Gå til innhold

Oppfordring til foreldre med barn i skolen


Anbefalte innlegg

Gjest AKTIV foreldre som ikke støtter streik

Da hadde min mor og svigermor måttet være på jobben nesten hver helg i tillegg til arbeidsuka. De er norsklærere, og himmel så mye retting og forberedelser de har. de har iallefall ikke sjans til å få gjort alt hvis lærere får 37,5 timersuker.

VI må vel alle forvente å jobbe litt over.

Fortsetter under...

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • puttelull

    14

  • Callie

    8

  • mumitrollet

    5

  • tøytiger

    3

VI må vel alle forvente å jobbe litt over.

Nja, men for lærere er det jo regulert til 1687,5 time i året fordelt på 40 uker (eller hva det er) Det innebærer ganske mange helger og kvelder som mormor og farmor er opptatte!

De lærerene jeg kjenner jobber nok mer enn det også, siden de har "tunge" fag med mye retting og forberedelser.

Gjest togli

De får i utgangspunktet ikke mindre tid - men skal gjøre forberedelsene på arbeidsplassen. Helt greitt for meg. Da har de også bedre muligheter for samkjøring og faglig diskusjon. Dette er jo helt vanlig i andre yrker.

Problemet er at det er de færreste lærere som får tid til å forberede undervisningen innenfor den bundne tida. Det betyr at man _må_ ta med arbeidet hjem, etter den bundne arbeidstida, og få gjort det uten noen som helst form for lønnskompensasjon/avspasering.

Det er det nok ikke alle lærere som er interesserte i og dermed blir undervisningen dårligere enn før.

Egentlig er det ganske merkelig at folk ikke skjønner det...

Gjest printa

Det er vel ikke så enkelt at alle som enten er lærere eller kjenner til lærernes hverdag støtter streiken! Jeg kjenner mange som tvertimot syntes dette er noe tull!

Det må finnes mange gode måter å organisere den nye situasjonen på en praktisk måte - med litt fleksibilitet og positiv holdning. Lærerne trenger jo ikke et kontor hver. De fleste rådgivere etc har for lengst sluttet med faste plasser. Jeg mener det er rimelig å kreve at ansatte er på jobb mesteparten av arbeidstiden - men at de ikke er noe i veien med fleksibilite fra begge parter.

Jeg støtter heller ikke en slik streik. Jeg jobbet som lærer tidligere. Jeg syns lærerne syter og klager for mye, og om kvaliteten skal bli bedre må det kunne vises til hva som er kvalitet ved dagens skole, sammenlignet med tidligere. Og hva er det de ønsker å oppnå i fremtiden.

Konkret!

At lærere jobber så masse på fritiden med retting og forberedelser, kan nok sikkert stemme. Men lærerne er ikke den eneste yrkesgruppen som må jobbe overtid, og ta med seg arbeidet hjem. Men, de er allikevel den eneste gruppen, jeg vet om som kan ta to mnd sammenhengende ferie.

Lærerne har på ingen måte min sympati. Dette blir bare for dumt!

Jeg støtter heller ikke en slik streik. Jeg jobbet som lærer tidligere. Jeg syns lærerne syter og klager for mye, og om kvaliteten skal bli bedre må det kunne vises til hva som er kvalitet ved dagens skole, sammenlignet med tidligere. Og hva er det de ønsker å oppnå i fremtiden.

Konkret!

At lærere jobber så masse på fritiden med retting og forberedelser, kan nok sikkert stemme. Men lærerne er ikke den eneste yrkesgruppen som må jobbe overtid, og ta med seg arbeidet hjem. Men, de er allikevel den eneste gruppen, jeg vet om som kan ta to mnd sammenhengende ferie.

Lærerne har på ingen måte min sympati. Dette blir bare for dumt!

Men de fleste får jo betalt ekstra for overtiden de arbeider. Ekstraarbeidet en lærer har med seg hjem om kveldene og i helgene kan nok ikke sammenliknes med så mange andre yrkesgrupper med samme lønn..

Problemet er at det er de færreste lærere som får tid til å forberede undervisningen innenfor den bundne tida. Det betyr at man _må_ ta med arbeidet hjem, etter den bundne arbeidstida, og få gjort det uten noen som helst form for lønnskompensasjon/avspasering.

