Gå til innhold

fullføre studiet

Anbefalte innlegg

Gjest studienne

Jeg ønsker å fullføre et studie som jeg avbrøt p.g.a at jeg fikk angst. Jeg lurer på om noen av dere vet om studiesteder pleier å være greie med hensyn til å legge til rette. Jeg ønsker så gjerne å fullføre, men det er enkelte deler av studiet jeg gruer meg så mye til, at jeg tror jeg ikke vil klare det uten å falle tilbake på angst og depresjon igjen. Jeg tenkte å snakke med studierådgiver evt skolepsykolog, men vil høre noe fra dere først, siden jeg gruer meg til dette. Tror dere det er en mulighet, eller er de generelt firkanta på sånt på høyskoler?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231637-fullf%C3%B8re-studiet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest studienne

Min erfaring fra den høgskolen jeg gikk på var positiv. De var veldig hjelpsomme med tilrettelegging. Husk du er ikke den eneste studenten som sliter.

å, takk det var godt å høre rose. Den gangen jeg droppa ut var jeg så utmattet at jeg ikke orket å ta det opp med skolen. Jeg bare sluttet. Har vært i kontakt med dem angående å ta det opp, og fikk positivt svar. Men jeg har altså ikke nevnt at jeg kun tør å starte dersom det blir lagt noe tilrette for meg. At jeg slipper unna det som jeg synes er aller vanskeligst f.eks. Vil du fortelle hvordan du har fått hjelp av skolen?

å, takk det var godt å høre rose. Den gangen jeg droppa ut var jeg så utmattet at jeg ikke orket å ta det opp med skolen. Jeg bare sluttet. Har vært i kontakt med dem angående å ta det opp, og fikk positivt svar. Men jeg har altså ikke nevnt at jeg kun tør å starte dersom det blir lagt noe tilrette for meg. At jeg slipper unna det som jeg synes er aller vanskeligst f.eks. Vil du fortelle hvordan du har fått hjelp av skolen?

Vel...jeg slapp den obligatoriske svømmedelen av undervisninga. Jeg ville ikke vise meg i badedrakt fordi jeg var full av arr etter selvskading. Jeg prøvde meg med andre unnskyldninger først som at jeg var allergisk mot klor og slikt. Men da jeg sa sannheten slapp jeg svømminga.

På en skoletur så en av lærerene at jeg ikke var helt god. Han kjørte meg til lege, og ordnet en 4-timers transport hjemm.

Når jeg gav beskjed om at jeg hadde sluttet på et studie fikk jeg tilbud om samtale med en sosionom. En av lærerene gav og uttrykk for at han var bekymret for meg ovenfor en venninne av meg og lurte på hvordan det gikk med meg. Så selv om høgskolen kan virke som et stort og kaldt system så er de ansatte vanlige mennesker som deg og meg.

Gjest studienne

Vel...jeg slapp den obligatoriske svømmedelen av undervisninga. Jeg ville ikke vise meg i badedrakt fordi jeg var full av arr etter selvskading. Jeg prøvde meg med andre unnskyldninger først som at jeg var allergisk mot klor og slikt. Men da jeg sa sannheten slapp jeg svømminga.

På en skoletur så en av lærerene at jeg ikke var helt god. Han kjørte meg til lege, og ordnet en 4-timers transport hjemm.

Når jeg gav beskjed om at jeg hadde sluttet på et studie fikk jeg tilbud om samtale med en sosionom. En av lærerene gav og uttrykk for at han var bekymret for meg ovenfor en venninne av meg og lurte på hvordan det gikk med meg. Så selv om høgskolen kan virke som et stort og kaldt system så er de ansatte vanlige mennesker som deg og meg.

ja, du slapp unna noe obligatorisk. Det høres lovende ut. For min del er det snakk om det å stå fremfor andre. Jeg vet ikke om det lar seg gjøre å unngå men.. Det er egentlig synd hvis det skal ødelegge, siden jeg for tiden jobber innen samme område jeg ønsker å utdanne meg. I jobben fungerer jeg fint. Men så er det den skolesituasjonen. Jeg vet at jeg ikke vil takle det å stå der foran andre. Jeg gruer meg alerede, hvis jeg tenker på det.

