Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har tre barn på 5 år, 3år og 4 måneder- føler at helgene/og ellers stort sett går med til å rydde, vaske, brette tøy- lage mat- rydde rydde rydde- jeg må si at jeg ikke er spesielt opptatt av å hverken ha det rent eller ryddig men føler det flyter overalt og at vi ikke klarer å ha noen struktur. Har bare lyst til å ha en lykkelig stor flott familie(har jo det !) som går tur i skogen sammen og har det harmonisk- hva gjør dere andre med tre barn.- hva slags liv har dere? Hvordan gjøre det mest mulig harmonisk uten stress?...går det an?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231519-noen-med-tre-barn-der-ute/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg rydder litt hver kveld, så det blir aldri kaos hjemme, og jeg slipper å ta skippertak. Jeg tar helgevask torsdag eller fredag, så ikke helgen går med til dette. Så når helgene kommer, er det ryddig og greit, rent og pent :)

Og da går vi tur, går på besøk til venner/familie, jobber utenfor i hagen (holder på å lage hage, så det går mye tid til det akkurat nå)

Vi har også 3 barn forresten, 7 (snart 8), 5 og 2 år.

Gjest to - til tre

Har bare to, jeg. Men har i tillegg til mine, hatt et dagbarn.

Det blir fort rotete, hvis man er inne med tre barn. Lettere å ha dem ute.

Ryddet hver kveld, og tok en storvask en dag i uka.

De eldste barna dine, kan være med å gjøre små grep, som å henge jakka på knaggen, sko i hylla, rydde leker

Lettere når de blir litt eldre:)

Hmm, klarer nesten ikke huske tiden da barna var i den aldren, de er 10, 7 og 4 nå.

Da de var alder med dine var vi MYE ute.

Vi var litt inne på formiddagen, da spiste vi, satte på en maskin med klær, ryddet alle rom og gikk ut.

Var ute til det omtrent var middagstid.

På ettermiddagen var det samme rydde og vaskerituale som formiddagen, tok det under barnetv så gikk det fort.

Jeg klarer ikke se ting flyte, men med to skikkelige ryddeøkter om dagen så holdt jeg det unna :-)

Nå som ungene er blitt store er det ikke mye jeg rydder lenger.

Vaske gjør jeg ca en gang i uka. Bad og kjøkken blir vasket litt hver dag så der blir det ikke møkkete, de andre rommene er det raskt å dra over med støvfilla og moppen.

Nå har jeg en del mer enn 3 barn da, men har et veldig avslappet forhold til hybelkaniner og den slags, så jeg synes det går helt greit.

Om noen synes vi har det rotete får det bli deres problem. ;-)

Tida går uansett fryktelig fort når ungene er små og snart er de ute av redet og år hvor man kan ha det prikkfritt uten nevneverdig anstrengelse får man da mange nok av da.

Annonse

Vi har tre (snart 7, snart 3 og 1,5) - og det går bare bra :-).

Vi rydder sammen hver kveld, Har kurver til leker både i stua og i tv-stua, så å rydde vekk leker går i en fei. Klær vasker vi gjevnt over hele uka - og legger sammen på kvelden når ungene er i seng.

I helgene er vi ofte ute på tur, og hver fredag er vi i bassenget mellom klokken 17.00 og 18.30.

Det er selvsagt helger som kan forsvinne i husarbeid og annet, men det er få, heldigvis :-)

Vi har også 3 barn, 6, 5 og 7,5 mnd gamle. Her er det også stort sett litt kaos, men vi holder da hodet over vannet :)

Leker og barnesaker prøver vi å rydde bort litt etter hvert som de er ferdig med å leke med dem. Og før barne-TV må alt ryddes på plass.

Voksenrotet prøver vi å ta litt etterhvert, men med et rotehode til mor og en mann som er borte 4 dager i uka, så blir det nok liggende litt, ja...

Støvsugeren er fremme stort sett hver dag. Da får stua, kjøkkenet, gangen og badet en omgang. Vasker over vasken på badet når det trengs - doen også.

