Gjest girasol Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Og han er bare 2 år og 3 mnd.sjøl... Kanskje mange av dere vil si at det er helt naturlig i den alderen? (Jeg håper litt på at dere skal si det...) Men jeg blir helt "hautollat" av at han ikke kan la småkompisene sine være i fred!!! Sjøl blir han, på samme måten som han selv plager en 17 mnd.gammel gutt, plaget av den 3 1/2 år gamle broren til den mindre gutten! (:-O) Så jeg har en liten teori om at han "tar igjen" på han som er mindre fordi storebroren er ekkel mot ham. Jeg synes det er pyton å være vitne til at min eksede lille pode slår, dunker spader i hodet, drysser småstein, tråkker på hendene med vilje osv.på en mindre gutt! om en konsekvens til det han gjør, sier jeg alltid at jeg tar fra ham spaden, pinnen, bilen, eller hva det måtte være, hvis han prøver seg på å f.eks.slå en gang til. Hvis jeg da ser han slå en gang til, tar jeg ifra ham gjenstanden. Hvis det er snakk om dytting, tråkking o.l.tar jeg ham til side og sier strengt at det må han ikke gjøre for da får X vondt! Så sier jeg at han må være god mot X isteden. Dette er han også. Han stryker ham på kinnet og vil kose ham. 10 min.senere er det som vennligheten og sympatien er som blåst bort igjen... Da er det nye runder med dytting o.l. Hva gjør dere andre foreldre til 2-åringer med slikt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231460-han-sl%C3%A5r-og-er-slem-mot-de-mindre-ungene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg tror ikke jeg hadde gitt ham tidsfrist engang, jeg. Bare tatt fra ham "våpenet", sagt noe sånt som "NEI, ikke slå ***!" og evt. løftet ham unna. Så hadde jeg trøstet offeret og snudd ryggen til pøbelfrøet. (det er utrolig virkningsfullt å ignorere sånne små syndere) -og jeg hadde irrettesatt han 3-åringen på samme måte hvis ikke mora hans hadde gjort det. -kanskje du kan avtale en strategi med henne så ungene ikke slår hverandre ihjel? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231460-han-sl%C3%A5r-og-er-slem-mot-de-mindre-ungene/#findComment-1757243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Tja, hvis han på 17 mnd hadde vært min unge, hadde jeg hisset meg kraftig opp over at du alltid gav poden din 2 sjanser! Når resultatet alltid er at den lille blir slått/tråkket på osv er det ikke akseptabelt at du lar han gjøre dette gang på gang. Når det er sagt ville jeg snakket med moren til de to andre guttene om at hennes eldste er slem med din, og at du tror dette kan ha sammenheng med at din er slem mot hennes yngste. Kanskje dere i fellesskap kan bli enige om regler/sanksjoner ovenfor de to pøbelfrøene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231460-han-sl%C3%A5r-og-er-slem-mot-de-mindre-ungene/#findComment-1757310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Gutten min var også fæl til å dytte og slå da han var i den alderen. Men det var ikke én spesiell det gikk utover, det kunne være enhver som gjorde noe gutten min ikke likte. Jeg følte også at ingen ting nyttet, og egentlig gikk det vel over av seg selv. Eneste jeg synes hadde en viss virkning var kort irettesettelse av gutten min, stille ham litt unna med ryggen til, mens jeg overøste den som ble slått med trøst. Ofte er jo slåing o.l. et rop om oppmerksomhet, og akkurat den belønningen bør man i hvertfall ikke gi ved slike handlinger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231460-han-sl%C3%A5r-og-er-slem-mot-de-mindre-ungene/#findComment-1757478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Jeg tenker som en del av de andre som har svart deg: Jeg ville IKKE gitt en sjanse til. Jeg pleier å si, NEI, det er ikke lov å slå/dunke i hodet med spade/ta fra leken etc. Så fjernes våpenet fra min unge, mens jeg trøster det forulempede barnet (og ingorerer mitt barn - det får ikke "belønning" i form av mye oppmerksomhet når det gjør noe galt). Lillepoden hadde en kort periode med slåing og dunking i hodet etc - og da fulgte jeg "klar beskjed, overse og trøst den andre-metoden" SAMTIDIG var jeg veldig oppmerksom når poden gjorde fine ting mot de andre ungene - da fikk han masse positiv oppmerksomhet. Så mitt tips er: "Ta han" i å gjøre fine ting - ros han og oppmuntre han, "irrettesett og ignorer han" når han gjør ting han ikke skal. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231460-han-sl%C3%A5r-og-er-slem-mot-de-mindre-ungene/#findComment-1757499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Sønnen din er så liten ennå at det ikke nytter å snakke han til rette. Straff i ulike former vil bare gjøre det verre. Jeg hadde ikke gitt han oppmerksomhet på det. Jeg hadde trøstet det mindre barnet, sagt ting som "det gjorde vondt, det skjønner jeg" og "det er vondt når noen slår/tråkker på deg". Etterhvert vil dette hjelpe sønnen din til å utvikle empati og forstå konsekvensene av handlingen. Hvis du ser en mening bak handlingen hans, for eksempel at han vil leke med bilen det andre barnet har, så kan du sette ord på det for han. Si: "Du ville gjerne ha bilen han lekte med, da kan du spørre om å få låne den". Du må forresten selvfølgelig stoppe han om han er i ferd med å gjøre noe vondt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231460-han-sl%C3%A5r-og-er-slem-mot-de-mindre-ungene/#findComment-1757523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Så lenge du gir han mye oppmerksomhet når han slår vil han fortsette med det! Ta heller for deg den som blir slått og trøst dette barnet- "stakkars deg som fikk vondt....""-når ditt barn ser det mange nok ganger tor jeg han vil gi seg med å slå- de vil ha oppmerksomhet og barn får jo det når de slår- enkel psykologi. Du skal selvfølgelig gi beskjed til din sønn at han ikke skal slå men det vet han jo allerede så gi heller oppmerksomheten til den som blir slått og ros din egen sønn nåår han oppfører seg bra!!!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231460-han-sl%C3%A5r-og-er-slem-mot-de-mindre-ungene/#findComment-1757633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Jeg ser du har fått kommentarer som indikerer at du burde ha håndtert dette annerledes, men jeg mener IKKE nødvendigvis det. Det er da helt logisk for en liten gutt at når de store slår og herser med ham, da kan han gjøre det mot de som er mindre enn ham. Han trenger bare rettledning fra voksne om hva som er OK og hva som ikke er OK, slik du allerede gjør. I tillegg kan du prøve å trøste den som ble slått, og samtidig vende ryggen til sønnen din. Det er OK å bli sint, men ikke OK å slå. Men, dette er lettere sagt enn gjort når man er 2 år, og det verbale ikke er fullt utviklet... Ta det med ro, det er ikke unormalt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231460-han-sl%C3%A5r-og-er-slem-mot-de-mindre-ungene/#findComment-1757705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Jeg tror ikke jeg hadde gitt ham tidsfrist engang, jeg. Bare tatt fra ham "våpenet", sagt noe sånt som "NEI, ikke slå ***!" og evt. løftet ham unna. Så hadde jeg trøstet offeret og snudd ryggen til pøbelfrøet. (det er utrolig virkningsfullt å ignorere sånne små syndere) -og jeg hadde irrettesatt han 3-åringen på samme måte hvis ikke mora hans hadde gjort det. -kanskje du kan avtale en strategi med henne så ungene ikke slår hverandre ihjel? Hei! Tusen takk for svar! Jeg skal absolutt prøve å være konsekvent med å ignorere mitt lille pøbelfrø (uff :-( Tenk at noen kaller ham det...) og bruke konsentrasjonen min på den mindre gutten isteden. Jeg irettesetter 3-åringen som plager gutten min! Og hvis den minste gutten slår eller dytter gutten min, så sier jeg "nei" til ham og. Den andre mora derimot, sier ingenting... hverken til min sønn eller til sine egne... Men - det virker som om gutten min synes det er interessant å se at jeg trøster den mindre gutten - og at han da dytter flere ganger for å se om jeg da vil trøste han andre igjen... Hm, motsatt virkning altså, av det man skulle tro!... Skal likevel være mere konsekvent på den biten som går på ignorering av min egen når han oppfører seg dårlig, og rooose ham ekstra mye når han gjør det som er bra! Men jeg vil gjerne lergge til at det gjør jeg allerede! