Gå til innhold

Skolejente med nattsmukk?

Anbefalte innlegg

Gjest kosemamma
Skrevet

Til høsten begynner Nurket på skolen. Jo, da, hun er skolemoden - bare hun får sin trøst. Ingen i barnehagen vet at Tøffa sovner lykkelig inn med sin suttesmukk!

En nattsmukk ødeleggger ikke noe for de nye tennene, sier tannlegen. Men som mor begynner jeg jo å tenke på overnattingsbesøk av nye skolekamerater og evt. erting.

Men hvordan skal jeg gå fram for å bli kvitt smukken? Jeg vil ikke ødelegge noe av den hardt tiltrente styrken og tryggheten!

Hva skjer hvis jeg gir blaffen

og lar barnet bare fortsette (i det skjulte)?

Vil en 10-åring ha lettere for å slutte, eller ville det bli enda verre?

Har noen her erfaring på dette?

Gjest nå er vi anonyme ja
Skrevet

Vi har også ei som blir skolejente i høst. Hun sutter på fingeren når hun sover. Var vedlig motivert for å slutte, men det viste seg å ikke være så enkelt, om viljen var aldri så mye til stede. Vi har blitt enige om at hun skal få lov til å fortsette å sutte når hun skal sove. Blir tennene skakke så får hun heller få regulering. For oss ble valget enkelt når det kom til stykket. Hun har kvittet seg med et par andre sovevaner, og det gikk lett som bare det når vi først bestemte oss for det. Men fingeren var ikke like enkle å kvitte seg med.

Men ja, jeg vil absoltt råde dere til å forsøke med avvenning, men som sagt ikke for en hver pris. Det ingen vet har ingen vondt av.

Gjest kosemamma
Skrevet

Vi har også ei som blir skolejente i høst. Hun sutter på fingeren når hun sover. Var vedlig motivert for å slutte, men det viste seg å ikke være så enkelt, om viljen var aldri så mye til stede. Vi har blitt enige om at hun skal få lov til å fortsette å sutte når hun skal sove. Blir tennene skakke så får hun heller få regulering. For oss ble valget enkelt når det kom til stykket. Hun har kvittet seg med et par andre sovevaner, og det gikk lett som bare det når vi først bestemte oss for det. Men fingeren var ikke like enkle å kvitte seg med.

Men ja, jeg vil absoltt råde dere til å forsøke med avvenning, men som sagt ikke for en hver pris. Det ingen vet har ingen vondt av.

Ja,jeg tenker nok som deg, blir det regulering, så får det bli det.

Ellers- Jeg ville tro at fingersutting var enda vanskeligere å slutte med enn smukk, for fingrene er jo alltid tilgjengelige!

I den forbindelse har jeg hørt om noe man kan smøre på fingrene (Go'negl).

Har du ellers erfaring med større barn- har en 10-åring lyst på smukk?

Gjest Best å være annonym..
Skrevet

He,he..Måtte flire litt da sørsmålet om en 10 åring har lettere for å slutte kom..

Svigerinnen min sluttet ikke med smokk før hun var 12..,blir det fortalt.Og helst kunne hun ha tenkt seg den ennda lengre..

Men nei, hun har ikke tatt skade av det,og sluttet med den var noe hun selv fant ut hun måtte gjøre he,he..Riktignok måtte hun til med tannregulering da.Men tror likevel aldri hun angrer på bruken.Det var liksom "tryggheten"hennes om natta det da.Barnet hennes som skal opp i tredje klasse til høsten er og en ivrig smokk bruker,men ser at h*n er svært engstelig for at andre skal vite om det.Hun har den siste tiden prøvd å inngå kompromisser med barnet for å få smokken bort,med at h*n får belønning for først en smokkfri natt,så utvidet til to og tre osv, men trangen er avogtil blitt for stor likevel..

Men de har nå likevel klart å oppnå at barnet ikke bruker den de gangene h*n har/er på overnattingsbesøk.

Trist om det skulle vær til hinder for det.

Har ikke noen løsning på hvordan du skal bli kvitt smokken,(mine egne har knappt nok brukt den)men tenker nå at -la barnet ditt kose seg med smokken til hun er klar for å gi slipp på den.Det er jo ikke bare bare å bli skolejente heller med alle de nye utfordringene de møter der.Men bakdelen er jo dette med tennene da..Kansje dette med belønning i form av noe hun ønsker seg masse er nok til å gi henne puffe til å prøve smokkfrie netter.

