Gjest hurra for aktive foreldre Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 http://www.utdanningsforbundet.no/UdfTemplates/Page____36689.aspx 0 Siter
Gjest AKTIV foreldre som ikke støtter streik Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Jeg er enig i at ikke alle kommuner ikke har tilfredstillende kontorsituasjon, men det er bare en overgang. Jeg kan ikke se at den endrede avtalen vil medføre en dårligere kvalitet av innhold i undervisningen - snarere tvert imot! Det viktige er kvaliteten på undervisningen for barna, ikke at lærerne for økt tid på arbeidssted. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Tja, nå koker snart konflikten ned til at det er for dårlige arbeidsplasser på skolene. Da burde man vel heller kjempe for å få bedre forhold, da!?! Eller er dette en dårlig unnskyldning for å kjempe for lange ferier? 0 Siter
puttelull Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Jeg er enig i at ikke alle kommuner ikke har tilfredstillende kontorsituasjon, men det er bare en overgang. Jeg kan ikke se at den endrede avtalen vil medføre en dårligere kvalitet av innhold i undervisningen - snarere tvert imot! Det viktige er kvaliteten på undervisningen for barna, ikke at lærerne for økt tid på arbeidssted. Hvordan kan du forene god undervisning med ingen forberedelse? 0 Siter
Callie Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Jeg er enig i at ikke alle kommuner ikke har tilfredstillende kontorsituasjon, men det er bare en overgang. Jeg kan ikke se at den endrede avtalen vil medføre en dårligere kvalitet av innhold i undervisningen - snarere tvert imot! Det viktige er kvaliteten på undervisningen for barna, ikke at lærerne for økt tid på arbeidssted. De som vet noe om læreryrket søtter streiken. Problemet er vel mye det at det er så mange som ikke har en anelse om hva det vil si å være lærer. Det er dem som vil forringe kvaliteten på undervisningen som gis. Dessuten; Hvor mange andre yrkesgrupper ville frivillig gått med på å måtte arbeide tre uker mer i året uten å få en eneste krone for det? Og arbeidsplasser -tja, dersom det forventes at lærerne skal gjøre alt sitt arbeid på skolen bør de vel kunne forvente å slippe å sitte å dele skrivebord med en annen person? Nei! -De kommer ikke inn i klasserommet uforberedt. Alt elevene gjør må planlegges etter hver elevs forutsetninger, alt de skriver skal rettes og gis tilbakemelding på, elevene skal i tillegg lære ulike motoriske ferdigheter, samarbeid, respekt etc... Negative holdninger fra hjemmet gjør det vanskeligere for en lærer å undervise. I Finland er læreryrket høyt respektert og foreldre støtter barnas lærere, noe som lærer barna å respektere lærerne sine. Lærere der slipper å bruke tid på barn som ikke takler autoriteter eller at noe blir forlangt av dem .. Og det er vel ingen hemmelighet hvem som rager høyest når det gjelder elevprestasjoner? Kanskje kunne det blitt mer tid til undervisning, mindre tid til oppdragelse i skolen dersom hjemmet støtte skolen og de gikk sammen om å gjøre det som var det beste for barna? 0 Siter
Torv Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 De som vet noe om læreryrket søtter streiken. Problemet er vel mye det at det er så mange som ikke har en anelse om hva det vil si å være lærer. Det er dem som vil forringe kvaliteten på undervisningen som gis. Dessuten; Hvor mange andre yrkesgrupper ville frivillig gått med på å måtte arbeide tre uker mer i året uten å få en eneste krone for det? Og arbeidsplasser -tja, dersom det forventes at lærerne skal gjøre alt sitt arbeid på skolen bør de vel kunne forvente å slippe å sitte å dele skrivebord med en annen person? Nei! -De kommer ikke inn i klasserommet uforberedt. Alt elevene gjør må planlegges etter hver elevs forutsetninger, alt de skriver skal rettes og gis tilbakemelding på, elevene skal i tillegg lære ulike motoriske ferdigheter, samarbeid, respekt etc... Negative holdninger fra hjemmet gjør det vanskeligere for en lærer å undervise. I Finland er læreryrket høyt respektert og foreldre støtter barnas lærere, noe som lærer barna å respektere lærerne sine. Lærere der slipper å bruke tid på barn som ikke takler autoriteter eller at noe blir forlangt av dem .. Og det er vel ingen hemmelighet hvem som rager høyest når det gjelder elevprestasjoner? Kanskje kunne det blitt mer tid til undervisning, mindre tid til oppdragelse i skolen dersom hjemmet støtte skolen og de gikk sammen om å gjøre det som var det beste for barna? Hei! Det er så "tungt" å lese innlegg uten avsnitt.....bare et lite tips :0) Mvh 0 Siter
