Gå til innhold

Hvordan venne 7 (!) åringen av med å sutre og skrike?

Anbefalte innlegg

Gjest efoll

Min førsteklassing får meg til å føle meg som en håpløs mamma, som har skjemt bort ungen sin. sannynligvis er det vi foreldre som har "lært" henne at hun oppnår noe dersom hun griner/skriker/sutrer.

Dette har tatt litt av i det siste, og det er klart at sånn kan hun ikke holde på. Jeg er redd den skumle spiralen med mye negativ oppmerksomhet som fører til mer grining som fører til mer negativ oppmerksomhet....Hun får oppmerksomhet ved å sutre, for det er jo uutholdelig for oss andre å høre på! Og det er faktisk ganske vanskelig å overse, pga støy -og irritasjon.

Finnes det er oppskrift på snille piker?

Egentlig er hun ganskel grei ellers, men har altså denne uvanen, som er meget lite tiltrekkende ved henne.

Hjelp?

Fortsetter under...

Hun er såpass stor at det burde gå an å ta en alvorsprat med henne og si at store jenter ikke syter og sutrer på den måten og at heretter vil hun ikke få noen oppmerksomhet ved slik oppførsel. Begynner hun å sutre og syte så si bare kort at:"Snakk ordentlig til meg så skal jeg snakke med deg, kan du ikke snakke ordentlig så gå på rommet ditt." Og vær beinharde! Det går seg nok snart til.

Hun er såpass stor at det burde gå an å ta en alvorsprat med henne og si at store jenter ikke syter og sutrer på den måten og at heretter vil hun ikke få noen oppmerksomhet ved slik oppførsel. Begynner hun å sutre og syte så si bare kort at:"Snakk ordentlig til meg så skal jeg snakke med deg, kan du ikke snakke ordentlig så gå på rommet ditt." Og vær beinharde! Det går seg nok snart til.

Jeg bruker også å si "Snakk ordentlig til meg, sutrestemme hører jeg ikke" i perioder da de er noe sutrete og masete.

Funker kjempebra :o)

Mine har også hatt sånne sutreperioder. jeg pleier å si til dem at de må snakke med vanlig stemme, ellers skjønner jeg ikke hva de sier. Hvis de bare "sutrer på autopilot" hjelper det som regel.

hvis de er sjuke, i ekstremt dårlig humer eller lignende hjelper det _ikke_, men da har de ihvertfall fått beskjed, så får vi heller bli uvenner.

Jeg bruker også å si "Snakk ordentlig til meg, sutrestemme hører jeg ikke" i perioder da de er noe sutrete og masete.

Funker kjempebra :o)

Hun som nå er 5,5 år var vanvittig sutrete og sytete en periode da hun var mindre, jeg gikk selvfølgelig lei og gjorde som du - sa strengt at jeg skulle svare henne dersom hun snakket ordentlig og sluttet å sutre. Dette var jeg temmelig konsekvent på og det tok ikke lang tid før sutringen var et tilbakelagt stadium.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...