Gå til innhold

kan langvarig anoreksi ødlegge hukommelsen?

Anbefalte innlegg

Gjest fremdeles spiseforstyrret

Jeg har hatt alvorlig anoreksi i over åtte år. Jeg er bedre nå, men er fremdeles noe undervektig(ikke mye!) og sliter enda litt. Det jeg lurer på er om langvarig anoreksi kan ødlegge/redusere hukommelsen?

Jeg studerer, men sliter veldig med å konsentrere meg og huske ting. Jeg må lese ting om og om igjen. Jeg må virkelig pugge ting for å huske noe og når det har gått litt tid har jeg glemt det igjen. Til tross for at jeg kunne det. Det er ikke så ille at jeg ikke husker hva jeg gjorde i går, men likevel slik at det plager meg for det krever så mye ekstra lesing.

Fortsetter under...

Gjest Lysglimt

Syns du er kjempeflink som står på og studerer,godt du er på vei fremover...=)

Vet ikke om det kan ødelegge hukommelsen,men det kan være sannsynlig at man har vanskelig for å huske,om man ikke spiser blir man sløva,det er ikke bra når hjernen ikke får næring.

Gjest huske-rikke

Har også hatt spiseforstyrrelser (selv om min BMI aldri var under 19) og jeg opplever det samme. Da jeg var yngre tok jeg ting veldig fort, men nå leser jeg samme side 5 ganger uten å få med meg særlig mye. Det tar lang tid å lære nye ting nå, selv om jeg ikke er deprimert, og for lengst har kommet opp i normalvekt.

Dårlig hukommelse er felles for de fleste psykiske lidelser. Man har så mye å tenke på og er så sliten at man ikke klarer å konsentrere seg så mye og da er det ikke så lett å huske heller.

Vet ikke om det er verre for anorektikere enn for andre psykiske lidelser.

Gjest nienna

Jeg har det på samme måte som deg. Har hatt alvorlig anoreksi i 9 år, men har nesten blitt normalvektig nå. Før jeg ble syk var jeg en 6'er elev som ikke trengte å lese pensum mer enn en gang, nå må jeg derimot lese pensum 10 ganger for at noe skal feste seg.

Det er veldig frustrerende, men det er sannsynligvis noe jeg må leve med en god stund fremover.

Hilsen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...