Gå til innhold

Barns oppførsel i "kjedelige" anledninger

Anbefalte innlegg

Gjest efoll

Min barn på 4 og 7 år er ganske aktive, men ikke mer enn normalt. Derimot er de veldig vant til at det hele tiden skal skje noe, de er rett og slett ikke vant til å kjede seg. Da jeg var liten, husker jeg at jeg "kjedet meg" ganske ofte. tror i grunn at unger har litt godt av det.

Nå har vi den siste uka vært i to forskjellige situasjoner der ungene har måttet oppføre seg ordentlig, selv de har kjedet seg grenseløst.

Det ene gangen skulle vi besøke oldemor på sykehjemmet, den andre gangen måtte vi overvære en gudstjeneste (dåp).

Det gikk ganske dårlig begge gangene, men dårligst hos oldemor :(

Har noen av dere en taktikk for å få ungene til å oppføre seg greit i slike situasjoner?

Jeg synes også at noen steder ikke er særlig tilrettelagt for barn, noe som er litt trist. Kunne de ikke ha satt frem noen leker (feks lego, bøker o.l) på sykehjemmet, sånn at det ikke ble så ulidelig kjedelig for ungene?

Og gudstjenesten! Ikke barnevennlig, nei. Ikke rart at folk med unger (og dermed rekrutteringen til meningheten) ikke orker å komme....

Fortsetter under...

Ikke meningen å være frekk, men du er jo inne på det selv, at barn i dag ikke er vant med å kjede seg. Kan du ikke "lære de" det på vanlige hverdager da? At det ikke alltid skal skje noe.

Og ta med leker sjøl når du skal på lite barnevennlige steder. Det må vel være en god ide? Har noen i familien som kommer på besøk til oss av og til, og ikke har med en eneste leke, til barn i førskole-alder (de har absolutt aldri til dags dato hatt med en leke, helt uavhengig av barnas alder). Er det virkelig normalt å forvente at barnløse slektninger og venner skal ha leker til ulike aldre liggende på lur? Vi har jo måttet kjøpe inn div. leker og barnefilmer etter hvert, men det er jo et heller sparsommelig utvalg, og ikke nødvendigvis det som passer best ift. interesser og alder til enhver tid.

Gjest efoll

Ikke meningen å være frekk, men du er jo inne på det selv, at barn i dag ikke er vant med å kjede seg. Kan du ikke "lære de" det på vanlige hverdager da? At det ikke alltid skal skje noe.

Og ta med leker sjøl når du skal på lite barnevennlige steder. Det må vel være en god ide? Har noen i familien som kommer på besøk til oss av og til, og ikke har med en eneste leke, til barn i førskole-alder (de har absolutt aldri til dags dato hatt med en leke, helt uavhengig av barnas alder). Er det virkelig normalt å forvente at barnløse slektninger og venner skal ha leker til ulike aldre liggende på lur? Vi har jo måttet kjøpe inn div. leker og barnefilmer etter hvert, men det er jo et heller sparsommelig utvalg, og ikke nødvendigvis det som passer best ift. interesser og alder til enhver tid.

He-he, nei du er ikke frekk! Det er bare ikke så enkelt å lære dem å kjede seg, når vi har det såpass travelt i hverdagene, og i helgene ordner de seg selv med kompiser og sånt.

Vi forventer ABSOLUTT ikke at andre barnløse har et arsenal av leker hjemme hos seg! Skal vi på besøk til folk uten leker hjemme, tar vi selvsagt med oss noen.

Jeg synes likevel det hadde vært praktisk om de hadde en liten (og da mener jeg liten) lekekrok på sykehjemmet, sånn at ungene ville synes det var greit å gå på besøk dit. Det er jo også viktig at de ikke lager for mye leven der, det bor tross alt gamle og syke folk der...Men oldemor vil jo gjerne se ungene...

Ikke sånn å forstå at de er HELt håpløse, men de taklet det ikke særlig fra forrige gang, desverre...

He-he, nei du er ikke frekk! Det er bare ikke så enkelt å lære dem å kjede seg, når vi har det såpass travelt i hverdagene, og i helgene ordner de seg selv med kompiser og sånt.

Vi forventer ABSOLUTT ikke at andre barnløse har et arsenal av leker hjemme hos seg! Skal vi på besøk til folk uten leker hjemme, tar vi selvsagt med oss noen.

Jeg synes likevel det hadde vært praktisk om de hadde en liten (og da mener jeg liten) lekekrok på sykehjemmet, sånn at ungene ville synes det var greit å gå på besøk dit. Det er jo også viktig at de ikke lager for mye leven der, det bor tross alt gamle og syke folk der...Men oldemor vil jo gjerne se ungene...

Ikke sånn å forstå at de er HELt håpløse, men de taklet det ikke særlig fra forrige gang, desverre...

Joda, sykehjemmet kunne sikkert hatt noen leker i et hjørne. Men på den annen side, så er det vel noe man fint kan ordne selv. Ha med noe hjemmefra som fenger, eller kjøpe noe rimelig som et fargeleggingshefte, et nytt tegneserieblad, et lite legosett eller noe?

