Gå til innhold

Frustrert og lei meg

Anbefalte innlegg

Gjest Lei og fortvilet
Skrevet

Mannen min har noe jeg tror de kaller kjemisk depresjon. Da mener jeg at det vist nok kommer frem på blodprøver at han mangler noe i kroppen som gjør at han blir deprimert. Han har også fibromyalgi.

Dette gjør at det ofte blir meg som må dra lasset hjemme hos oss.

Jeg studerer, å jeg må innrømme at jeg begynner å bli temmelig sliten nå. I periodene han er som verst er det ikke lett for meg å konsentrere meg om lesing.

Akurat nå i denne mnd som eksamene ruller på, har han selvfølgelig fått en av sine nedturer. Klarer ikke å ta mine eksamener og skal til legen selv i dag for å få legeerklæring så jeg kan ta de opp igjenn til høste.

Jeg elsker han over alt, men må alikevel innrømme at tanken om å gå har vært der mange ganger. Særlig fordi han har en tendens til å legge alt som går galt i livet hans over på meg, det er min skyld.

Det jeg har gjordt for min egen skyl d er å begynne å gå til samtaler hoe en psykolog, kjenner redselen for å bli dradd med i dragsuget. Samtidig er ikke dette ting som jeg føler jeg kan snakke om til alle, har vel en form for taushetsplikt i forhold til mannen min.

Dette ble kansje litt langt, men jeg lurer vel mest på om denne type depresjon er noe som vil forsvinne etterhvert, eller er det noe vi må regne med vil være her permanent.

Hva kan evntuelt gjøres utenom medesiner? Han bruker sipralex.

hilsen fortvilet

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva det er mannen din har. Denne depresjonen som vises på blodprøver er jeg litt usikker på. Kan du be om en fellestime hos legen hans for å få mer kunnskap om dette?

Biologiske depresjoner har en tendens til å komme igjen med visse mellomrom. Kan han være bipolar?

Uansett må han få komme til en spesialist som kan gi han optimal medisinering.

Kombinasjonen depresjon/fibromyalgi har nok dessverre dårlig prognose.