Gå til innhold

Hvordan behandle brystmelk?

Anbefalte innlegg

Gjest Thekla84

Jeg pumper meg gjerne en gang om dagen og lar flasken med melk stå i kjøleskapet noen timer slik at samboeren min kan gi sønnen vår hvis jeg er ute på noe. Men hva gjør jeg med den oppvarmede melka som blir igjen på flasken, altså det som han ikke orker å drikke opp? må jeg bare kaste det? eller kan jeg kjøle det ned igjen, evt legge det i frysen? Blir takknemmelig for alle svar!! =)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231390-hvordan-behandle-brystmelk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

mariaflyfly

Du kan ikke varme den opp igjen, det er bare å kaste den.

Et lurt tips er å fryse ned morsmelka i isterningsposer. Det er hygienisk, billig, og veldig enkelt å tine en terning eller to av den dyrbare melka, så slipper du å kaste mye overflødig melk. :)

Gjest Thekla84

Du kan ikke varme den opp igjen, det er bare å kaste den.

Et lurt tips er å fryse ned morsmelka i isterningsposer. Det er hygienisk, billig, og veldig enkelt å tine en terning eller to av den dyrbare melka, så slipper du å kaste mye overflødig melk. :)

Det var et godt tips! for fryseposene på apoteket var så dyre. Men hvordan skal jeg tine opp isterningene? bare putter jeg dem oppi flasken og legger den i varmt eller kokende vann? og hvis ikke jeg klarer å fylle opp en pose ved en omgang med pumping, kan jeg da fryse den halv-fulle posen for så å ta den opp igjen senere å fylle på mer?

Det var et godt tips! for fryseposene på apoteket var så dyre. Men hvordan skal jeg tine opp isterningene? bare putter jeg dem oppi flasken og legger den i varmt eller kokende vann? og hvis ikke jeg klarer å fylle opp en pose ved en omgang med pumping, kan jeg da fryse den halv-fulle posen for så å ta den opp igjen senere å fylle på mer?

Sånne vanlige isterningsposer er vel så billige, at jeg ville nok brukt ny pose. Sikkert mer hygienisk også, for ellers vil vel varm melk kunne tine opp den som allerede er frossen i de nederste terningene, før den siste melken fryses.

Nei - da tiner det første "laget" med melk.

Du bør ta ny pose hver gang:-)

Bør ikke tines i kokende vann - men i lunkent vann. Og aldri i microen, da drepes alle de fine proteinene som beskytter småtassene mot infeksjoner:-)

Gjest Thekla84

Bør ikke tines i kokende vann - men i lunkent vann. Og aldri i microen, da drepes alle de fine proteinene som beskytter småtassene mot infeksjoner:-)

Okay :) Men flaskene og delene til brystpumpen, jeg pleier å skylle dem godt i varmt vann etter bruk, og så koker jeg dem i over 10 minutter, holder det for å få dem rene? eller må jeg også ty til andre ting? (sorry at jeg spør så mye, er bare ny på området ;)

Annonse

Okay :) Men flaskene og delene til brystpumpen, jeg pleier å skylle dem godt i varmt vann etter bruk, og så koker jeg dem i over 10 minutter, holder det for å få dem rene? eller må jeg også ty til andre ting? (sorry at jeg spør så mye, er bare ny på området ;)

Dette fikser du fint. Flott å skylle flasker og utstyr og så koke dem. Sett dem opp ned på et rent glasshåndkle når de er fisket opp av vannet til tørk så holder de seg rene til du skal bruke dem igjen.

Hvis du har en oppvaskmaskin som holder minst 60 grader ved vask + damptørk (ganske vanlig på nyere maskiner) kan du også vaske dem i maskin. Men det er kanskje raskere å ta dem for hånd i en kjele?

Gratulerer med babyen, forresten, koselig periode du har foran deg nå:-)

Jo, du kan godt helle fersk melk på frossen melk, men det skal være mer av den frosne enn av den ferske.

Det svar ihvertfall svaret jeg fikk av ekspertene på ammeforum her sist jeg ammet.

Gjest Thekla84

Dette fikser du fint. Flott å skylle flasker og utstyr og så koke dem. Sett dem opp ned på et rent glasshåndkle når de er fisket opp av vannet til tørk så holder de seg rene til du skal bruke dem igjen.

Hvis du har en oppvaskmaskin som holder minst 60 grader ved vask + damptørk (ganske vanlig på nyere maskiner) kan du også vaske dem i maskin. Men det er kanskje raskere å ta dem for hånd i en kjele?

Gratulerer med babyen, forresten, koselig periode du har foran deg nå:-)

Tusen takk for gode tips! :) jeg har prøvd å lese meg ihjel for å finne ut av dette, men finne bare hvordan man varmer opp melken, ikke hvordan man ellers behandler den.

Jah det er blitt virkelig koslig og livlig i huset etter at vi fikk baby ;) Litt nattevåk blir det, men absolutt verdt det! =)

Du må _aldri_ skylle av melk/erstatning i varmt vann! Da florerer bakteriene! Skyll av i _kaldt_ vann, for deretter å koke flaskene/pumpedelene!

