Gå til innhold

Når skal de kunne si R?

Anbefalte innlegg

Gjest Mom33

Har ei jente som blir 4 om kort tid, og hun mangler fortsatt R'en i språket sitt. Den klare rulle-r'en, altså.

Hun sa ikke så veldig mye forståelig fram til hun var 2 år og 1 måned, da plutselig rant ordene ut av henne. Snakker veldig godt og avansert språk, skjønner nyanser i språket osv. Men den R'en vil ikke komme.

Når søker man evt. hjelp for slikt?

Storesøster hadde R'en på plass før hun var 3 år, og jeg kjenner i grunnen ingen andre barn på hennes alder som bare mangler R; de som har språklige problemer har det på flere punkt.

Er logoped noe vi skal begynne å tenke på? Det er ikke bare greit for henne, dette, for hun hører faktisk sjøl at hun ikke klarer å si R.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231659-n%C3%A5r-skal-de-kunne-si-r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest samme hos oss

Du kan bare slappe av. Barnet mitt hadde fortsatt ikke ordentlig r høsten i første klasse. Vi kunne velge om vi da ville at h¤n skulle få ekstra hjelp på skolen eller se det ann litt.

Vi valgte det siste. Barnet og vi terpet mye gjennom vinteren på de ordene som var mest vanskelige. Og når våren kom var det hele over.

Barnet vårt var veldig motivert for å klare det, fordi h¤n var den eneste i klassen som hadde dette problemet og det hjalp jo veldig mye.

Så du har flere år igjen for å trene med ditt barn og det hjelper når de blir større.

Rulle-R er den vanskeligste lyden. Hvis språket ellers er bra, trenger den ikke være på plass før barnet er ca. 6 år. Det har jeg fra en pensjonert logoped i familien.

Datteren min fikset R omtrent samtidig som de andre lydene, men lillebroren slet, selv om han snakket bra ellers. Men nesten nøyaktig på 6-årsdagen kom den på plass for alvor. Vi hørte han satt og øvde seg på do, han har en R i navnet sitt, så det var viktig for ham å få det til.

Hvis hun nå sier en slags J-lyd i stedet for R, pass på dersom hun begynner å erstatte den med en slags "ddr" i stedet. Altså at tunga går opp i ganen, men vanligvis litt for langt fram. Da er det noe på gang.

Hvis dette er eneste uklarhet i språket, trenger dere ikke tenke på logoped før det nærmer seg skolestart - og da hvis hun plages av det selv. Det er slett ikke alle førsteklassinger som kan si R.

I forbindelse med skolestarten til storesøster i fjor høst, var det logoped på et foreldremøte. Hun sa at barn med talefeil det siste året i barnehagen godt kunne ta kontakt med logoped.

Men jeg vet det er flere av både guttene og jentene i klassa til storesøster som ikke snakker rent. Flere av dem mangler R.

Annonse

Gjest Ikke før de begynner på skolen

Min eldste lærte å si R rett før han fylte fire. Og min yngste som begynner å nærme seg fire kan ikke si R ennå. Har hørt i det siste at hun noen ganger greier å få R i navnet sitt, så jeg regner med at hun er på gli.

På helsestasjonen sier de at de ikke forventer at barnet skal kunne snakke rent før ved skolestart, og at barn som snakker svært dårlig vil bli fanget opp på 5-års kontrollen slik at de får de fleste lydene på plass til skolestart. R sier de at de ikke forventer at barna skal takle før ved 6-7 års alder.

Så du kan foreløpig bare ta det med ro og trøste deg med at det slett ikke er uvanlig. :-)

Forøvrig så begynte min yngste (jente) å snakke da hun var et år, og 15 mnd gammel satte hun sammen 2-3 ord til små setninger. 2 år gammel skravlet hun som en foss, riktignok ikke helt rent. Nå er mangler hun 3 måneder på å fylle 4 år, og hun snakker godt og tydelig, med unntak av R.

Mens min eldste knapt sa et ord før han var 2 år, og i tiden mellom 2 og 3 år kom språket gradvis. Da han var 3 år snakket han mye, men ikke nødvendigvis så tydelig. Men altså 4 år gammel snakket han plutselig helt rent, og i store mengder. :-)

Det er noen i 1. klassen til guttungen som ikke kan si R'enda, tror ikke de har begynt med noe logopedtrening ennå. Guttungen min leiker masse med ham, men jeg har aldri hørt at han har kommentert at kompisen ikke snakker helt reint.