Ønsker dere nå lykke til samme hvordan dere velger å løse problemet og håper skolejenta di vil få en flott skolestart.

Skrevet

Ellers- Jeg ville tro at fingersutting var enda vanskeligere å slutte med enn smukk, for fingrene er jo alltid tilgjengelige!

Ja ja ... jeg var en av dem som suttet på fingeren til jeg skulle begynne på skolen....Stakkars meg.. jeg kunne jo ikke sove lenger i mitt lange liv trodde jeg . Min søster var av den "veldig" ondskapsfulle typen når det gjaldt meg å min sutting.Jeg forsøkte å da å få mine foreldre til å tro at jeg hadde sluttet , jeg var jo stor å ingen skolebarn måtte sutte . Jeg dro dyna over hodet å trodde selvfølgelig at det var nok for å skjule min hemmelighet...men akk plutselig dro min søster av meg dyna å ropte høyt å tydelig at "der kan dere se... hun sutter som jeg sa.!"Å vips så var det verdens undergang...ikke kunne jeg sutte over dyna å ikke under dyna..ja så måtte jeg være våken resten av mitt liv da...ingen ting å gjøre med det ,En kamp ble utferdet med meg selv å overaskelsen var stor da jeg våknet om morgenen å fant ut at det ikke hadde vært verdens undergang alikevel..

Jeg vil med dette si.. Det blir vanskelig , men .. som de fortalte meg som da var sju år at ingen kunne sutte når de ble store skolebarn , så var jeg inneforstått med at det var sant men kampen måtte jeg ta sjøl..Men det er jo lurt å gi bort sutten da til et "ønsketre" eller noe fint som kan bringe "Lykke"??.

Skrevet

Jeg har en nevø som nettopp har blitt 9 år, og som relativt nylig har sluttet å bruke kosekluten sin. Han er stor og flink for alderen, og har overhodet ikke vært noe flau over kosekluten. (Han har periodevis i oppveksten sin informert oss nøkternt at han i grunnen tror at den han er mest glad i her i verden er kosekluten...*s*)

Han sluttet delvis av fri vilje og delvis via løfte om belønning fra foreldrene.

Jeg synes det er litt kult med unger som er så trygge i seg selv at de tør å stå for det de liker. Samme gutten hadde med seg to bamser da vi var på kino for et par måneder siden. For ham er det ingen motsetning mellom å være best på fotballbanen og det å være glad i bamsene sine fortsatt.

Det har overhodet ikke vært noen tendens til at andre unger har ertet ham.

Gjest lykke til.
Skrevet

Jeg synes absolutt at barnet ditt bør slutte med smokk!

Alle barn vet jo at smokk brukes av babyer og små barn. Det må terpes på ovenfor barnet. Mange barn overtales til å gi bort sine smukker til forskjellige personer, dyr eller små babyer osv. Bare bruk fantasien.

Vi sluttet med smokk når barnet var 3,5 år og da dro vi bort på overnatting i flere døgn og "glemte" smokken hjemme. Da vi kom hjem igjen var behovet gitt seg og det var ikke noe problem.

Jeg må bare få si at argumentet med at barna kan jo bare få regulering skurrer i mine ører! Det er ikke greit med regulering i det hele tatt. Barna skal gjennom noen prosesser med å få det tilpasset som absolutt ikke er noe stas. Noen barn synes det er vondt og ekkelt osv. Det er bra for barn som trenger det, men man fremprovoserer det ikke!!

Dette er ikke ment som angrep på deg, men jeg trodde ærlig talt ikke at det var et seriøst innlegg først. Men ser at andre også har det slik.

Dere som foreldre bør finne gode erstatninger for trygghetsbehovet barnet har. Hos noen kan det holde med og finne en helt spesiell kosebamse som kommer til henne på en litt rar måte, slik at det blir gjevt for henne og ta vare på bamsen om natten og at de kan kose seg sammen.

Bruk fantasien, du kjenner ditt barn best.

Gjest nå er vi anonyme
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med så store barn og tutt, dessverre (eller burde jeg si heldigvis kanskje?). Vi har brukt gonegl, og det fungerer helt utmerket mht å stoppe suttingen. Vår datter er motivert til å slutte, og sutter mindre og mindre på fingrene. Regner med at hun etter hvert slutter helt av seg selv. Tror ikke at det er noe hun kommer til å fortsette med til hun blir veldig stor.

