Gå til innhold

Når skal de kunne si R?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes trygt du kan gi jenta di mer tid, jeg. Hun er jo bare 4 år tross alt, så det er vel ingen grunn til bekymring ennå ;o)

Selv lærte jeg å si r som 5-åring. Men da kom den så det suste også. Datteren min rrrrullet noe voldsomt på r'en som 3-åring. Hun var tidlig ute i vennegjengen. Dette er nok veldig individuelt.

De fleste barn har vel r'en inne til 6-årsalderen tror jeg. Hadde hvertfall tatt det helt med ro hvis jeg var deg. Hun er jo ellers så talefør, så r'en kommer nok etterhvert den også!

Jeg husker ikke når de to eldste fikk r'en på plass, men minsten på 2 1/2 har nettopp begynt med den. Hørte det så tydlig, for hun sa "rompetroll" (de har det i bhg, og hun er veldig fasinert av de) :) Men vi bor i Bergen, og har ikke rulle R, og jeg inbiller meg at skarre R'en er lettere å få til.

Jeg var faktisk ganske fortvilet selv, jeg, som barn, for vi fikk en ny nabojente som kom fra Kristiansund. Hun hadde skikkelig rulle R, og hun påstod at jeg ikke kunne si R. Og jeg skal love deg at jeg prøvde i flere måneder å lære meg rulle R, for jeg trodde at det var det rette. Men det gikk IKKE bra, og jeg kan fortsatt ikke uttale en skikkelig rulle R :) Flaks at jeg bor i Bergen, gitt ;)

Skarre-R regnes for "lettere", forskerne tror det er derfor skarre-området brer seg geografisk.

Synes - eller vet du?

Ifølge spesialpedagogen på denne siden strides de lærde om når R-lyden bør være på plass. Noen sier 5, noen sier 6 og noen sier 7 år.

http://www.barnehageforum.no/ekspertpanel_svar.asp?viewid=2&ekspertsvarID=71#71

(bla litt ned på siden til "når bør r-lyden være på plass")

Vel, helsestasjonens vurderinger vil jeg nok legge svært lite vekt på, "vår" helsesøster tror jeg har fått stillingen sin på loddtrekning... Huff, nå var jeg stygg, men jeg føler at det mennesket er så inkompetent at det er ei gru...!

Nok om det.

Vi slår oss til ro inntil videre, vi, i alle fall så lenge det ikke plager henne mer enn det gjør nå.

Tusen takk for svar!

Nå har jeg vært veldig heldig med helsesøster. Ho er forståelsesfull, innser at barn er forskjellige og ho er hjelpsom.

Så jeg har stor tro på henne:-) Nå er vi også så heldige at ho også er helsesøster på skolen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...