, men likevel blir alt bare verre og verre.... Å fjerne sine sårbarheter, det er stikkordet. Setningen; det er ikke viktig for meg, men for deg - er en mantra.

DEN skal jeg lese. Her om dagen var jeg vikar for en gjeng, som nok var i fighterrelasjon så det holdt...

Herlighet, for noen pøbler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...