Har hørt litt forskjellige historier mht hvorvidt høgskoer er villige til å tilrettelegge. Hvis jeg var deg, hadde jeg ikke tatt for gitt at de vil ta spesielle hensyn. Kanskje en ide å gjøre en avtale med en ansvarlig og konkret legge frem dine behov/ønsker.

Annonse

Gjest studienne

Har hørt litt forskjellige historier mht hvorvidt høgskoer er villige til å tilrettelegge. Hvis jeg var deg, hadde jeg ikke tatt for gitt at de vil ta spesielle hensyn. Kanskje en ide å gjøre en avtale med en ansvarlig og konkret legge frem dine behov/ønsker.

ja, jeg regner med det. Det er bare så forbaska å ikke kunne få til å ta utdannelsen, når jeg fungerer fint i jobben. Men men

Gjest Tjalamennsan

ja, du slapp unna noe obligatorisk. Det høres lovende ut. For min del er det snakk om det å stå fremfor andre. Jeg vet ikke om det lar seg gjøre å unngå men.. Det er egentlig synd hvis det skal ødelegge, siden jeg for tiden jobber innen samme område jeg ønsker å utdanne meg. I jobben fungerer jeg fint. Men så er det den skolesituasjonen. Jeg vet at jeg ikke vil takle det å stå der foran andre. Jeg gruer meg alerede, hvis jeg tenker på det.

Ville tro det kommer an på studiet. Hva slags studium er det. Det med å stå foran forsamling er ikke alltid så lett å slippe.

De fleste studiesteder har en sosialtjeneste. Kanskje du kan snakke med han eller henne...? Vær ærlig og legg fram problemet ditt. Vedkommende kan hjelpe deg videre i systemet, for du må nok til syvende og sist få et godkjent fritak fra faglig leder på det aktuelle studiet du går på. Lykke til!! Sterkt at du i det hele tatt klarer dette synes jeg :-)

Visst det er noen trøst så er de fleste pissnervøse før de skal holde foredrag foran en klasse. Jeg var faktisk ikke en av dem utrolig nok. Jeg tenkte at det var ikke så farlig om jeg dret meg ut. Har heldigvis aldri tatt meg selv noe høgtidlig og jeg fikk veldig mange positive tilbakemeldinger etter foredrag, fordi jeg var så rolig og kunne slå av en spøk. Hva tror du er det verste som kan skje?

Jeg vet at noen studiesteder har tilbud om grupper der en kan lære seg å mestre feks eksamensangst. Mulig det fins lignende tilbud i forhold til framføringer osv. Om en tør utfordre sine nerver/fobier/ så kan en jo melde seg på mange ulike aktiviteter i studiesammenheng. Det mest vanlige er vel å prøve å unngå det man er redd for, en annen tilnærmingkan være å prøve å mestre det...

Spørs jo HVOR mye angst en har da. Alle har jo litt nerver.

Hei du,

Mitt intrykk er at de fleste vil at man skal fullføre. Etter at jeg la frem min sak for rådgiver, kan jeg nesten fortelle henne hva jeg vil gjøre så godkjenner hun det (mhp hvor lang tid jeg vil bruke på resten og sånt). Vet ikke hvordan de er på obligatoriske aktiviteter,men det synes jeg du kan spørre dem om. De er mennesker de også og tenker de forstår at slike ting kan være vanskelig for noen..

Lykke til og stå på iallefall!

Gjest studienne

Jeg vet at noen studiesteder har tilbud om grupper der en kan lære seg å mestre feks eksamensangst. Mulig det fins lignende tilbud i forhold til framføringer osv. Om en tør utfordre sine nerver/fobier/ så kan en jo melde seg på mange ulike aktiviteter i studiesammenheng. Det mest vanlige er vel å prøve å unngå det man er redd for, en annen tilnærmingkan være å prøve å mestre det...