Det er det nok ikke alle lærere som er interesserte i og dermed blir undervisningen dårligere enn før.

Egentlig er det ganske merkelig at folk ikke skjønner det...

Jeg støtter deg 100%!

Annonse

Å nei, du tar helt feil. Mange av oss som er skoleledere eller jobber med skoleledelse i kommune/fylkeskommune støtter slett ikke streiken, og vi har såvisst greie på skole. Men som arbeidsgivere har vi klart et annet syn på hva saken dreier seg om! Svært mange lærere er utrolig negative og sutrete, lite villige til utvikling og nye/endrede krav i forhold til læringssituasjonen. De lever i en svært beskyttet verden, og skulle virkelig prøvd seg ute i det "virkelige" arbeidslivet, så ville de ikke klaget så mye.

Det vil ikke akkurat bli mer interessant å utvkle seg videre ved å gå skole eller kurs om man ikke får noe igjen for det også.

I andre yrkesgrupper kan mån få lønnsøkninger med jevne mellomrom, også når man har lært mer som er relevant for arbeidet en utfører. Lærerne skal miste muligheten de har for det...

Enig! Det er ikke kvaliteten i undervisningen som er tema.

Kontorforholdene er bare spørsmål om fleksibilitet i en overgangsfase og tilrettelegging for fremtiden.

Det nye forslaget fra KS innebærer at kommunen kan pålegge hver enkelt lærer å undervise 37,5 timer i uka.

På sommeren skal lærerene ikke avspasere noe, men kurses.

Kombinasjonen av disse to faktorene gjør at det åpnes for at lærerene i verste fall ikke trenger å forberede timer, ha møter med PPT, ha konferansesamtaler med foreldrene og arrangere foreldremøter.

Hvorfor skal KS åpne for at kommunene skal ha mulighet til å velge en slik løsning.

Hadde forslaget fra KS vært at lærerene skulle være på jobb 37,5 timer i uka, kurses på sommeren og hatt samme muligheten til ubegrenset overtid (med betaling) som det legene har da hadde saken vært en helt annen.

De får i utgangspunktet ikke mindre tid - men skal gjøre forberedelsene på arbeidsplassen. Helt greitt for meg. Da har de også bedre muligheter for samkjøring og faglig diskusjon. Dette er jo helt vanlig i andre yrker.

Du har tydeligvis ikke fått med deg at kommunen har mulighet til å pålegge lærerene å undervise i klassen 37,5 time i uka.

I praksis blir det neppe mer enn 30 timer i uka ettersom skoledagen ikke er lengre enn det.

Da vil det gjenstå 7,5 timer i uka som skal romme team møter, personalmøter, møter med PPT, møter med sosiallærer, konferansetimer, møter med klassekontakter, foreldremøter, retting av prøver, retting av innleveringer og forberedelse av de 30 timene det skal undervises.

Burde dere ikke jobbe for å få bedre arbeidsplasser og mindre undervisning i steden, da?

Og den ovenfra-og-ned-holdningen kan du bare spare deg, forsåvidt.

Lærere er ikke arbeidssky, men pliktoppfyllende mennesker. Gode arbeidsplasser ville gjort det lettere å kunne disponere tiden sin og få gjort mer på arbeid. Det er ikke noe nytt fenomen, og lærere har vel i grunnen veldig lenge gitt beskjed om de dårlige arbeidsforholdene (Noe som også har ført til at andre oppfatter lærere som sutrete og som om de klager hele tiden).

Det er penger det kommer an på her også. Kommunene vil spare penger, ikke bruke på noe som ikke har direkte med undervisningen å gjøre.

Gjest printa

Men de fleste får jo betalt ekstra for overtiden de arbeider. Ekstraarbeidet en lærer har med seg hjem om kveldene og i helgene kan nok ikke sammenliknes med så mange andre yrkesgrupper med samme lønn..

De tar jo ut avspasering som kompensasjon for det de jobber med på overtid.

Hvorfor kan ikke lærerne som yrkesgruppe, sammenlignes med andre yrkesgrupper som også jobber overtid?

Jeg kjenner forresten en hel del mennesker som jobber overtid både titt og ofte, for å ta igjen det de ikke får gjort i den ordinære arbeidstiden. Og disse får heller ikke betalt for det, kun avspasering.