Eller hva med å prøve å dra igang en innsamlingsaksjon blant andre foreldre i barnehage/småskolen, for å gi avlagte gamle leker som barna allikel er gått lei/vokst fra, så kunne man gi det til sykehjemmet (om de vil ha en slik lekekrok da), eller til et krisesenter eller andre som kan tenkes å trenge slikt. I begge tilfeller kommer det andre barn til gode, og i førstnevnte tilfelle (som sagt forutsatt at sykehjemmet ønsker å ha slikt), så kommer det jo også dine egne barn til gode.

Vi pleier alltid å ha med en Mp3-spiller, GameBoy, tegnesaker, en liten veske med smådokker eller lignende hvis vi _vet_ at det blir kjedelig.

Kom oss igjennom en barnedåp og ett konfirmasjonsselskap på den måten i vår, og skal i et bryllup til sommeren.

Gjest scilla mimosa

Det har jo med hva en forlanger av barna sine å gjøre. Barn på 4 og 7 bør kunne klare seg på et sykebesøk synes jeg. Du kan selv tilrettelegge ganske mye, f.eks. ved å ta med en liten veske med tegnesaker eller noe annet de liker å drive med og en pakke kjeks eller annet. Da kan de vel holde ut en times tid?

Annonse

Vel, jeg tror barna har godt av å kjede seg. Nøkkelen er vel nettopp å trene dem på det i ulike situasjoner. Barn i den alderen har godt av å lære seg å sitte stille, hviske osv. Og du kan jo ta med tegnesaker, bøker eller annet som er rolige aktiviteter.

Når det gjelder besøk på sykehjemmet, så ville jeg sørget for at det på oldemors rom finnes noe de liker å holde på med. Vi har f.eks. med hell oppbevart en legoborg under bygging på et sykerom en lengre periode. Det gjør det attraktivt å gå på besøk, og voksne får prate i fred dersom de ønsker det.

Ellers er jeg enig i at det godt kunne være en liten lekekrok eller lignende på sykehjemmet. Kanskje det forutsetter at noen foreldre tar på seg å skaffe leker samt tar seg tid til å rydde litt og vedlikeholde utstyret fra tid til annen. Som regel har personalet på sykehjem ganske travle dager, og vil kanskje reservere seg mot å påta seg nye oppgaver.

Vi har vært en del på en sykehusavdeling som har innredet et rom delvis med tanke på barn som er på besøk hos alvorlig syke og døende. Der finnes både playstation, DVD, bøker, lego og dukkekrok. Så det går an:-) I tillegg brukes rommet som samtalerom ved behov, overnattingsrom for pårørende, "være for seg selv-rom" for de som har behov osv. osv.

Det er ikke så enkelt å venne barna til å ha det "kjedelig" i situasjoner man ikke er i så ofte- hvis dere er på sykehjemmet en gang i uken feks blir det annerledes for da vet de hva de skal og kan få lov å kjede seg de gangene. På en annen side skal det jo være lystbetont å besøke oldemor og det blir det ikke av å måtte sitte rolig, hviske, ikke ha noe å leke med- sikkert lurt å ha med leker eller oppgavehefter de kan holde på med mens de er der- tror ikke det er lett å lære barn å kjede seg i enkelte anledninger, de må isåfall kjede seg ofte! Synes ofte at det er litt pinlig hvis vi skal på besøk til gammel"kjedelig" tante o.l som vi nesten aldri er hos for da blir alltid barna ekstra ville- jeg blir stressa- de merker det og det blir helt mislykket- men det er viktig å tenke på at de er barn og vi kan ikke forlange at de skal sitte stille- ta heller med noen "gulrøtter"som spill m.m

Litt hoppe fram og tilbake innlegg men håper du forstår hva jeg mener?!

Noen ganger behøver kanskje ikke barna være med?

Lykke til

Som andre har vært inne på: TA MED tegnesaker hjemmefra.

Da poden var yngre hadde vi med oss på bl a restauranter o.l. en liten mappe (egentlig en liten toalettmappe med barnemotiv på! *S*) og oppi der hadde vi tegnesaker.

Dette var ikke plasskrevende, og det bidro til å ha en barn som satt pent på stolen sin og ventet på maten! :-)

Vi har to jenter på hhv. 4,5 og 2,5 år - og de er med oss i kirken noen ganger i året .... og vi allierer oss som oftest med noen leker (tegnesaker e.l.) og litt å spise.

I tillegg ligger det en haug med barnebøker bak i kirka, slik at ungene kan ta med seg noen hver inn i benkeradene.

Det fungerer helt fint!

Jeg forventer overhodet ikke at de skal kunne følge med i gudstjenesten, men at de skal lære seg å sitte stille i 1 liten time ... det bør de etter min mening klare.

Ofte skjærer jeg opp frukt i terninger - og har det i en boks med lokk - så har de litt å spise undervegs også. En liten pakke rosiner til hver fungerer også fint.

fra

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...