Gå til innhold

Jenta mi har lært å sykle

Anbefalte innlegg

brilleslangen

Som den stolte mor jeg er bare må jeg fortelle at min datter som er 3 år og 10 måneder nå sykler uten støttehjul...

Ho har mast ei stund om å få dem av. På lørdag tok jeg dem av og ho kunne faktisk sykle uten, men var litt utrygg på seg selv i starten, men det gikk visst fort over. Ho har blitt utrolig stødig veldig fort. Vi bor øverst i et boligfelt, og har derfor en ganske lang og middels bratt bakke å ferdes i. I dag syklet ho selv nesten hele bakken opp. Greide tilogmed å starte opp i motbakke på egenhånd, og greide også å stå å sykle noen meter, og prøvde seg etterpå på å sykle bakken ned igjen... Det gikk fint det også. Ho bremset jevnt og fint og hadde en passe fart og hadde ingen problemer med å stoppe opp i nedoverbakken

En hyllest og stor takk går til støttehjulene som har lært henne å mestre sykkelen såpass godt på forhånd.. dermed var det bare balansen som måtte læres i denne runden... :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231769-jenta-mi-har-l%C3%A6rt-%C3%A5-sykle/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bente35

Datteren vår trengte noe mer tid... Hun var 7 før hun ville slippe tak i støttehjulene! Men nå går det unna! ;-)

He he...og jeg har en sønn på over 5 som egentlig ikke vil sykle i det hele tatt...

Han hater å øve på ting han ikke mestrer:-)

Gjest støttehjul

en sterk prestajon av den lille. Skjønner at du er stolt.

Men mange barneleger advarer mot at så små barn får lov å sykle tohjulinger uten støttehjul. 3-4 åringer har ikke utviklet sansene som trengs til avstandsbedømming, fart-, bremselengde osv. Legene ser nemlig mange, mange alvorlige skader på barn som har lært å sykle tohjulinger for tidlig.

Tror det beste er at gullet bare får lov å sykle på flatmark med tilsyn.

Men mange barneleger advarer mot at så små barn får lov å sykle tohjulinger uten støttehjul. 3-4 åringer har ikke utviklet sansene som trengs til avstandsbedømming, fart-, bremselengde osv. Legene ser nemlig mange, mange alvorlige skader på barn som har lært å sykle tohjulinger for tidlig.

Dette er sikkert riktig! Datteren min begynte også å sykle uten støttehjul som treåring, MEN i nedoverbakke, hvis det går litt fort så glemmer hun hvor bremsen er og slipper pedalene. Bena rett ut og ingen vei tilbake på pedalene hvor bremsen er....

Så nå holder jeg igjen i henne i nedoverbakke. Bortover og svak oppover er helt greit, men jeg er der hele tiden ja.

Jeg tror rett og slett at hjernen ikke har fått helt med seg hva armer og ben kan :o)

Annonse

brilleslangen

Er fullstendig klar over at mange så unge ikke har så god kontroll, men det er faktisk ikke tilfelle at det er alderen som er avgjørende i så henseeende... Jeg har sett 7åringer som har vært dårligere på slikt, enn 4åringer, så det er også andre aspekter som spiller inn.:-) Det er nok like store variasjoner ungene imellom her som på andre utviklingsområder...

Og jeg kommer ikke til å være særlig redd for å slippe datteren min utfor den bakken. Ho har syklet i bakken siden ho fylte to år, og i begynnelsen måtte jeg minne henne på å ha føttene på pedalene for å kunne greie å bremse, men det er over ett år siden sist jeg har sagt noe om det. Ho kan dette nå... Og samme dag som jeg skrev innlegget kom dessuten en katt løpende rett ut i veien foran min datters sykkel når ho syklet. Ho bare bremset opp, satte føttene ned i veien, og snudde seg deretter mot meg og fortalte at katten kom rett over veien,og jeg roste henne for at ho greide å stoppe...

Ho har forresten aldri syklet inn i noen, selv ikke når ho har syklet sammen med andre unger og den rett foran har stoppet opp. Da har ho lest situasjonen og tatt en rask oppbremsing selv, evt tatt en unnamanøver....

Og ho er ikke uforsiktig i sin framferd på sykkelen, derfor tror jeg det skal gå veldig bra...Ho veltet to ganger den dagen ho fikk av støttehjulene, men etterpå har ho ikke hatt en eneste velt..

Og dessuten farter ho ikke etter veiene uten å være under oppsyn for ho er jo nokså ung enda..

Uhell kan som klart skje, men jeg tror faktisk ikke sjansen for uhell er større for min datter enn for en av naboungene som er to år eldre...Så derfor lar jeg henne holde på jeg.... :-)

Gjest Tinchen

He he...og jeg har en sønn på over 5 som egentlig ikke vil sykle i det hele tatt...

Han hater å øve på ting han ikke mestrer:-)

Samme her. Min femårige datter klarte å sykle uten støttehjul ved første forsøk, men så oppdaget hun at det kunne være litt vanskelig å bremse, og dermed dalte interessen umiddelbart.Må nok jobbe litt med den innstillingen tror jeg... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...