Jeg har mer sans for å leke og kose med barna enn å bruke all min tid på rydding og vasking. Klesvasken - sukk, den har kontroll over meg. Men vi har da som regel nok rene klær i skapene. Prøver å sette på minst 1 maskin hver dag, og så prøver jeg å brette sammen og rydde inn når jeg har 2-3 maskiner tørre. Men det hender det blir liggende litt.

Skulle gjerne vært veldig strukturert og ryddig, men det er jeg ikke...

Men som komensasjon for å være en dårlig husmor, så tror jeg at jeg er en rimelig god mor. Og det er viktigst!!!

Nå har vi bare to barn, men jeg syntes at helgene våre var akkurat som du beskriver.

Vi har investert i vaskehjelp som kommer hver 14. dag. Greit nok at det blir litt penger, men jeg synes vi har så mye bedre tid til å få være sammen med barna og gjøre morsomme ting med de, så det er godt verdt det. Pluss at det ikke lenger er noen sure miner mellom meg og gubben ;-) (om akkurat vasking og rydding).

Gjest KariKruskakli

Vi har 3 barn, men de er 15,12 og snart 5, og jeg får mye hjelp av de eldste.Spesielt hun på 15 er veldig flink.

Husarbeidet blir gjort jevnt og trutt hele tiden, så jeg opplever aldri noe stort kaos.

Men jeg kan huske andre tider da ungene var mindre og jeg hadde fulltidsjobb og en hel helg kunne brukes til husarbeid.

Og så hjelper det selvfølgelig at jeg nå bare jobber fra 10-14.

Så jeg synes det går bra jeg. Vi gjør alltid noe i helgene. Er aldri inne en hel helg.

Gjest Elextra

Vi har også 3 barn, 6, 5 og 7,5 mnd gamle. Her er det også stort sett litt kaos, men vi holder da hodet over vannet :)

Leker og barnesaker prøver vi å rydde bort litt etter hvert som de er ferdig med å leke med dem. Og før barne-TV må alt ryddes på plass.

Voksenrotet prøver vi å ta litt etterhvert, men med et rotehode til mor og en mann som er borte 4 dager i uka, så blir det nok liggende litt, ja...

Støvsugeren er fremme stort sett hver dag. Da får stua, kjøkkenet, gangen og badet en omgang. Vasker over vasken på badet når det trengs - doen også.

Jeg har mer sans for å leke og kose med barna enn å bruke all min tid på rydding og vasking. Klesvasken - sukk, den har kontroll over meg. Men vi har da som regel nok rene klær i skapene. Prøver å sette på minst 1 maskin hver dag, og så prøver jeg å brette sammen og rydde inn når jeg har 2-3 maskiner tørre. Men det hender det blir liggende litt.

Skulle gjerne vært veldig strukturert og ryddig, men det er jeg ikke...

Men som komensasjon for å være en dårlig husmor, så tror jeg at jeg er en rimelig god mor. Og det er viktigst!!!

Du vasker klær hver dag, dere rydder leker hver dag, du støvsuger hver dag og vasker over doen og vasken på badet de fleste dager - og mener du har en avslappet holdning til hus og rengjøring? *himler*

Hvor mye mener du at du ville holdt på om du skulle anstrenge deg for å holde det pent, da?

Gjest Elextra

Har bare to barn og dessuten vaskehjelp, men kjenner godt til kaosproblemet, ja! Særlig fordi vi begge jobber "mer enn fullt" i krevende jobber.

Vi rydder ikke spesielt mye i helgene, da gjør vi andre ting. Men mor og far rydder ca. en halvtime hver dag etter at barna har lagt seg, og kanskje to timer dagen før vaskehjelpen kommer. Forsøker også å lære barna å rydde litt, de hjelper i hvertfall til med å rydde på rommet sitt (barna er snart 3 og 5).

Gjest Elextra

Har bare to barn og dessuten vaskehjelp, men kjenner godt til kaosproblemet, ja! Særlig fordi vi begge jobber "mer enn fullt" i krevende jobber.

