Gå til innhold

stamming hos små barn

Anbefalte innlegg

Gjest stammer hun......

har ei jente på snart 3 år som jeg synes har stammet en del i det siste.

når hun skal begynne på settninger så sier hun samme ordet flere ganger før hun kommer seg videre i setningen.

selv om hun bare er 3 år så er hun rimelig flink til og prate.

tror dere dette bare er noe hun gjør fordi hun er så liten enda eller er det noe jeg bør gjøre noe med...

taknemlig for svar..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231781-stamming-hos-sm%C3%A5-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun gjentar ord og ikke hakker på bokstaver vil jeg kalle det stotring. Ved stamming får barnet ofte problemer med å puste riktig mens de snakker, ved stotring gjentas ord eller stavelser.

Ofte stotrer barn fordi de har flere tanker i hodet enn de klarer å uttrykke. De har utviklet seg veldig fort verbalt, men det stokker seg litt når de ivrige skal snakke.

Stotring er mer vanlig enn stamming og forsvinner som regel. Mange barn stotrer i perioder. Stamming kan også forsvinne.

Du kan for sikkerhets skyld kontakte helsesøster og/eller logoped. Som regel er det foreldrene, og ikke barnet som får hjelp. Det viktigste er å ikke kommentere noe til barnet, men å selv være flink til å bruke komma og punktum når en snakker.

Gjest fregnefjes

Sønnen min hadde sånn også når han var 3.Han startet en setning med: hvorfor,hvorfor.hvorfor får jeg ikke det.Det gikk over av seg selv.Nå er han snart 5 år og i de siste ukene har han begynt med det igjen.Jeg lurer på om stamming er arvelig.Jeg stammer men ikke noe hjelp mot det når jeg var liten

Gjest stammer hun....

Hvis hun gjentar ord og ikke hakker på bokstaver vil jeg kalle det stotring. Ved stamming får barnet ofte problemer med å puste riktig mens de snakker, ved stotring gjentas ord eller stavelser.

Ofte stotrer barn fordi de har flere tanker i hodet enn de klarer å uttrykke. De har utviklet seg veldig fort verbalt, men det stokker seg litt når de ivrige skal snakke.

Stotring er mer vanlig enn stamming og forsvinner som regel. Mange barn stotrer i perioder. Stamming kan også forsvinne.

Du kan for sikkerhets skyld kontakte helsesøster og/eller logoped. Som regel er det foreldrene, og ikke barnet som får hjelp. Det viktigste er å ikke kommentere noe til barnet, men å selv være flink til å bruke komma og punktum når en snakker.

takk for ett bra svar..

jeg kan jo se det ann litt i sommer og heller kontakte noen etter det

http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showArticle;DocumentId=300180

http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showQA;DocumentId=354

HVIS det ser ut til å bli verre, og ikke bedre, når hun blir eldre og sikrere språklig, er det fint om dere får komme til logoped nokså tidlig. Ikke vent og se det an i "det uendelige".

Men for de aller fleste er det bare sånne småbarnsgreier.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...