Gjest også forelder til skolebarn Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 De som vet noe om læreryrket søtter streiken. Problemet er vel mye det at det er så mange som ikke har en anelse om hva det vil si å være lærer. Det er dem som vil forringe kvaliteten på undervisningen som gis. Dessuten; Hvor mange andre yrkesgrupper ville frivillig gått med på å måtte arbeide tre uker mer i året uten å få en eneste krone for det? Og arbeidsplasser -tja, dersom det forventes at lærerne skal gjøre alt sitt arbeid på skolen bør de vel kunne forvente å slippe å sitte å dele skrivebord med en annen person? Nei! -De kommer ikke inn i klasserommet uforberedt. Alt elevene gjør må planlegges etter hver elevs forutsetninger, alt de skriver skal rettes og gis tilbakemelding på, elevene skal i tillegg lære ulike motoriske ferdigheter, samarbeid, respekt etc... Negative holdninger fra hjemmet gjør det vanskeligere for en lærer å undervise. I Finland er læreryrket høyt respektert og foreldre støtter barnas lærere, noe som lærer barna å respektere lærerne sine. Lærere der slipper å bruke tid på barn som ikke takler autoriteter eller at noe blir forlangt av dem .. Og det er vel ingen hemmelighet hvem som rager høyest når det gjelder elevprestasjoner? Kanskje kunne det blitt mer tid til undervisning, mindre tid til oppdragelse i skolen dersom hjemmet støtte skolen og de gikk sammen om å gjøre det som var det beste for barna? Å nei, du tar helt feil. Mange av oss som er skoleledere eller jobber med skoleledelse i kommune/fylkeskommune støtter slett ikke streiken, og vi har såvisst greie på skole. Men som arbeidsgivere har vi klart et annet syn på hva saken dreier seg om! Svært mange lærere er utrolig negative og sutrete, lite villige til utvikling og nye/endrede krav i forhold til læringssituasjonen. De lever i en svært beskyttet verden, og skulle virkelig prøvd seg ute i det "virkelige" arbeidslivet, så ville de ikke klaget så mye. 0 Siter
Gjest en lærer Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Tja, nå koker snart konflikten ned til at det er for dårlige arbeidsplasser på skolene. Da burde man vel heller kjempe for å få bedre forhold, da!?! Eller er dette en dårlig unnskyldning for å kjempe for lange ferier? På ingen måte. Da har du nok ikke fått med deg helheten, Mom33. Selvfølgelig er det en forutsetning at arbeidsplassene er i orden. Det er en skam at de ikke allerede er det. Kravene om tilstedeværelse har kommet gradvis, med stadig økende binding av læreren. Uten at kontorplassene nødvendigvis har fulgt med. En undersøkelse i skolen viser at all denne bindingen av tid IKKE kommer elevene til gode, slik intensjonen var. Vel, hovedsaken denne våren kan du lese her: http://www.utdanningsforbundet.no/UdfTemplates/Page____35003.aspx "Det er særlig alvorlig at man fjerner den sikkerheten som har ligget i alle tidligere arbeidstidsavtaler – at hver enkelt lærer er sikret et minimum av tid til for- og etterarbeid og til faglig oppdatering." Hvordan undervisning blir det, om læreren ikke får tid til for- og etterarbeid. Jeg skal love deg at den per i dag er liten nok. 0 Siter
Gjest en lærer Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Å nei, du tar helt feil. Mange av oss som er skoleledere eller jobber med skoleledelse i kommune/fylkeskommune støtter slett ikke streiken, og vi har såvisst greie på skole. Men som arbeidsgivere har vi klart et annet syn på hva saken dreier seg om! Svært mange lærere er utrolig negative og sutrete, lite villige til utvikling og nye/endrede krav i forhold til læringssituasjonen. De lever i en svært beskyttet verden, og skulle virkelig prøvd seg ute i det "virkelige" arbeidslivet, så ville de ikke klaget så mye. "Virkelig arbeidslivet". ... 0 Siter