Spørs jo HVOR mye angst en har da. Alle har jo litt nerver.

joda, alle har en viss nervøsitet før en fremføring. Men jeg regner med at ikke alle overspiser, rømmer, og får helt hetta av slike situasjoner. Som sagt fungerer jeg i jobbsammenheng, men det som jeg ikke takler i studiet , er at jeg skal vurderes samtidig som jeg står der. Jeg føler at jeg ikke har kompetanse nok til å svare på spørsmål etterpå. Jeg får angst ved tanken om at jeg ikke har full kontroll over situasjonen. Jeg tror jeg har sosial fobi, jeg har vanskelig for å få kontakt med de andre i klassen, og trekker meg lett unna. Jeg føler at jeg jeg blir vurdert hele tiden, ikke bare i presentasjoner. Og jeg går utifra at vurderingene er av negativ karakter.

Annonse

Gjest studienne

De fleste studiesteder har en sosialtjeneste. Kanskje du kan snakke med han eller henne...? Vær ærlig og legg fram problemet ditt. Vedkommende kan hjelpe deg videre i systemet, for du må nok til syvende og sist få et godkjent fritak fra faglig leder på det aktuelle studiet du går på. Lykke til!! Sterkt at du i det hele tatt klarer dette synes jeg :-)

tusen takk annasara. Ja, jeg tenkte å ta kontakt med dem. Er bare så nervøs for å bli avvist, så jeg ville forhøre meg litt her først.

Gjest studienne

Hei du,

Mitt intrykk er at de fleste vil at man skal fullføre. Etter at jeg la frem min sak for rådgiver, kan jeg nesten fortelle henne hva jeg vil gjøre så godkjenner hun det (mhp hvor lang tid jeg vil bruke på resten og sånt). Vet ikke hvordan de er på obligatoriske aktiviteter,men det synes jeg du kan spørre dem om. De er mennesker de også og tenker de forstår at slike ting kan være vanskelig for noen..

Lykke til og stå på iallefall!

tusen takk

Gjest blue cucumber

hei,jeg har ikke gått på høyskole selv.

Jeg vet ikke hvilket studie du sikter deg inn på, men jeg kan forstå at noen elementer i studiet kan gi sterk angst.

Hvis du trenger ekstra tid til å fullføre studiet så tror jeg at en legeerklæring kan være grei å vise frem for at de skal ha noe konkret å forholde seg til. Jeg ville nok ikke sagt til dem at jeg slet med angst.

Ofte kan det være en hjelp med studiekamerater. Hvis det er snakk om prestasjonsangst, eller å utføre noe foran andre, så kan det hjelpe at ialelfall noen vet hvordan det er for deg, og kan legge ting til rette. Jeg tok iallefall en slik vri da jeg grudde meg for å fremføre noe foran klassen, og avtalte at en klassekamerat skulle spørre meg ut om noe jeg kunne, og derfor unngå at jeg fikk spørsmål om det jeg ikke kunne.

Mitt inntrykk er at klassekamerater er svært forståelsesfulle når det gjelder slike ting som prestasjonsangst og å fremføre ting foran andre. Men da er det viktig at du er ærlig.

Nå vet ikke jeg om det er akkurat det du sliter med.

Men jeg vet også at de taper veldig mye på at en student dropper ut av studiene og tror nok at de vil strekke seg langt for at du skal fullføre studiet.

bugge -jenta

Får du legeattester, gjerne fra psykiater, er det mye de kan legge til rette. Min hovedlærer på kurset jeg gikk på(Høgskole) sa at han for eksempel flere ganger hadde hatt muntlig eksamen med folk som fikk helt skrivesperre. Da vet alle der at du har angst, og du får lengre tid, og de prøver å hjelpe deg om du får jernteppe. men det krever tidlig søking, og endel attester og slikt. Nå var ikke det et alternativ for meg. Ville grudd meg mer til en muntlig, men det viser i hvertfall at det er mulig med ordninger.

Når det gjelder en fremførelse, er det sikkert mulig å få ta den for læreren din alene for eksempel. Men du bør nok banke i bordet med en attest fra en lege, da er alt slikt lettere. Spør du meg er høgskolene temmelig gira på å få flest mulig igjennom, for å få best mulige tall på de elevene som har fullført.

Vh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...