Annonse

De får i utgangspunktet ikke mindre tid - men skal gjøre forberedelsene på arbeidsplassen. Helt greitt for meg. Da har de også bedre muligheter for samkjøring og faglig diskusjon. Dette er jo helt vanlig i andre yrker.

Kjære vene! Det er ikke slik det funker! Sett deg litt bedre inn i ting, før du uttaler deg så bastant, værs å snill!;-)

Problemet er at det er de færreste lærere som får tid til å forberede undervisningen innenfor den bundne tida. Det betyr at man _må_ ta med arbeidet hjem, etter den bundne arbeidstida, og få gjort det uten noen som helst form for lønnskompensasjon/avspasering.

Det er det nok ikke alle lærere som er interesserte i og dermed blir undervisningen dårligere enn før.

Egentlig er det ganske merkelig at folk ikke skjønner det...

100% prosent enig med deg!

Men mange har bare en aversjon mot lærere som rase, og skal ikke, vil ikke og klarer ikke å tenke at også lærere bare er mennesker!

Gjest knarp

1. Lærerne skal ha samme antall arbeidstimer i året som før. Dersom mer flyttes utenfor undervisningstid og til barnas ferie, blir det nødvendigvis mindre tid sammen med elevene.

2. Lærere, på linje med trenere, dirigenter, ledere etc, skal ikke bare drive primæroppgaven som for dem er å undervise. De skal i svært stor grad inspirere og motivere. De skal få barna til å glede seg til skolen og bli kunnskapssøkende. For å kunne gjøre dette, må de være godt forberedte. Forberedelsene må hele tiden tilpasses klassen og den enkelte elev. De kan ikke forberede neste år i sommerferien.

3. Lærerne skal ha lang ferie/fri. Dette fordi de skal være uthvilte og opplagte. Dette er helt nødvendig for å kunne være motiverende og inspirerende.

Trøtte og utbrente lærere er dyrt både for den enkelte elev og for samfunnet.

Er enig at det må gjøres noe med selve arbeidsstasjonene. Men det er praktisk tilrettelegging som må kunne gå an å gjøre noe med.

Kjære deg!

Jeg sitter på et eget kontor, med datamaskin, internett med ADSL, egen telefon, nettverkstilkobling opp mot hele kommunen... Jeg har en alle tiders arbeidsplass! Tenk; Eget kontor!

MEN HVA HJELPER DET, _når jeg ikke har tid til å sitte der å forberede meg!?!?!_

I den bundne tida som "blir til overs" etter at jeg har undervist i 30 timer, sitter jeg på kontorer rundt omkring i kommunen i møter med foreldre, ppt, kou-sjef, osv. osv.

Da hjelper det fint lite at jeg har alskens hjelpemidler, gode arbeidsforhold og nettverkstilkoblinger i hytt og pine!

Da trenger jeg bare en sofa på lærerrommet, da, som jeg kan synke ned i når klokka tikker mot 16, og jeg ikke har spist hele dagen, fordi jeg har undervist i 6 stive timer, med inspeksjon i friminuttene, og møter fra elevene går hjem og til arbeidsdagen min er slutt!

DA skal jeg forberede meg til neste dag.. Nei, forresten, det skal jeg jo ikke, for jeg har jo ikke flere timer igjen å bruke!

Dessuten; Hvis jeg skulle være så snill/DUM at jeg bruker fritida mi til det, får jeg jo hverken avspasering eller overtidsbetaling for å gjrøe det, så hvorfor skal jeg gidde å gjøre mer enn jeg må!?!

Hvis noen synes at denne skolehverdagen jeg nå har beskrevet er en god måte å gjennomføre "kunnskapsløftet" (den nye skolereformen som trer i kraft samtidig med at KS får igjennom sine krav), så gi meg et hint!

Da slutter jeg som lærer! Seriøst! Ikke fanden og hans oldemor får meg til å godta dette kravet, for deretter å utsette neste generasjons unger for en skole som ikke gjør noen ting for mennesket, men bare for at det skal se pent ut på papiret!

De som vet noe om læreryrket søtter streiken.

Problemet er vel mye det at det er så mange som ikke har en anelse om hva det vil si å være lærer. Det er dem som vil forringe kvaliteten på undervisningen som gis. Dessuten; Hvor mange andre yrkesgrupper ville frivillig gått med på å måtte arbeide tre uker mer i året uten å få en eneste krone for det?