Gjest collett Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Å nei, du tar helt feil. Mange av oss som er skoleledere eller jobber med skoleledelse i kommune/fylkeskommune støtter slett ikke streiken, og vi har såvisst greie på skole. Men som arbeidsgivere har vi klart et annet syn på hva saken dreier seg om! Svært mange lærere er utrolig negative og sutrete, lite villige til utvikling og nye/endrede krav i forhold til læringssituasjonen. De lever i en svært beskyttet verden, og skulle virkelig prøvd seg ute i det "virkelige" arbeidslivet, så ville de ikke klaget så mye. "De lever i en svært beskyttet verden, og skulle virkelig prøvd seg ute i det "virkelige" arbeidslivet, så ville de ikke klaget så mye." Hvor tar du sånt tøv fra? Hvor lenge har du jobbet i skolen? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Jeg er enig i at ikke alle kommuner ikke har tilfredstillende kontorsituasjon, men det er bare en overgang. Jeg kan ikke se at den endrede avtalen vil medføre en dårligere kvalitet av innhold i undervisningen - snarere tvert imot! Det viktige er kvaliteten på undervisningen for barna, ikke at lærerne for økt tid på arbeidssted. Kvaliteten på undervisningen vil selvsagt bli mye dårligere når man som lærer får mye mindre tid til forberedelser! Av den grunn støtter jeg streiken fullt ut! 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 På ingen måte. Da har du nok ikke fått med deg helheten, Mom33. Selvfølgelig er det en forutsetning at arbeidsplassene er i orden. Det er en skam at de ikke allerede er det. Kravene om tilstedeværelse har kommet gradvis, med stadig økende binding av læreren. Uten at kontorplassene nødvendigvis har fulgt med. En undersøkelse i skolen viser at all denne bindingen av tid IKKE kommer elevene til gode, slik intensjonen var. Vel, hovedsaken denne våren kan du lese her: http://www.utdanningsforbundet.no/UdfTemplates/Page____35003.aspx "Det er særlig alvorlig at man fjerner den sikkerheten som har ligget i alle tidligere arbeidstidsavtaler – at hver enkelt lærer er sikret et minimum av tid til for- og etterarbeid og til faglig oppdatering." Hvordan undervisning blir det, om læreren ikke får tid til for- og etterarbeid. Jeg skal love deg at den per i dag er liten nok. Burde dere ikke jobbe for å få bedre arbeidsplasser og mindre undervisning i steden, da? Og den ovenfra-og-ned-holdningen kan du bare spare deg, forsåvidt. 0 Siter
Gjest AKTIV foreldre som ikke støtter streik Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Kvaliteten på undervisningen vil selvsagt bli mye dårligere når man som lærer får mye mindre tid til forberedelser! Av den grunn støtter jeg streiken fullt ut! De får i utgangspunktet ikke mindre tid - men skal gjøre forberedelsene på arbeidsplassen. Helt greitt for meg. Da har de også bedre muligheter for samkjøring og faglig diskusjon. Dette er jo helt vanlig i andre yrker. 0 Siter
Gjest AKTIV foreldre som ikke støtter streik Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 De som vet noe om læreryrket søtter streiken. Problemet er vel mye det at det er så mange som ikke har en anelse om hva det vil si å være lærer. Det er dem som vil forringe kvaliteten på undervisningen som gis. Dessuten; Hvor mange andre yrkesgrupper ville frivillig gått med på å måtte arbeide tre uker mer i året uten å få en eneste krone for det? Og arbeidsplasser -tja, dersom det forventes at lærerne skal gjøre alt sitt arbeid på skolen bør de vel kunne forvente å slippe å sitte å dele skrivebord med en annen person? Nei! -De kommer ikke inn i klasserommet uforberedt. Alt elevene gjør må planlegges etter hver elevs forutsetninger, alt de skriver skal rettes og gis tilbakemelding på, elevene skal i tillegg lære ulike motoriske ferdigheter, samarbeid, respekt etc... Negative holdninger fra hjemmet gjør det vanskeligere for en lærer å undervise. I Finland er læreryrket høyt respektert og foreldre støtter barnas lærere, noe som lærer barna å respektere lærerne sine. Lærere der slipper å bruke tid på barn som ikke takler autoriteter eller at noe blir forlangt av dem .. Og det er vel ingen hemmelighet hvem som rager høyest når det gjelder elevprestasjoner? Kanskje kunne det blitt mer tid til undervisning, mindre tid til oppdragelse i skolen dersom hjemmet støtte skolen og de gikk sammen om å gjøre det som var det beste for barna? Det er vel ikke så enkelt at alle som enten er lærere eller kjenner til lærernes hverdag støtter streiken! Jeg kjenner mange som tvertimot syntes dette er noe tull! Det må finnes mange gode måter å organisere den nye situasjonen på en praktisk måte - med litt fleksibilitet og positiv holdning. Lærerne trenger jo ikke et kontor hver. De fleste rådgivere etc har for lengst sluttet med faste plasser. Jeg mener det er rimelig å kreve at ansatte er på jobb mesteparten av arbeidstiden - men at de ikke er noe i veien med fleksibilite fra begge parter. 0 Siter