-og jeg har en kollega på 36 som ikke kan si R, men hun har vel "gitt opp!"

Jeg spurte helsesøster om samme spørsmål når vesla var rundt 4. Ho hadde et bra språk, men klarte ikke å si R.

Jeg fikk et lite hefte om emnet, og ho fortalte at dersom det ble et problem (for henne) så skulle ho ta tak i det å få hjelp.

MEN det er veldig vanlig at barn blir 6-7 år før de lærer R-lyden. Så helsesøster sa at det ikke var noe problem i det hele tatt.

Hos vesla kom den plutselig da ho var 4 1/2 år. Et par mnd. senere brukte ho den helt som den skulle.

Gjest Mom33

Du kan bare slappe av. Barnet mitt hadde fortsatt ikke ordentlig r høsten i første klasse. Vi kunne velge om vi da ville at h¤n skulle få ekstra hjelp på skolen eller se det ann litt.

Vi valgte det siste. Barnet og vi terpet mye gjennom vinteren på de ordene som var mest vanskelige. Og når våren kom var det hele over.

Barnet vårt var veldig motivert for å klare det, fordi h¤n var den eneste i klassen som hadde dette problemet og det hjalp jo veldig mye.

Så du har flere år igjen for å trene med ditt barn og det hjelper når de blir større.

Hun øver litt innimellom, hører jeg, men helst ikke så vi vet om det.

Vi tar det hele med ro, da, takk for svar!

Gjest Mom33

Rulle-R er den vanskeligste lyden. Hvis språket ellers er bra, trenger den ikke være på plass før barnet er ca. 6 år. Det har jeg fra en pensjonert logoped i familien.

Datteren min fikset R omtrent samtidig som de andre lydene, men lillebroren slet, selv om han snakket bra ellers. Men nesten nøyaktig på 6-årsdagen kom den på plass for alvor. Vi hørte han satt og øvde seg på do, han har en R i navnet sitt, så det var viktig for ham å få det til.

Hvis hun nå sier en slags J-lyd i stedet for R, pass på dersom hun begynner å erstatte den med en slags "ddr" i stedet. Altså at tunga går opp i ganen, men vanligvis litt for langt fram. Da er det noe på gang.

Hvis dette er eneste uklarhet i språket, trenger dere ikke tenke på logoped før det nærmer seg skolestart - og da hvis hun plages av det selv. Det er slett ikke alle førsteklassinger som kan si R.

Snuppa sier L i steden for R, og både hun og søstra har R i navnet sitt - så det blir mange L'er hver dag...

Tar imot tilbakemeldingen med takk; pensjonerte logopeder har nok greie på det de snakker om!

Takk!

Annonse

Gjest Mom33

min lillesøster klarte ikke å si R før hun hadde passert 5 år. Husker at den "satt langt inne" - plutselig kom den og da sang hun virkelig RRRatteti RRRRatteti, RRRRatteti... ville tatt det med ro en stund til ihvertfall

Vi tar tiden til hjelp - takk for svar!

Gjest Mom33

I forbindelse med skolestarten til storesøster i fjor høst, var det logoped på et foreldremøte. Hun sa at barn med talefeil det siste året i barnehagen godt kunne ta kontakt med logoped.

Men jeg vet det er flere av både guttene og jentene i klassa til storesøster som ikke snakker rent. Flere av dem mangler R.

OK, vi har jo et års tid på oss, da.

Hun plages nok litt av den manglende R'en, men det er i alle fall ingen andre som bemerker det (unntatt storesøster, da, når hun skal være brækkækkel).

Takk for svar!

Gjest Mom33

Min eldste lærte å si R rett før han fylte fire. Og min yngste som begynner å nærme seg fire kan ikke si R ennå. Har hørt i det siste at hun noen ganger greier å få R i navnet sitt, så jeg regner med at hun er på gli.

På helsestasjonen sier de at de ikke forventer at barnet skal kunne snakke rent før ved skolestart, og at barn som snakker svært dårlig vil bli fanget opp på 5-års kontrollen slik at de får de fleste lydene på plass til skolestart. R sier de at de ikke forventer at barna skal takle før ved 6-7 års alder.

