Gå til innhold

Bestefars lille hakkekylling

Anbefalte innlegg

Jeg ville gitt klar beskjed til besteforeldrene:

jeg aksepterer ikke at dere behandler barnet mitt på den måten. jeg aksepterer ikke at dere utøver vold - både psykisk og fysisk mot mitt barn.

Barnet mitt elsket og forgudet dere - og dere bryter han ned som "takk". Den oppførselen dere har er lite respektfull både ovenfor barnet og for oss som foreldre.

Jeg synes det er trist dersom dere velger å opprettholde denne oppførselen, for da har jeg ingen annen valg enn å bryte kontakten med dere, for å beskytte barnet mitt."

Eller noe slik.

Jeg vet det er langt enklere å si/skrive når man står utenfor situasjonen, men den oppførselen de utviser (bestefaren med negative ord og vold, bestemor med stilltiende samtykke) er helt uakseptabel,

Fortsetter under...

Gjest sarah berhard

Du overreagerer ikke! Jeg ville IKKE latt bestefar og ungen ha kontakt igjen før jeg var 100 % sikker på at bestefar hadde bedt om unnskyldning og lovd på tro og ære at oppførselen er endret. Gutten skal selvfølgelig også være klar for å møte bestefar før jeg hadde tillat kontakt.

Jeg hadde vært beinhard.

Bestefar har for lav impulskontroll, er muligens senil, har muligens en mental forstyrrelse.

Det er voksne som skal ha kontroll og sette grenser, barn skal ikke utløse ukontrollert sinne hos normale voksne. De skal ikke utløse hevn eller antipati.

Kom deg vekk. Det er ikke noe du kan gjøre. Hold deg langt borte med gutten til gutten er så stor at han selv kan stå i mot, evt unngå bestefaren.

Mrs. Wallace

Du overreagerer ikke. Dette er ikke akseptabelt.

Din fremste oppgave som forelder er å sørge for at barnet ditt er trygt, elsket og beskyttet. Derfor kan du ikke la bestefar holde på som han gjør. Og klarer han ikke endre seg, ja da må dere kutte kontakten.

Jeg vet at det er hardt og vanskelig, men din lojalitet må være 100 prosent hos barnet. Og det å vente og se kan gjøre stor skade på ham, stakkars liten.

Fysisk vold, trusler om fysisk vold og verbal trakassering av barn har vært forbudt her til lands siden 1975, så selv jussen er på din side i dette.

Du kan jo evt fremlegge artikler og litteratur for dem for å underbygge din avgjørelse, det kan kanskje i det minste få bestemor til å forstå. Men forstår de ikke - ja, da er avgjørelsen egentlig tatt.

Jeg føler med dere som har havnet i en sånn situasjon. Lykke til videre - vær sterk for barnets skyld.

Annonse

Gjest også hakkekylling

Takk til alle dere som har svart meg. Jeg tror jeg egentlig bare trengte bekreftelse på at det ikke er jeg som overreagerer. Når man er vokst opp i en familie der det normale ikke er normalt kan det bli vanskelig å se klart.

Det jeg ser tydelig er at gutten min ikke har det godt, og det er grunn nok til å ta affære. Han skal ikke behøve å oppleve dette, og da er det ikke annet å gjøre enn å holde de to borte fra hverandre.

Takk igjen for alle svarene. Det betyr mye for meg å se at andre reagerer kraftig på dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...