Gå til innhold

En liten oppdatering om snart-5-åringen og barnehagen


Anbefalte innlegg

Gjest darkside

Hei alle sammen!

Jeg skrev et innlegg før helga om problemer vi har støtt på i forhold til barnehagen når det gjelder vår snart 5 år gamle sønn.

Har nå hatt foreldresamtale med pedleder på avdelingen. Det positive er at vi nå forsåvidt er i gang med noe. Vi ble enige om at de skriver litt hver dag i en bok som ligger på plassen hans, om hvordan dagen har vært, hva som har vært bra og dårlig, osv. I går hadde han hatt en veldig fin dag, etter at de ansatte hadde fokusert på å få han i lek med andre. Han var strålende fornøyd selv! :-)

Selve foreldresamtalen var nok ikke bare positiv, og sikkert ikke hyggelig for pedleder heller. Jeg registerte at hun endret på "forklaringen" sin fra forrige uke, hvor hun mente at han ikke hadde venner fordi han var for dominerende i lek. På samtalen i går mente hun at årsaken til at han ikke leker med andre og har venner er at han ikke greier å holde fast ved leken i mer enn noen få minutter av gangen, selv om de voksne er tilstede og deltar i leken.

Jeg oppfattet dette som en hentydning til konsentrasjonsvansker, og valgte å være åpen for at det kan jo tenkes, selv om vi ikke ser noe til det hjemme. Derfor sa jeg at hvis han trenger kompetanse utenfra, altså kompetanse som barnehagen ikke har, så må vi selvsagt hente inn det. Tenkte da på PPT, og det skjønte hun.

Men nei, PPT så hun IKKE noe behov for, dette skulle de ordne opp i i barnehagen. Dermed er jeg i tvil om hun virkelig reelt mener at gutten har konsentrasjonsvansker og vansker for å holde ut i leken. Hadde han hatt det så burde det jo vært i hennes interesse også å involvere PPT, men det var tydelig at hun ikke ønsket det.

Det vi har oppnådd så langt er altså at barnehagen tar selvkritikk på manglende informasjon til oss foreldre, og at de nå fokuserer positivt på å få han inn i lek med andre. Og de skal altså rapportere til oss hver dag, og vi forlanger møte igjen om 2 uker. Akkurat nå er jeg forsiktig optimist, men er livredd for at de skal la det gå utover gutten min at jeg er "vanskelig".

Tusen takk for all støtte og oppmuntring etter det forrige innlegget! Dere hjalp meg over kneika og til konstruktiv tenking igjen! :-)

Fortsetter under...

Gjest efoll

Hei!

Jeg vet ikke om du husker det, men jeg svarte på ditt forige innlegg også. Det er nesten rart, for det er NØYAKTIG som min egen snart 5 åring, gutt det også. Hans problem er også at han ikke holder på leken i mer enn en liten stund, og går så over til å leke for seg selv. Han er ellers en grei gutt, og han har venner, men er ikke blant de aller mest populære.

Jeg skal ta med meg ideen din om å ha en bok de skriver i, for i "vår" barnehage er de også temmelig dårlige til å gi tilbakemeldinger om dagen hans. Hører knapt nok et ord fra dem, de er supersløve!

Jeg gleder meg faktisk til vi er ferdige med hele barnehagen....

gutten min har i tillegg mistridved der, sånn at han har grått og ikke villet gå i barnehagen. En natt våknet han og gråt og sa "Jeg vil ikke i barnehagen!" Tydelig at han drømte (mareritt om barnehagen....!) Han har også sagt at "de voksne er så sinte på meg"...

Stakkars de små guttene våre! Vi får bare være så gode mammaer som vi kan, og følge med på det som skjer i barnehagen...

Det kan jo hende at våre gutter ikke er så interessert i den leken som de andre i barnehagen liker.....Det går mye på interesser, også.