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231460-han-sl%C3%A5r-og-er-slem-mot-de-mindre-ungene/#findComment-1758144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Tja, hvis han på 17 mnd hadde vært min unge, hadde jeg hisset meg kraftig opp over at du alltid gav poden din 2 sjanser! Når resultatet alltid er at den lille blir slått/tråkket på osv er det ikke akseptabelt at du lar han gjøre dette gang på gang. Når det er sagt ville jeg snakket med moren til de to andre guttene om at hennes eldste er slem med din, og at du tror dette kan ha sammenheng med at din er slem mot hennes yngste. Kanskje dere i fellesskap kan bli enige om regler/sanksjoner ovenfor de to pøbelfrøene. Hei, takk for svar! Først og fremst vil jeg bare si at grunnen til at jeg gir ungen min en ny sjanse er nettopp det at han kanskje kan vise at han lærer av irettesettelsen og dermed ikke slår flere ganger... Men kanskje virker ikke dette på en 2-åring... Og jeg lar ikke gutten min slå/tråkke på flere ganger, det gjelder gangene han har hatt en spade som han har dunket minsten i hodet med, etc. men jeg er jo enig i at man skal ikke la ham få "fortsette" med ddet altså. Ellers så er forslaget ditt om å snakke med den andre moren godt... hadde det bare gått an å snakke med henne om sånt... Jeg vet ikke om ho er tilhenger av en sånn "ikke-si-noe"-pedagogikk eller noe, for ho hverken løfter en finger eller et øyelokk omtrent når ungene terger hverandre, annet enn å snurpe munnen litt når jeg tar bort knærten min fra minsten hennes... og da blir jeg noe usikker på hvor jeg har henne, kan man si... Men jeg tror jeg vil prøve å være mye mere konsekvent med å ignorere min gutt, og da også trøste den andre. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231460-han-sl%C3%A5r-og-er-slem-mot-de-mindre-ungene/#findComment-1758155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Gutten min var også fæl til å dytte og slå da han var i den alderen. Men det var ikke én spesiell det gikk utover, det kunne være enhver som gjorde noe gutten min ikke likte. Jeg følte også at ingen ting nyttet, og egentlig gikk det vel over av seg selv. Eneste jeg synes hadde en viss virkning var kort irettesettelse av gutten min, stille ham litt unna med ryggen til, mens jeg overøste den som ble slått med trøst. Ofte er jo slåing o.l. et rop om oppmerksomhet, og akkurat den belønningen bør man i hvertfall ikke gi ved slike handlinger. Hei, takk for svar! "Eneste jeg synes hadde en viss virkning var kort irettesettelse av gutten min, stille ham litt unna med ryggen til, mens jeg overøste den som ble slått med trøst. Ofte er jo slåing o.l. et rop om oppmerksomhet, og akkurat den belønningen bør man i hvertfall ikke gi ved slike handlinger." Ja, og det er nettopp det jeg kommer til å være flinkere på fremover jeg også! Så bra at jeg har dere å spørre om slike ting altså! :-) Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231460-han-sl%C3%A5r-og-er-slem-mot-de-mindre-ungene/#findComment-1758157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Jeg tenker som en del av de andre som har svart deg: Jeg ville IKKE gitt en sjanse til. Jeg pleier å si, NEI, det er ikke lov å slå/dunke i hodet med spade/ta fra leken etc. Så fjernes våpenet fra min unge, mens jeg trøster det forulempede barnet (og ingorerer mitt barn - det får ikke "belønning" i form av mye oppmerksomhet når det gjør noe galt). Lillepoden hadde en kort periode med slåing og dunking i hodet etc - og da fulgte jeg "klar beskjed, overse og trøst den andre-metoden" SAMTIDIG var jeg veldig oppmerksom når poden gjorde fine ting mot de andre ungene - da fikk han masse positiv oppmerksomhet. Så mitt tips er: "Ta han" i å gjøre fine ting - ros han og oppmuntre han, "irrettesett og ignorer han" når han gjør ting han ikke skal. Lykke til! Hei, takk for svar! Jeg skal bli flinkere til å ignorere knærten, trøste den andre og fortsette med å gi masse ros når knærten gjør bra ting, og det er ikke noe problem, for det gjør han hele tida! Og vi roser ham allerede masse, men vi skal gjøre det enda mer! ;-) Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231460-han-sl%C3%A5r-og-er-slem-mot-de-mindre-ungene/#findComment-1758164 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Sønnen din er så liten ennå at det ikke nytter å snakke han til rette. Straff i ulike former vil bare gjøre det verre. Jeg hadde ikke gitt han oppmerksomhet på det. Jeg hadde trøstet det mindre