Gå til innhold

Anmelde psykiater?NHD/andre?

Anbefalte innlegg

Gjest HumpiDumpi

Da jeg var innlagt for en stund siden ble jeg behandlet på en svært respektløs og ulovlig måte av en psykiater der. Jeg valgte å klage på han til fylkeslegen. Nå viser det seg at mannen har løyet! Han er ikke psykiater likevel! Og han har drevet et skikkelig dobbeltspill og sykemeldt seg fra én jobb samtidig som han har jobbet to andre steder osv... Han har også vært sakkyndig psykiater i retten uten å være psykiater så nå må de sette fri han som ble dømt fordi saken må tas opp på nytt. Nå mister han trolig lisensen sin pga alt dette her.

Mannen er tydeligvis syk og det er allerede en som har anmeldt han. Jeg vurderer også å anmelde han eller sykehuset fordi de ikke sjekket at han var psykiater før han ble ansatt der. Kunne tenke meg å kreve erstatning for det jeg har blitt utsatt for.

Hvordan går jeg fram? Hvem anmelder jeg og hvordan kreve erstatning?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231752-anmelde-psykiaternhdandre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du kan anmelde dette til Helsetilsynet v/Fylkeslegen og/eller til Politiet.

Først vil det bli tatt stilling til anmeldelsen/klagen. Om du får medhold, kan du søke erstatning.

Du kan ikke anmelde til Pasientombudet, men Pasientombudet kan hjelpe deg med det praktiske og være en støttespiller.

Gjest HumpiDumpi

Du kan anmelde dette til Helsetilsynet v/Fylkeslegen og/eller til Politiet.

Først vil det bli tatt stilling til anmeldelsen/klagen. Om du får medhold, kan du søke erstatning.

Du kan ikke anmelde til Pasientombudet, men Pasientombudet kan hjelpe deg med det praktiske og være en støttespiller.

Hei og takk for svar :)

Siden jeg allerede har klaget til fylkeslegen, behøver jeg da å anmelde til politiet for å kunne søke om erstatning? Eller holder det at jeg får medhold fra fylkeslegen? Visste ikke at man fikk medhold fra fylkeslegen. Jeg trodde at det bare var for å se om han skulle få en advarsel eller bli fratatt autorisasjonen.

Det er allerede en jente som har anmeldt og saksøkt han og han har fått mange klager til. Hvis jeg anmelder til politiet, sånn som den jenta så støtter jeg kanskje henne også i denne saken? Sånn at vi begge står sterkere? Men da må jeg gjennom avhør og evt rettssak osv... Huff.

Har du hørt om saken, NHD? Tror du det er noen mulighet for at han ikke mister lisensen sin? Han virker jo helt sprø og burde aldri jobbe med mennesker igjen, synes jeg!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei og takk for svar :)

Siden jeg allerede har klaget til fylkeslegen, behøver jeg da å anmelde til politiet for å kunne søke om erstatning? Eller holder det at jeg får medhold fra fylkeslegen? Visste ikke at man fikk medhold fra fylkeslegen. Jeg trodde at det bare var for å se om han skulle få en advarsel eller bli fratatt autorisasjonen.

Det er allerede en jente som har anmeldt og saksøkt han og han har fått mange klager til. Hvis jeg anmelder til politiet, sånn som den jenta så støtter jeg kanskje henne også i denne saken? Sånn at vi begge står sterkere? Men da må jeg gjennom avhør og evt rettssak osv... Huff.

Har du hørt om saken, NHD? Tror du det er noen mulighet for at han ikke mister lisensen sin? Han virker jo helt sprø og burde aldri jobbe med mennesker igjen, synes jeg!

Du trenger ikke gjøre mer enn du allerede har gjort hva gjelder klage/anmeldelse.

Helsetilsynet vil nok selv sørge for politianmeldelse.

For å få erstatning, bør du rådføre deg med en advokat eller Pasientombudet. Søk også informasjon hos Norsk Pasientskadeerstatning.

Ja, jeg kjenner saken. Han vil nok helt sikkert miste retten til å praktisere i Norge igjen. Jeg kjenner ikke systemet godt nok til å uttale meg om svenske myndigheter vil frata han autorisasjonen på bakgrunn av saker gjort i Norge.

Gjest HumpiDumpi

Du trenger ikke gjøre mer enn du allerede har gjort hva gjelder klage/anmeldelse.

Helsetilsynet vil nok selv sørge for politianmeldelse.

For å få erstatning, bør du rådføre deg med en advokat eller Pasientombudet. Søk også informasjon hos Norsk Pasientskadeerstatning.

Ja, jeg kjenner saken. Han vil nok helt sikkert miste retten til å praktisere i Norge igjen. Jeg kjenner ikke systemet godt nok til å uttale meg om svenske myndigheter vil frata han autorisasjonen på bakgrunn av saker gjort i Norge.

Han har allerede 8 klager fra Sverige så det kan hende at han har nok derfra til å miste retten til å praktisere der også. Og i tillegg var han jo sykemeldt der da han dro til Norge. Hvis han overlever denne gangen så tar det nok ikke så lang tid før han gjør en skikkelig bommert i Sverige også. Han sa til meg at han er rettspsykiater i Sverige og hvis det stemmer så har han jo løyet der også.

Annonse

Det kan hende Norsk Pasientforening kan ha mye nyttig å bidra med ut over hva Pasientombudet kan utrette. Det er gratis å henvende seg dit.

http://infoside.no/free/70/norsk_pasientforening/

Om du selv anmelder vedkommende til politiet vil det kunne øke din belastning ved situasjonen. Man det kan også øke din følelse av kontroll, siden du slipper å være helt avhengig av hva helsetilsynet foretar seg.

Erstatningsmessig er det en mulighet for at det er gunstigere å selv anmelde. (Men jeg har aldri studert juss.)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...