Hvis de hadde lekt leker med skuter og båter dagen lang, hadde nok min gutt vært MYE mer interessert!

Lykke stil!

Godt at barnehagen tok selvkritikk og kom med forslag til løsning. Godt at dere ble enige om et nytt møte om 2 uker. Da kan dere evaluere - hva fungerer bra, hva fungerer dårlig.

Jeg ville vel også satset på et nytt møte til høsten og fulgt med på at ting fungerer.

Gjest darkside

Hei!

Jeg vet ikke om du husker det, men jeg svarte på ditt forige innlegg også. Det er nesten rart, for det er NØYAKTIG som min egen snart 5 åring, gutt det også. Hans problem er også at han ikke holder på leken i mer enn en liten stund, og går så over til å leke for seg selv. Han er ellers en grei gutt, og han har venner, men er ikke blant de aller mest populære.

Jeg skal ta med meg ideen din om å ha en bok de skriver i, for i "vår" barnehage er de også temmelig dårlige til å gi tilbakemeldinger om dagen hans. Hører knapt nok et ord fra dem, de er supersløve!

Jeg gleder meg faktisk til vi er ferdige med hele barnehagen....

gutten min har i tillegg mistridved der, sånn at han har grått og ikke villet gå i barnehagen. En natt våknet han og gråt og sa "Jeg vil ikke i barnehagen!" Tydelig at han drømte (mareritt om barnehagen....!) Han har også sagt at "de voksne er så sinte på meg"...

Stakkars de små guttene våre! Vi får bare være så gode mammaer som vi kan, og følge med på det som skjer i barnehagen...

Det kan jo hende at våre gutter ikke er så interessert i den leken som de andre i barnehagen liker.....Det går mye på interesser, også.

Hvis de hadde lekt leker med skuter og båter dagen lang, hadde nok min gutt vært MYE mer interessert!

Lykke stil!

Ja, jeg husker godt svaret ditt. :-)

Jeg forstår faktisk ikke barnehagens påstand om at han ikke holder ut i leken. Til og med med en voksen til stede mener de at han mister interessen etter få minutter. Hjemme opplever vi han slett ikke sånn, tvert i mot er han nesten umulig å bli kvitt... :-) Skravler og er med og hvis en voksen deltar i lek går han knapt nok på do.

Jeg tror også at mye ligger i de ansattes valg av lek - og kanskje også i måten de styrer leken på. Når de har lekt ute med sand og vann er han i sitt ess, mens stille inne-leker ikke alltid er like interessant. Han elsker å sitte i fred med lego og sånt, men noen ganger deler de barna i grupper for å leke spesielle ting, og det fungerer dårlig.

I dag fikk vi en tilbakemelding om en episode hvor de forteller litt diffust om at han fikk en metallkule i hodet, og hvor han skyldte på noen andre, selv om de mener at han kastet kula selv. Jeg er usikker på hvorfor de gjør et nummer ut av episoden, men får en følelse av at de prøver å gjøre han til syndebukk eller løgner. Selve episoden er bagatellmessig, og jeg forstår ikke hvorfor de har ansett den som viktig. Men det skal jeg ta opp på møtet vi skal ha med styrer og pedleder.

Jeg tror det er tøft å være gutt i barnehagen, de blir ikke "forstått" på samme måte som jentene. Jeg vurderer sterkt å koble inn PPT, for jeg opplever nå at gutten min holder hardt på sine versjoner av enkelte hendelser, mens barnehagen har en helt annen, hvor det alltid er han som har skylda selv. F.eks. den episoden i dag så vil han ikke fortelle hva de voksne sa til han om den kula i hodet, for han sier at det er hemmelig. Han sier også at en voksen har bedt han ikke fortelle det til mamma fordi... og så sier han ikke mer, bare at det er veldig dumt og hemmelig.

Jeg er veldig klar for å koble inn PPT for å få en nøytral og ikke minst faglig vurdering av det hele.