Skrevet

Jenta mi var totalt avhengig av smokken sin, hun ville helst ha den i munnen bestandig, og måtte ha en i hver hånd og en i munnen for å få sove.

Vi begynte å forberede henne på smokkeslutt og ble enige om at da hun ble 4 år, da skulle hun slutte med smokken. 4-årsdagen kom, og hun samlet sammen smokkene og ga dem bort til den nyfødte kusina si.

Hun slutta altså tvert, men var godt forberedt og innstilt på det sjøl. Merkelig nok var det lite abstinenser, men hun har kommet med noen hjertesukk ved et par anledninger: "mamma, jeg _savner_ smokken min, jeg!"

Selv brukte jeg tott til jeg var 14, men det er da blitt folk av meg også...

Kan du ikke ta en prat med henne da? Høre om hun har noen forslag selv? Sette en dato for slutt og ha nedtelling fungerte iallefall bra hos oss.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg har en nevø som nettopp har blitt 9 år, og som relativt nylig har sluttet å bruke kosekluten sin. Han er stor og flink for alderen, og har overhodet ikke vært noe flau over kosekluten. (Han har periodevis i oppveksten sin informert oss nøkternt at han i grunnen tror at den han er mest glad i her i verden er kosekluten...*s*)

Han sluttet delvis av fri vilje og delvis via løfte om belønning fra foreldrene.

Jeg synes det er litt kult med unger som er så trygge i seg selv at de tør å stå for det de liker. Samme gutten hadde med seg to bamser da vi var på kino for et par måneder siden. For ham er det ingen motsetning mellom å være best på fotballbanen og det å være glad i bamsene sine fortsatt.

Det har overhodet ikke vært noen tendens til at andre unger har ertet ham.

Det er så godt å lese om så trygge unger! ;o)

Mrs. Wallace
Skrevet

Trives hun selv med smokken, eller er hun egentlig litt klar for å slutte - men vet ikke hvordan?

Om hun trenger smokken for trygghet fremdeles, ville jeg nok ikke gjort så stort nummer av det foreløpig. Noen barn har et større trygghets- og trøstebehov enn andre. Da blir det kanskje for mye av det gode om smokkeslutten skal komme hånd i hånd med en overgang til skolen.

Gjest kosemamma
Skrevet

Alle barn vet jo at smokk brukes av babyer og små barn. Det må terpes på ovenfor barnet. Mange barn overtales til å gi bort sine smukker til forskjellige personer, dyr eller små babyer osv. Bare bruk fantasien.

Vi sluttet med smokk når barnet var 3,5 år og da dro vi bort på overnatting i flere døgn og "glemte" smokken hjemme. Da vi kom hjem igjen var behovet gitt seg og det var ikke noe problem.

Jeg må bare få si at argumentet med at barna kan jo bare få regulering skurrer i mine ører! Det er ikke greit med regulering i det hele tatt. Barna skal gjennom noen prosesser med å få det tilpasset som absolutt ikke er noe stas. Noen barn synes det er vondt og ekkelt osv. Det er bra for barn som trenger det, men man fremprovoserer det ikke!!

Dette er ikke ment som angrep på deg, men jeg trodde ærlig talt ikke at det var et seriøst innlegg først. Men ser at andre også har det slik.

Dere som foreldre bør finne gode erstatninger for trygghetsbehovet barnet har. Hos noen kan det holde med og finne en helt spesiell kosebamse som kommer til henne på en litt rar måte, slik at det blir gjevt for henne og ta vare på bamsen om natten og at de kan kose seg sammen.

Jeg er glad for at du og andre med deg tok deg bryet med å svare. Jeg tenkte nok at det finnes flere AS (Anonyme Smukkbrukere) ! Jeg synes også at enkelte spørsmål virker dumme, men jeg tror samtidig at overdreven mistenksomhet er å plage seg selv.

Så, takk til alle !

Gjest Tannregulering
Skrevet

Helt enig med deg i at en ikke skal ta for lett på det å unødvendig påføre barn behov for tannregulering.

Jeg måtte selv ha regulering i over 2 år delvis pga tommelfingersuging opp til ca 8 års alder. Fikk regulering da jeg var 13 år, altså den mest sårbare alderen. Ikke noe gøy i det hele tatt. :-( Vondt var det også, og sikkert dyrt for mine foreldre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...