Gå til innhold

Huff, gjør jeg noe dumt? Laaaaangt


Gjest Kate

Anbefalte innlegg

Fikk ei lita jente 28. februar, 4 uker før termin og med keisersnitt. Dessverre har vi fått alle de startproblemene man kan få av for tidlig fødsel og keisersnitt...

På sykehuset fikk hun NAN umiddelbart etter fødselen, og det fortsatte de å gi henne de neste dagene. Det var lite "mas" om amming, men jeg ble oppfordret til å pumpe meg. Det har jeg gjort - til gangs! Fikk ikke opp noen stor produksjon på sykehuset - det meste var vel 40 ml på begge puppene tilsammen. Vi prøvde oss litt med puppen på sykehuset, men det ble ingen suksess (som delvis skyltes ubehagelige barnepleiere som drog puppen herfra og til døra...). Dessuten slår frøkna tunga opp i ganen når hun skal suge; dvs. hun gjorde det veldig mye til å begynne med.

Da vi kom hjem hadde jeg lyst til å prøve å få til amminga, så jeg kjøpte skjold. Nå pupper vi som bare det - etter 3 dager med iherdig trening får vi det til! Målet er å etter hvert kunne kutte ut skjoldet, men så leste jeg lenger ned på siden at det kan bli vanskelig fordi hun legger seg til dårlige vaner. Hva skal jeg gjøre? Hun klarer fortsatt ikke å ta puppen "naturell", og jeg har da ikke lyst til å slutte å amme...?

En annen ting er at jeg fortsatt gir NAN omtrent ved hvert måltid. Først får hun èn pupp, så får hun den andre etter en liten rap, og når hun da slipper ber hun fortsatt om mer. Derfor får hun tillegg etterpå, gjerne 50-60 ml. Hun ligger lenge ved puppen, og suger ganske iherdig. Men lenger ned på siden leser jeg at produksjonen går ned når man gir tillegg... Igjen - hva gjør jeg da? Når jeg pumper får jeg i beste fall ut 70-80 ml, men det er bare èn gang om dagen. Normal"dose" ligger på 40-50 ml. (Jeg bruker Primperan for å få opp melkeproduksjonen, men jeg er usikker på om det virker.)

Målet "her i livet" er altså fullamming uten silikon, men nå lurer jeg jammen på om det er oppnåelig...

Kan noen svare meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Ville bare si at jeg kjenner meg godt igjen i beskrivelsen om de hardhendte pleierene på sykehuset...

Har ikke så mange råd å gi, jeg er fersk i faget selv enda. Men jeg ville si at jeg synes du er kjempeflink som står på som du gjør for å få til ammingen. Og jeg synes det høres ut som om du har bra med melk. Du kan jo prøve å gi mindre tillegg, slik at hun blir fortere sulten igjen. Da stimulerer du brystet ditt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Kate. Det høres ut som om du absolutt gjør så godt du kan, på tross av dårlig ammestart. Skjold gir en stimulering i ganen som føles anderledes enn brystet, derfor er det ofte vannskelig å få bort skjoldet. Prøv å lag en plan som du kan leve med. Jeg vet ikke noe om din livssituasjon. Om du skal amme med skjold så kan du stimulere melkeproduksjonen ekstra ved å pumpe etter amming. Hvor ofte , må du bestemme selv etter hva du orker. Ikke vær fokusert på melkemengden som kommer ut, men at brystet blir stimulert, feks 10 minutter eller til det ikke kommer mer melk. Tilby alltid brystet uten skjold. Om hun ikke tar det etter noen minutter så prøv med. Når hun har tatt noen tak så kan du igjen prøve uten. Du bør sette en tidsbegrensning ved hver ammesseanse om du skal gjøre alt dette slik at det ikke går i et. feks 30 minutter amming og deretter pumping i 10 minutter. Du bør følge vekten tett på helsestasjonen slik at du kan få vurdert hvor mye tilegg hun egentlig trenger. Hører du at hun svelger når hun bruker skjold? Det kan også hjelpe å stryke med hånden over brystet når hun dier med skjoldet. Dette er et problem som krever personlig veiledning og om det er mulig så prøv om du får dette på helsestasjonen eller om det bor en ammehjelper på ditt hjemsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter som ble født 12 uker før termin. Hun ble matet via sonde de første 7-8 ukene. Hun fikk prøve seg på puppen men fikk det ikke til. Hun var jo så liten. Da hun var ca 8 uker prøvde vi med skjold, og det gikk bedre enn uten, men det var så mye mas med faste måltider, at vi fikk aldri tid til å prøve skikkelig. Så hun fikk maten på flaske. Førsta da vi kom hjem fra sykehuset (hun var da 10 uker) og fikk fred og ro til å kjøre vårt eget løp, fikk hun teken på ammingen. Først med skjold, og etterhvert uten. Prøvte med jegne mellomrom å gi uten skjold, og etterhvert klarte hun seg fint uten. Hun er nå ett år, og jeg ammer henne enda! Så du må bare ta tiden til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ammet sønnen min med skjold de første 3 ukene fordi jeg ble så sår på brystvortene bare etter noen dager på sykehuset. Når sårheten gikk bort og jeg kunne amme uten skjold hadde han ingen problemer med å ta puppen. En venninne av meg gjorde det samme. Hun ammet med skjold veldig lenge og barnet hennes hadde heller ingen problemer med å ta pupp uten skjold.

Men siden du ikke er sår er det jo egentlig ingen grunn til å amme med skjold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ammet sønnen min med skjold de første 3 ukene fordi jeg ble så sår på brystvortene bare etter noen dager på sykehuset. Når sårheten gikk bort og jeg kunne amme uten skjold hadde han ingen problemer med å ta puppen. En venninne av meg gjorde det samme. Hun ammet med skjold veldig lenge og barnet hennes hadde heller ingen problemer med å ta pupp uten skjold.