Gjest LOTUS78

Søsteren min bruker vanlige 1l poser som hun fyller opp slik at det blir nok til en flaske, så fryser hun det ned. Så du behøver ikke å kjøpe dyre poser på apoteket.

Du må _aldri_ skylle av melk/erstatning i varmt vann! Da florerer bakteriene! Skyll av i _kaldt_ vann, for deretter å koke flaskene/pumpedelene!

Så lenge hun koker delene etterpå er det vel strengt tatt ikke så nøye hvorvidt det brukte utstyret skylles i varmt eller kaldt vann.

Så lenge hun koker delene etterpå er det vel strengt tatt ikke så nøye hvorvidt det brukte utstyret skylles i varmt eller kaldt vann.

Jo, det er nøye!

Melk (både lett-, hel- skumma, erstatning og morsmelk) skal skylles av i kaldt vann, for å være sikre på at melkebakteriene forsvinner!

Skyller du i varmt vann, for så å koke flaska/pumpa, blir bare bakteriefloraen enda større!

Dette hørte jeg seines i går formiddag, da ei jeg kjenner som er helsesøster var på besøk. Siden jeg visste at dette var en tråd her på DOL, spurte jeg henne.

Annonse

Jo, det er nøye!

Melk (både lett-, hel- skumma, erstatning og morsmelk) skal skylles av i kaldt vann, for å være sikre på at melkebakteriene forsvinner!

Skyller du i varmt vann, for så å koke flaska/pumpa, blir bare bakteriefloraen enda større!

Dette hørte jeg seines i går formiddag, da ei jeg kjenner som er helsesøster var på besøk. Siden jeg visste at dette var en tråd her på DOL, spurte jeg henne.

Jeg mener ikke å være frekk nå, men jeg tror kanskje du har misforstått litt.

Bakterier dør ved oppvarming til 100 grader. For å være sikker på å få has på alle anbefales det å koke utstyr man ønsker å sterilisere i minimum 5 minutter. Trådstarter sier hun koker i 10.

Jeg trodde hovedgrunnen til at flasker etc med melkerester i skulle skylles i kaldt vann var fettperlene som finnes i melka. Skyller man i kaldt vann legger de seg "oppå" vannet og blir med ut, skyller man i lunkent/varmt vann løser de seg delvis opp og legger seg som en film på innsiden av flasken.

Det siste der skal jeg ikke garantere 100% for, men jeg trodde altså det var slik sammenhengen var.

Jo, det er nøye!

Det er proteinene i melka som stivner (akkurat som eggehvite gjør når den varmes opp), og dette er veldig vanskelig å få av selv i såpevask. Derfor bør alltid melkeglass og flasker skylles i kaldt vann før de vaskes.

Jeg mener ikke å være frekk nå, men jeg tror kanskje du har misforstått litt.

Bakterier dør ved oppvarming til 100 grader. For å være sikker på å få has på alle anbefales det å koke utstyr man ønsker å sterilisere i minimum 5 minutter. Trådstarter sier hun koker i 10.

Jeg trodde hovedgrunnen til at flasker etc med melkerester i skulle skylles i kaldt vann var fettperlene som finnes i melka. Skyller man i kaldt vann legger de seg "oppå" vannet og blir med ut, skyller man i lunkent/varmt vann løser de seg delvis opp og legger seg som en film på innsiden av flasken.

Det siste der skal jeg ikke garantere 100% for, men jeg trodde altså det var slik sammenhengen var.

Tror ikke du har forstått heller!;-)

Hvis man da skyller ut melka med varmt vann, hva skjer da?

Det er proteinene i melka som stivner (akkurat som eggehvite gjør når den varmes opp), og dette er veldig vanskelig å få av selv i såpevask. Derfor bør alltid melkeglass og flasker skylles i kaldt vann før de vaskes.

Ok! Jeg brukte feil begrep bakterier/proteiner).

Samma det, vel! Uansett så skal alt det har vært melk i, skylles i kaldt vann!Spesielt til småbarn/babyer! For er det igjen "proteiner" i flaska, formerer bakteriene seg i dette, når det kommer ny, fersk melk oppi.

Bør helst tines i kjøleskap, faktisk. Og så varmes opp.

Tror ikke du har forstått heller!;-)

Hvis man da skyller ut melka med varmt vann, hva skjer da?

Kanskje vi er på bærtur begge to, hehe.

Men jeg er ganske sikker på at skylletemperatur på vann ikke har noen med forebygging mot bakterievekst å gjøre, ettersom flaskene uansett kokes (og dermed steriliseres) etterpå.

Når man skyller en melkeflaske med varmt/lunket vann, smelter fettperlene fra melkerestene delvis, og legger seg som en film på innsiden av flasken. Dette kan være vanskelig å få helt bort igjen ved vask / koking. Det er da ikke snakk om bakteriefremvekst, kun at flasken er "skitten".

Sånn trodde jeg i alle fall at det hang sammen, men jeg fant ikke noe om dette når je søkte litt rundtom nå.

Så jeg kan sikkert ha misforstått et og annet jeg også.

;-)

Ah se her, det var noe sånt jeg mente å ha hørt ja :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...