Det er en fattig trøst å vite at dere har det mye på samme måte som oss. De gode guttene våre må slite så mye bare fordi de voksne i barnehagen ikke greier å takle dem.

Gjest darkside

Hei!

Jeg vet ikke om du husker det, men jeg svarte på ditt forige innlegg også. Det er nesten rart, for det er NØYAKTIG som min egen snart 5 åring, gutt det også. Hans problem er også at han ikke holder på leken i mer enn en liten stund, og går så over til å leke for seg selv. Han er ellers en grei gutt, og han har venner, men er ikke blant de aller mest populære.

Jeg skal ta med meg ideen din om å ha en bok de skriver i, for i "vår" barnehage er de også temmelig dårlige til å gi tilbakemeldinger om dagen hans. Hører knapt nok et ord fra dem, de er supersløve!

Jeg gleder meg faktisk til vi er ferdige med hele barnehagen....

gutten min har i tillegg mistridved der, sånn at han har grått og ikke villet gå i barnehagen. En natt våknet han og gråt og sa "Jeg vil ikke i barnehagen!" Tydelig at han drømte (mareritt om barnehagen....!) Han har også sagt at "de voksne er så sinte på meg"...

Stakkars de små guttene våre! Vi får bare være så gode mammaer som vi kan, og følge med på det som skjer i barnehagen...

Det kan jo hende at våre gutter ikke er så interessert i den leken som de andre i barnehagen liker.....Det går mye på interesser, også.

Hvis de hadde lekt leker med skuter og båter dagen lang, hadde nok min gutt vært MYE mer interessert!

Lykke stil!

Forresten - kjenner veldig godt igjen det at han sier at de voksne er så sinte på han. Han klager over at han må sitte på benken til stadighet. Han har ikke lyst å gå i barnehagen fordi de voksne er så sinte hele tiden.

Jeg gleder meg også til vi er ferdig med barnehagen. Men... en god kollega sier at skolen er minst like ille. Han har også barn som krever litt mer enn snittet, og som har utfordret lærere og barnehageansatte maksimalt. :-(

Annonse

Gjest lykketil

har ei datter på 6 år som har vært noe lik sønnen din.

fikk beskjed av barnehagen for 1 år siden att hun var urolig,kunne ikke leke mer en 5 min med en ting og dette var vist ett stort problem for de.

jeg skjønte ikke dette for hun er ikke slik hjemme,men de ville ha ppt til og se på henne og jeg sa det er greit.

de kom nå i våres og barnehagen fikk beskjed om og glemme hele greia,

jenta var akkurat slik hun skulle være.

Ja, jeg husker godt svaret ditt. :-)

Jeg forstår faktisk ikke barnehagens påstand om at han ikke holder ut i leken. Til og med med en voksen til stede mener de at han mister interessen etter få minutter. Hjemme opplever vi han slett ikke sånn, tvert i mot er han nesten umulig å bli kvitt... :-) Skravler og er med og hvis en voksen deltar i lek går han knapt nok på do.

Jeg tror også at mye ligger i de ansattes valg av lek - og kanskje også i måten de styrer leken på. Når de har lekt ute med sand og vann er han i sitt ess, mens stille inne-leker ikke alltid er like interessant. Han elsker å sitte i fred med lego og sånt, men noen ganger deler de barna i grupper for å leke spesielle ting, og det fungerer dårlig.

I dag fikk vi en tilbakemelding om en episode hvor de forteller litt diffust om at han fikk en metallkule i hodet, og hvor han skyldte på noen andre, selv om de mener at han kastet kula selv. Jeg er usikker på hvorfor de gjør et nummer ut av episoden, men får en følelse av at de prøver å gjøre han til syndebukk eller løgner. Selve episoden er bagatellmessig, og jeg forstår ikke hvorfor de har ansett den som viktig. Men det skal jeg ta opp på møtet vi skal ha med styrer og pedleder.