Men siden du ikke er sår er det jo egentlig ingen grunn til å amme med skjold.

Jeg bruker/brukte skjold fordi tuppa legger tunga bak i munnen, og dermed ikke får tak i puppen. Hadde jeg derimot hatt 2 cm stiv puppvorte, så kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på om denne advarselen mot å bruke skjold kanskje tøyes litt vel langt.

Jeg slet og strevde med en jente som ikke ville suge - og følgelig fikk jeg ikke igang melke-produksjonen før vi leide elektisk pumpe. Vekten raste ned og vi måtte begynne med tillegg + at vi ga det jeg klarte å pumpe ut av kopp.

Etter 3 uker med bare slit var det en kollega av mannen min som fortalte at hun hadde måttet bruke skold for å stimulere barnets sugerefleks tilstrekkelig. Så jeg forsøkte - og hun begynte å suge skikkelig for første gang - på første forsøk med skjold. De nærmeste dagene prøvde jeg å tilby brystet først uten skjold, deretter med skjold etter noen minutter. Men sakte med sikkert begynte hun å ta først det ene, deretter det andre brystet uten skjold - og etter 1-2 uker kunne jeg legge vekk skjoldet helt. Nå ved 6 ukers alder suger hun ganske greit - selv om hun bruker laaaaaaang tid - ligger gjerne 45 min ved hvert bryst om hun får lov.

Jeg har fortsatt for lite melk og må gi tillegg - men får ihvertfall oppleve gleden ved at veslejenta får ihvertfall noe av melken direkte fra meg + at jeg pumper for å prøve å holde produksjonen oppe. Hun får ihvertfall en god dose brystmelk foruten tillegget - og det tror jeg neppe at jeg hadde klart hvis jeg ikke hadde fått henne til å suge ved hjelp av skjoldet - ingen ting annet hjalp (og jeg prøvde det meste). Så selv om jenta di fortsatt krever skjold etter 3 dager så ikke fortvil - fortsett å prøve å få henne til å suge uten - til slutt går det nok. Hvis ikke kan du kanskje prøve rådet fra Gro Nylanders bok med å klippe av litt av spissen av skoldet slik at det gradvis blir kortere.

Det med den vonde sirkelen pga. tillegg vet jeg dessverre det meste om nå - men noe brystmelk er jo bedre enn ingen ting. Hvis du bruker manuell pumpe så er min erfaring at elektrisk fungerer bedre enn manuell eller håndmelking for å få opp produksjonen - selv om mine problemer fortsatt ikke er løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om denne advarselen mot å bruke skjold kanskje tøyes litt vel langt.

Jeg slet og strevde med en jente som ikke ville suge - og følgelig fikk jeg ikke igang melke-produksjonen før vi leide elektisk pumpe. Vekten raste ned og vi måtte begynne med tillegg + at vi ga det jeg klarte å pumpe ut av kopp.

Etter 3 uker med bare slit var det en kollega av mannen min som fortalte at hun hadde måttet bruke skold for å stimulere barnets sugerefleks tilstrekkelig. Så jeg forsøkte - og hun begynte å suge skikkelig for første gang - på første forsøk med skjold. De nærmeste dagene prøvde jeg å tilby brystet først uten skjold, deretter med skjold etter noen minutter. Men sakte med sikkert begynte hun å ta først det ene, deretter det andre brystet uten skjold - og etter 1-2 uker kunne jeg legge vekk skjoldet helt. Nå ved 6 ukers alder suger hun ganske greit - selv om hun bruker laaaaaaang tid - ligger gjerne 45 min ved hvert bryst om hun får lov.

Jeg har fortsatt for lite melk og må gi tillegg - men får ihvertfall oppleve gleden ved at veslejenta får ihvertfall noe av melken direkte fra meg + at jeg pumper for å prøve å holde produksjonen oppe. Hun får ihvertfall en god dose brystmelk foruten tillegget - og det tror jeg neppe at jeg hadde klart hvis jeg ikke hadde fått henne til å suge ved hjelp av skjoldet - ingen ting annet hjalp (og jeg prøvde det meste). Så selv om jenta di fortsatt krever skjold etter 3 dager så ikke fortvil - fortsett å prøve å få henne til å suge uten - til slutt går det nok. Hvis ikke kan du kanskje prøve rådet fra Gro Nylanders bok med å klippe av litt av spissen av skoldet slik at det gradvis blir kortere.

Det med den vonde sirkelen pga. tillegg vet jeg dessverre det meste om nå - men noe brystmelk er jo bedre enn ingen ting. Hvis du bruker manuell pumpe så er min erfaring at elektrisk fungerer bedre enn manuell eller håndmelking for å få opp produksjonen - selv om mine problemer fortsatt ikke er løst.

Takk for langt og beroligende svar!

Når det gjelder skjold, så vil jeg heller amme ett år med enn å ikke amme i det heletatt. Det viktigste er jo at barnet får melk, men det er jo mye enklere å slippe skjold, da.

Jeg har prøvd å legge henne til uten skjold, men hun får ikke tak. Hun gaper ikke høyt nok, og smatter bare på litt av puppen. Jeg klarer ikke så "stappe" puppen inn i munnen hennes, og etter litt tid blir hun illsint fordi hun ikke får mat. Da går vi på skjoldet.

Når det gjelder pumping, så har jeg elektrisk variant. Men jeg får ikke tømt meg skikkelig synes jeg, og har lånt ei manuell som jeg ikke har fått prøvd enda.

Ellers er det å si at nå har vi andre problemer å stri med (jfr. innlegget mitt høyere opp på siden).

Igjen - takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...