Og arbeidsplasser -tja, dersom det forventes at lærerne skal gjøre alt sitt arbeid på skolen bør de vel kunne forvente å slippe å sitte å dele skrivebord med en annen person?

Nei! -De kommer ikke inn i klasserommet uforberedt. Alt elevene gjør må planlegges etter hver elevs forutsetninger, alt de skriver skal rettes og gis tilbakemelding på, elevene skal i tillegg lære ulike motoriske ferdigheter, samarbeid, respekt etc...

Negative holdninger fra hjemmet gjør det vanskeligere for en lærer å undervise.

I Finland er læreryrket høyt respektert og foreldre støtter barnas lærere, noe som lærer barna å respektere lærerne sine. Lærere der slipper å bruke tid på barn som ikke takler autoriteter eller at noe blir forlangt av dem .. Og det er vel ingen hemmelighet hvem som rager høyest når det gjelder elevprestasjoner?

Kanskje kunne det blitt mer tid til undervisning, mindre tid til oppdragelse i skolen dersom hjemmet støtte skolen og de gikk sammen om å gjøre det som var det beste for barna?

Åh! TAkk! Du skriver det bare _så_ godt!

(Må nesten spørre: Er du lærer, du og?)

Det er vel ikke så enkelt at alle som enten er lærere eller kjenner til lærernes hverdag støtter streiken! Jeg kjenner mange som tvertimot syntes dette er noe tull!

Det må finnes mange gode måter å organisere den nye situasjonen på en praktisk måte - med litt fleksibilitet og positiv holdning. Lærerne trenger jo ikke et kontor hver. De fleste rådgivere etc har for lengst sluttet med faste plasser. Jeg mener det er rimelig å kreve at ansatte er på jobb mesteparten av arbeidstiden - men at de ikke er noe i veien med fleksibilite fra begge parter.

Nå har jeg lest dette tullet ditt. Og nå krever jeg en forklaring på hovrdan jeg skal løse følgende timeplan:

8-8.30: Planmøte for 5.-7.trinn.

8.30-10: Norsk i 1.klasse

10-10.20: Inspeksjon

10.20-11.05 Spes.undervinsing i 6.klasse

11.05-11.20: Inspeksjon

11.20-11.30: Telefonmøte med forelder ang. mobbing på skolebussen.

11.30-11.35: HEnte materiellet jeg trenger for å kunne undervise i KH resten av dagen (kan ikke bruke KH-salen pga. vannlekkasje. Dette ble oppdaget kl. 8.15. Da satt jeg i møte, og fikk ikke beskjed før 11.20.

11.35-13.15: KH på mediateke, 4.klasse. Må improvisere, pga. at ikke kan ta med arbeidet fra KH-salen og opp 3 etasjer

13.15-14.10: Spes.undervisning i 7.klasse

14.00: Møte med ppt og barnever 3 mil fra skolen... Reiser følgelig 14.15, og er hjemme 16.30.

Neste dag ser omtrent likedan ut.

Hvordan skal jeg med nytenkning og optimisme klare å forberede meg til dette, uten å måtte gjøre det hjemme?

Eller skal jeg bare drite i forberedelser, og bare stille i klasserommet?

Gjest en lærer

1. Lærerne skal ha samme antall arbeidstimer i året som før. Dersom mer flyttes utenfor undervisningstid og til barnas ferie, blir det nødvendigvis mindre tid sammen med elevene.

2. Lærere, på linje med trenere, dirigenter, ledere etc, skal ikke bare drive primæroppgaven som for dem er å undervise. De skal i svært stor grad inspirere og motivere. De skal få barna til å glede seg til skolen og bli kunnskapssøkende. For å kunne gjøre dette, må de være godt forberedte. Forberedelsene må hele tiden tilpasses klassen og den enkelte elev. De kan ikke forberede neste år i sommerferien.

3. Lærerne skal ha lang ferie/fri. Dette fordi de skal være uthvilte og opplagte. Dette er helt nødvendig for å kunne være motiverende og inspirerende.

Trøtte og utbrente lærere er dyrt både for den enkelte elev og for samfunnet.

Godt skrevet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...