Så du kan foreløpig bare ta det med ro og trøste deg med at det slett ikke er uvanlig. :-)

Forøvrig så begynte min yngste (jente) å snakke da hun var et år, og 15 mnd gammel satte hun sammen 2-3 ord til små setninger. 2 år gammel skravlet hun som en foss, riktignok ikke helt rent. Nå er mangler hun 3 måneder på å fylle 4 år, og hun snakker godt og tydelig, med unntak av R.

Mens min eldste knapt sa et ord før han var 2 år, og i tiden mellom 2 og 3 år kom språket gradvis. Da han var 3 år snakket han mye, men ikke nødvendigvis så tydelig. Men altså 4 år gammel snakket han plutselig helt rent, og i store mengder. :-)

Det er definitivt ikke manglende mengde snakking som bekymrer meg heller...! ;-)

Vi tar det med ro, i alle fall så lengst hun ikke plages veldig av det selv.

Takk for svar!

Gjest Mom33

Det er noen i 1. klassen til guttungen som ikke kan si R'enda, tror ikke de har begynt med noe logopedtrening ennå. Guttungen min leiker masse med ham, men jeg har aldri hørt at han har kommentert at kompisen ikke snakker helt reint.

-og jeg har en kollega på 36 som ikke kan si R, men hun har vel "gitt opp!"

"-og jeg har en kollega på 36 som ikke kan si R, men hun har vel "gitt opp!""

He-he, jeg har også et godt voksent menneske i venneflokken som har særdeles utydelige R'er - det er i tillegg en bergenser, så du kan jo tro det låter "vakkert"... :-)

Takker for svar, vi slår oss til ro ei stund til.

Gjest Mom33

Jeg spurte helsesøster om samme spørsmål når vesla var rundt 4. Ho hadde et bra språk, men klarte ikke å si R.

Jeg fikk et lite hefte om emnet, og ho fortalte at dersom det ble et problem (for henne) så skulle ho ta tak i det å få hjelp.

MEN det er veldig vanlig at barn blir 6-7 år før de lærer R-lyden. Så helsesøster sa at det ikke var noe problem i det hele tatt.

Hos vesla kom den plutselig da ho var 4 1/2 år. Et par mnd. senere brukte ho den helt som den skulle.

Vel, helsestasjonens vurderinger vil jeg nok legge svært lite vekt på, "vår" helsesøster tror jeg har fått stillingen sin på loddtrekning... Huff, nå var jeg stygg, men jeg føler at det mennesket er så inkompetent at det er ei gru...!

Nok om det.

Vi slår oss til ro inntil videre, vi, i alle fall så lenge det ikke plager henne mer enn det gjør nå.

Tusen takk for svar!

Gjest Mom33

Mi jente blir 5 til sommeren og har enda ikke R-en på plass.

Helsesøster og barnehagen mener det ikke er noe å bekymre seg over enda.

Bekymringene er lagt på hylla inntil videre, vi ser det an og gjør ikke noe enda - i alle fall ikke hvis det ikke plager henne mer enn det gjør nå.

Det er jo bare det, vet du, at man sammenligner jo ungene enten man vil eller ikke. Og størstejenta var jo en språklig racer, så man vet jo ikke om noe annet før man opplever det.

Tusen takk for svar!

Jeg husker ikke når de to eldste fikk r'en på plass, men minsten på 2 1/2 har nettopp begynt med den. Hørte det så tydlig, for hun sa "rompetroll" (de har det i bhg, og hun er veldig fasinert av de) :) Men vi bor i Bergen, og har ikke rulle R, og jeg inbiller meg at skarre R'en er lettere å få til.

Jeg var faktisk ganske fortvilet selv, jeg, som barn, for vi fikk en ny nabojente som kom fra Kristiansund. Hun hadde skikkelig rulle R, og hun påstod at jeg ikke kunne si R. Og jeg skal love deg at jeg prøvde i flere måneder å lære meg rulle R, for jeg trodde at det var det rette. Men det gikk IKKE bra, og jeg kan fortsatt ikke uttale en skikkelig rulle R :) Flaks at jeg bor i Bergen, gitt ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...