Jeg tror det er tøft å være gutt i barnehagen, de blir ikke "forstått" på samme måte som jentene. Jeg vurderer sterkt å koble inn PPT, for jeg opplever nå at gutten min holder hardt på sine versjoner av enkelte hendelser, mens barnehagen har en helt annen, hvor det alltid er han som har skylda selv. F.eks. den episoden i dag så vil han ikke fortelle hva de voksne sa til han om den kula i hodet, for han sier at det er hemmelig. Han sier også at en voksen har bedt han ikke fortelle det til mamma fordi... og så sier han ikke mer, bare at det er veldig dumt og hemmelig.

Jeg er veldig klar for å koble inn PPT for å få en nøytral og ikke minst faglig vurdering av det hele.

Det er en fattig trøst å vite at dere har det mye på samme måte som oss. De gode guttene våre må slite så mye bare fordi de voksne i barnehagen ikke greier å takle dem.

Syns det er forståelig at gutten ikke liker seg optimalt i barnehagen. Hvis personalet har vært så negativt fokusert og at han blir "syndebukk" for det ene eller det andre.

En hadde ikke likt seg på en arbeidsplass hvis sjefen bare gik rundt og kritiserte hele tiden.

Så nå håper jeg virkelig at personalet fokuserer på det positive gutten gjør og at han får ros for det.

Det hadde jammen ikke vært lett å holde fokuseringen hvis sjefen hadde gått og kikke over skulderen hele dagen.

Bare sånn for å sette det på spissen.

Hvis gutten viser konsenstrasjons problemer kun i barnehagen. Så ville jeg si at det er noe med miljøet i barnehagen som gjør at han lett mister den. Jeg mener, siden du sier at han ikke er slik hjemme.

Fortsetter barnehagen å hinte om sånn og sånn og samtidig si at det ikke er nødvendig med ppt. Og du ser at ting ikke blir håndtert på en best mulig måte. så ville jeg ha vurdert selv å koble inn ppt ?

Bare en tanke fra

Gjest darkside

Syns det er forståelig at gutten ikke liker seg optimalt i barnehagen. Hvis personalet har vært så negativt fokusert og at han blir "syndebukk" for det ene eller det andre.

En hadde ikke likt seg på en arbeidsplass hvis sjefen bare gik rundt og kritiserte hele tiden.

Så nå håper jeg virkelig at personalet fokuserer på det positive gutten gjør og at han får ros for det.

Det hadde jammen ikke vært lett å holde fokuseringen hvis sjefen hadde gått og kikke over skulderen hele dagen.

Bare sånn for å sette det på spissen.

Hvis gutten viser konsenstrasjons problemer kun i barnehagen. Så ville jeg si at det er noe med miljøet i barnehagen som gjør at han lett mister den. Jeg mener, siden du sier at han ikke er slik hjemme.

Fortsetter barnehagen å hinte om sånn og sånn og samtidig si at det ikke er nødvendig med ppt. Og du ser at ting ikke blir håndtert på en best mulig måte. så ville jeg ha vurdert selv å koble inn ppt ?

Bare en tanke fra

Tusen takk for svaret - både til deg og alle andre!

Vi er nesten bestemt på at vi kontakter PPT. Vi har et håp om at barnehagen greier å løse dette uten for mye om og men, men har fått en litt dårlig følelse.

Vi vet jo ikke om det faktisk er "noe" med gutten vår, eller om det bare er miljøet i barnehagen som ikke er heldig for han, men uansett tror vi at hvis ikke barnehagen greier å få orden på ting i løpet av noen dager nå, så må vi ha PPT på banen.

Når situasjonen låser seg tror jeg det er bra for alle parter å få inn en nøytral og kompetent tredjepart. Men vi har ikke erfaring med PPT, og frykter månedsvis og årevis med ventetid. Vurderer å kontakte dem allerede i dag for å høre litt om akkurat de tingene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...