Gå til innhold

Behandling av sosial frykt

Anbefalte innlegg

Gjest profile

Hei,

Hvordan best behandle sosial frykt? Er lei av å være sjenert. Av medisiner forsøkt (og da mener jeg over lengre tidsrom, ikke bare et par dager) fevarin, seroxat, aurorix, zoloft og anafranil, tror kansje det er anarfanil som har hjulpet mest, men jeg ville ikke si at det er noen veldig forskjell.

Hvordan bør terapi legges opp, hvor ofte og hvor lenge om gangen? Noen i Norge som har bygget opp spesiell kompetanse på området?

Noen som har erfaringer? (Noen som har blitt "frisk" av sosial frykt?)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231955-behandling-av-sosial-frykt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor står denne regelen? Har ikke sett noe til dette.

dette er et psykiatriforum, hvor folk som sliter kan få støtte.

du kunne ha skrevet: "solian fungerer på meg, kanskje du kan prøve det?" (eller noe sånt, du vil i hvert fall gi denne personen en mulighet til å ta opp dette med sin behandler/lege) ikke si: TA 50mg solian" som virker som en direkte oppfordring (noe som kunne ha passet om du var denne personens behandler/lege, noe du ikke er)

dette er ikke en nedskrevet regel, det handler om normal folkeskikk, å vite sin plass og være en støtte for andre, ikke en allviter (noe som ingen er)

det har med måten man skriver innleggene/svarene

Nickname is already in use

dette er et psykiatriforum, hvor folk som sliter kan få støtte.

du kunne ha skrevet: "solian fungerer på meg, kanskje du kan prøve det?" (eller noe sånt, du vil i hvert fall gi denne personen en mulighet til å ta opp dette med sin behandler/lege) ikke si: TA 50mg solian" som virker som en direkte oppfordring (noe som kunne ha passet om du var denne personens behandler/lege, noe du ikke er)

dette er ikke en nedskrevet regel, det handler om normal folkeskikk, å vite sin plass og være en støtte for andre, ikke en allviter (noe som ingen er)

det har med måten man skriver innleggene/svarene

*Sukk*

Hvorfor skal det være så vanskelig for enkelte personer å lese riktig?

Les innlegget mitt en gang til (sakte denne gangen). Jeg skrev "prøv Solian" og ikke "ta Solian".

Men, la oss oss si at jeg virkelig skrev "ta Solian!". Dette hadde forstatt vært et råd eller en oppfordring, og ikke en kommando. Jeg håper virkelig at dette er noe de fleste (andre) mennesker har vett nok til å skjønne.

Annonse

*Sukk*

Les innlegget mitt en gang til (sakte denne gangen). Jeg skrev "prøv Solian" og ikke "ta Solian".

Men, la oss oss si at jeg virkelig skrev "ta Solian!". Dette hadde forstatt vært et råd eller en oppfordring, og ikke en kommando. Jeg håper virkelig at dette er noe de fleste (andre) mennesker har vett nok til å skjønne.

men hvorfor tar du ikke solian?

*Sukk*

_prøv_ / _ta_

akkurat samme greia i denne sammenhengen

(jeg kan lese)

Gjest Violsa

Den beste behandlingen av sosial angst er kognitibv terapi.

Vanligvis en gang ukentlig i 12 - 18 uker.

Vanskelige tilfeller trenger i tillegg et SSRI som du beskriver og terapi over noe lengre tid, inntil 40 uker.

trodde beste behandling for all type fobier ala sosial angst var eksponeringsterapi. Og gjøre det man er redd for.

Nickname is already in use

Den beste behandlingen av sosial angst er kognitibv terapi.

Vanligvis en gang ukentlig i 12 - 18 uker.

Vanskelige tilfeller trenger i tillegg et SSRI som du beskriver og terapi over noe lengre tid, inntil 40 uker.

H*n hadde jo allerede prøvd SSRI uten at hjalp og så anbefaler du det på nytt?

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

H*n hadde jo allerede prøvd SSRI uten at hjalp og så anbefaler du det på nytt?

Jeg forsto det slik at hun hadde prøvd det uten psykoterapi. Kombinasjonen må ofte til i starten hos de dårligste.

SSRI alene svikter ofte.

Nils Håvard Dahl, psykiater

trodde beste behandling for all type fobier ala sosial angst var eksponeringsterapi. Og gjøre det man er redd for.

Eksponering er en del av kognitiv adferdsterapi.

Undersøkelser viser at eksponering alene ikke er virksomt ved sosial fobi.

Gjest Anonym

Eksponering er en del av kognitiv adferdsterapi.

Undersøkelser viser at eksponering alene ikke er virksomt ved sosial fobi.

>Undersøkelser viser at >eksponering alene ikke er >virksomt ved sosial fobi.

Det kan jeg skrive under på. Var busssjåfør i tre år. Måtte til slutt gi meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...