Vi rydder ikke spesielt mye i helgene, da gjør vi andre ting. Men mor og far rydder ca. en halvtime hver dag etter at barna har lagt seg, og kanskje to timer dagen før vaskehjelpen kommer. Forsøker også å lære barna å rydde litt, de hjelper i hvertfall til med å rydde på rommet sitt (barna er snart 3 og 5).

Ryddingen en halvtime hver dag inkluderer pakking av barnehagesekker, se over barneklær og smøring av matpakker, da (en av oss gjør det mens den andre rydder, om vi begge er hjemme).

Annonse

Nå har ikke jeg tre barn men jeg har syv. Heldigvis er det fire eldste flinke til og hjelpe til hjemme nå.

Men det var jo en tid da de også var små.

Og da syntest jeg også at jeg ikke gjorde på annet en og vask gulv og rydde. vaske klær, tørke klær og legge sammen klær.

Men vi er heldig som har familien rundt oss som kan hjelpe.Og ikke minst har jeg en mann som har forstått at jeg ikke var alene om og lage barna.

Du vasker klær hver dag, dere rydder leker hver dag, du støvsuger hver dag og vasker over doen og vasken på badet de fleste dager - og mener du har en avslappet holdning til hus og rengjøring? *himler*

Hvor mye mener du at du ville holdt på om du skulle anstrenge deg for å holde det pent, da?

Fort gjort å ta badet hver dag. Fikk et tips om å tørke over vasken & do med en fille og ta en runde med dobørsten hver kveld. Nå gjør jeg det mens jeg tar munnskylling før jeg legger meg og badet er kjekt å stå opp til.

Det tar virkelig ikke mer enn 2 minutter :-)

Vel, hadde du vært her hadde du absolutt IKKE syntes det var spesielt ryddig eller rent - det er helt sikkert.

Rydder vi ikke bort lekene, så flyter hele stua (sånn som nå...)

Vasker jeg ikke stort sett hver dag, så blir berget med skittentøy på vaskerommet så stort at jeg må stå på som en helt for i det hele tatt å se noen ende på det. Dessuten synes jeg jo ikke at akkurat det tar så mye tid, da.

Doen og vasken tar jeg mens jeg er på badet likevel. Vasken kanskje mens jeg pusser tenner på kvelden. Og doen omtrent da den også.

Men jeg rydder ikke så mye av mine egne saker. Sånn som nå, stuebordet flyter av dagens post, gårsdagens VG, et par brukte glass, fjernkontroller, blyanter og penner osv. Sukk...

Oppvaskmaskinen er halvtømt, mens dagens oppvask "pynter" opp all benkplassen + litt til på kjøkkenet.

Sukk... den som hadde hatt en tjener.

Gjest togli

Jeg tror på å ha system i saker og ting.

*Sørg for at barnerommene har nok av kasser/esker å plassere leker i, bokhyller til bøker etc.

*Ikke ha for mange leker framme på en gang. Det er mye morsommere å bytte ut lekene med jevne mellomrom.

*På badet setter du en balje som alt skittentøy går oppi med det samme. Hver morgen etter morgenstellet, tar du med baljen til vaskerommet og sorterer klærne. Vi har kurvhylle med fire skuffer (60 graders klær, mørke klær, lyse klær, hvite klær). Ungene kan tidlig lære hvor klærne de kler av seg skal ligge.

*Når klærne er tørre legger du dem sammen med det samme! Ikke la rene klær hope seg opp. Da føles det uoverkommelig å legge dem sammen og sette dem på plass.

*Ha en fast vaskedag i uka der dere fordeler ansvaret på vaskingen.

*Jeg tror på å ta ting etterhvert. På vei til kjøkkenet tar du med deg koppen på stuebordet osv.

Vi har tre barn på snart ni, seks og snart 2 år. Her er sjelden rotete. Grunnen er at jeg er flink til å ta ting etterhvert. Det føles sjelden som jeg virkelig "rydder".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...