barnet, sagt ting som "det gjorde vondt, det skjønner jeg" og "det er vondt når noen slår/tråkker på deg". Etterhvert vil dette hjelpe sønnen din til å utvikle empati og forstå konsekvensene av handlingen. Hvis du ser en mening bak handlingen hans, for eksempel at han vil leke med bilen det andre barnet har, så kan du sette ord på det for han. Si: "Du ville gjerne ha bilen han lekte med, da kan du spørre om å få låne den". Du må forresten selvfølgelig stoppe han om han er i ferd med å gjøre noe vondt. Takk for godt svar! Jeg har allerede omvendt meg! :-) Konsekvent nytenkning rundt en vanskelig situasjon har vist seg å både være gjennomførbart og å virke før, så da gjør det nok det igjen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231460-han-sl%C3%A5r-og-er-slem-mot-de-mindre-ungene/#findComment-1758171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Så lenge du gir han mye oppmerksomhet når han slår vil han fortsette med det! Ta heller for deg den som blir slått og trøst dette barnet- "stakkars deg som fikk vondt....""-når ditt barn ser det mange nok ganger tor jeg han vil gi seg med å slå- de vil ha oppmerksomhet og barn får jo det når de slår- enkel psykologi. Du skal selvfølgelig gi beskjed til din sønn at han ikke skal slå men det vet han jo allerede så gi heller oppmerksomheten til den som blir slått og ros din egen sønn nåår han oppfører seg bra!!!!!!! Hei, takk for svar! Skal så absolutt begynne med oppskriften du skisserer! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231460-han-sl%C3%A5r-og-er-slem-mot-de-mindre-ungene/#findComment-1758174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Jeg ser du har fått kommentarer som indikerer at du burde ha håndtert dette annerledes, men jeg mener IKKE nødvendigvis det. Det er da helt logisk for en liten gutt at når de store slår og herser med ham, da kan han gjøre det mot de som er mindre enn ham. Han trenger bare rettledning fra voksne om hva som er OK og hva som ikke er OK, slik du allerede gjør. I tillegg kan du prøve å trøste den som ble slått, og samtidig vende ryggen til sønnen din. Det er OK å bli sint, men ikke OK å slå. Men, dette er lettere sagt enn gjort når man er 2 år, og det verbale ikke er fullt utviklet... Ta det med ro, det er ikke unormalt! "Det er OK å bli sint, men ikke OK å slå. Men, dette er lettere sagt enn gjort når man er 2 år, og det verbale ikke er fullt utviklet... Ta det med ro, det er ikke unormalt!" Det som er er at han slår ikke fordi han blir sint... han slår for å terge (virker det som... ) Og han er faktisk veldig flink verbalt! Men jeg skal ta de rådene jeg har fått her med meg, og være konsekvent med å ignorere ham mens jeg trøster den andre, og fortsette å rose ham masse for alt det bra han gjør! Men tusen takk for svar! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231460-han-sl%C3%A5r-og-er-slem-mot-de-mindre-ungene/#findComment-1758182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Jeg ser du har fått kommentarer som indikerer at du burde ha håndtert dette annerledes, men jeg mener IKKE nødvendigvis det. Det er da helt logisk for en liten gutt at når de store slår og herser med ham, da kan han gjøre det mot de som er mindre enn ham. Han trenger bare rettledning fra voksne om hva som er OK og hva som ikke er OK, slik du allerede gjør. I tillegg kan du prøve å trøste den som ble slått, og samtidig vende ryggen til sønnen din. Det er OK å bli sint, men ikke OK å slå. Men, dette er lettere sagt enn gjort når man er 2 år, og det verbale ikke er fullt utviklet... Ta det med ro, det er ikke unormalt! Jeg er veldig uenig med deg. Det man får oppmerksomhet for, negativ eller positiv, gjenntar man. Dette gjelder spesielt barn. Voksne burde heller lære barn å utvikle empati, gjennom trøsting av "offeret", og problemløsning, ved å komme opp med alternativer. For eksempel: "Magnus vil ha leke til Per, da kan han spørre Per om å få låne" eller "Kari ville ikke at Ingvild skulle ta leken hennes, da kan hun si nei i stedet for å dytte". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231460-han-sl%C3%A5r-og-er-slem-mot-de-mindre-ungene/#findComment-1758451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.