Gjest AKTIV foreldre som ikke støtter streik Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 De som vet noe om læreryrket søtter streiken. Problemet er vel mye det at det er så mange som ikke har en anelse om hva det vil si å være lærer. Det er dem som vil forringe kvaliteten på undervisningen som gis. Dessuten; Hvor mange andre yrkesgrupper ville frivillig gått med på å måtte arbeide tre uker mer i året uten å få en eneste krone for det? Og arbeidsplasser -tja, dersom det forventes at lærerne skal gjøre alt sitt arbeid på skolen bør de vel kunne forvente å slippe å sitte å dele skrivebord med en annen person? Nei! -De kommer ikke inn i klasserommet uforberedt. Alt elevene gjør må planlegges etter hver elevs forutsetninger, alt de skriver skal rettes og gis tilbakemelding på, elevene skal i tillegg lære ulike motoriske ferdigheter, samarbeid, respekt etc... Negative holdninger fra hjemmet gjør det vanskeligere for en lærer å undervise. I Finland er læreryrket høyt respektert og foreldre støtter barnas lærere, noe som lærer barna å respektere lærerne sine. Lærere der slipper å bruke tid på barn som ikke takler autoriteter eller at noe blir forlangt av dem .. Og det er vel ingen hemmelighet hvem som rager høyest når det gjelder elevprestasjoner? Kanskje kunne det blitt mer tid til undervisning, mindre tid til oppdragelse i skolen dersom hjemmet støtte skolen og de gikk sammen om å gjøre det som var det beste for barna? Det er vel ikke så enkelt at alle som enten er lærere eller kjenner til lærernes hverdag støtter streiken! Jeg kjenner mange som tvertimot syntes dette er noe tull! Det må finnes mange gode måter å organisere den nye situasjonen på en praktisk måte - med litt fleksibilitet og positiv holdning. Lærerne trenger jo ikke et kontor hver. De fleste rådgivere etc har for lengst sluttet med faste plasser. Jeg mener det er rimelig å kreve at ansatte er på jobb mesteparten av arbeidstiden - men at de ikke er noe i veien med fleksibilite fra begge parter. 0 Siter
Gjest AKTIV foreldre som ikke støtter streik Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Tja, nå koker snart konflikten ned til at det er for dårlige arbeidsplasser på skolene. Da burde man vel heller kjempe for å få bedre forhold, da!?! Eller er dette en dårlig unnskyldning for å kjempe for lange ferier? Enig! Det er ikke kvaliteten i undervisningen som er tema. Kontorforholdene er bare spørsmål om fleksibilitet i en overgangsfase og tilrettelegging for fremtiden. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 De får i utgangspunktet ikke mindre tid - men skal gjøre forberedelsene på arbeidsplassen. Helt greitt for meg. Da har de også bedre muligheter for samkjøring og faglig diskusjon. Dette er jo helt vanlig i andre yrker. Da må de få arbeidsplasser der det er mulig å forberede. Jeg tror ikke det er særlig effektivt å forberede undervisning på de arbeidsplassene jeg har sett på læreværelsene her i byen. Retting av oppgaver som man må konsentrere seg om er ikke mulig når man sitter så tett som de gjør. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Det er vel ikke så enkelt at alle som enten er lærere eller kjenner til lærernes hverdag støtter streiken! Jeg kjenner mange som tvertimot syntes dette er noe tull! Det må finnes mange gode måter å organisere den nye situasjonen på en praktisk måte - med litt fleksibilitet og positiv holdning. Lærerne trenger jo ikke et kontor hver. De fleste rådgivere etc har for lengst sluttet med faste plasser. Jeg mener det er rimelig å kreve at ansatte er på jobb mesteparten av arbeidstiden - men at de ikke er noe i veien med fleksibilite fra begge parter. Da hadde min mor og svigermor måttet være på jobben nesten hver helg i tillegg til arbeidsuka. De er norsklærere, og himmel så mye retting og forberedelser de har. de har iallefall ikke sjans til å få gjort alt hvis lærere får 37,5 timersuker. 0 Siter
mariamamma Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Kvaliteten på undervisningen vil selvsagt bli mye dårligere når man som lærer får mye mindre tid til forberedelser! Av den grunn støtter jeg streiken fullt ut! Enig! 0 Siter
Gjest AKTIV foreldre som ikke støtter streik Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Da må de få arbeidsplasser der det er mulig å forberede. Jeg tror ikke det er særlig effektivt å forberede undervisning på de arbeidsplassene jeg har sett på læreværelsene her i byen. Retting av oppgaver som man må konsentrere seg om er ikke mulig når man sitter så tett som de gjør. Er enig at det må gjøres noe med selve arbeidsstasjonene. Men det er praktisk tilrettelegging som må kunne gå an å gjøre noe med. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.