Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Må si jeg er glad for at jeg så langt har sluppet unna det verste prinsessestyret når det gjelder 6 åringen. Rosa styrer ikke verden selvom det er fint til sitt bruk. MEN, - favorittkompisen i bhg har siden hun var 2 år vært en gutt. Han er en virkelig søt og grei gutt, og de leker kjempebra sammen. Men, så har visst denne gutten gitt inntrykk av at alt som er jentete er dumt, noe som fører til at min datter vil være mest mulig gutt. Er jeg slem når jeg nekter å kjøpe (i mine øyne) dritstygge spiderman gensere og andre spiderman/supermann etc klær/effekter? Jeg vet jo at hun innerst inne egentlig ikke synes det er fint, men hun vil gjerne få annerkjennelse hos bestekompisen. Jeg prøver heller å backe opp selvtilliten hennes ved at hun bruker de klærne _hun_ faktisk synes er fine...

Noen andre "guttejenter" der ute?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232016-jenter-og-guttekl%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde vel heller ikke kjøpt ting jeg visste hun ikke likte.

Men heller ensfargede pologensre, f. eks, hvit og mørkeblå/ lyseblå eller grønne.

Ensfargete joggebukser går jo også an.

Plutselig er "dilla" over, og da er det greit å ikke ha handlet inn gutteklær...

Jeg tror du gjør det riktige. Vi har samme problem, bare motsatt vei. Sønnen min er omgitt av bare jenter på avdelinga si, og de vet å informere ham om at klærne hans er helt håpløse. Jeg gjør det samme som deg, og forteller ham at gutter og guttegreier er akkurat like bra, og at man ikke trenger å se ut som en jente selv om man liker å leke med jenter. Prøver å gi ham selvtillit nok til å stå imot den rosa bølgen;-)

Hvorfor skal hun ikke få spidermangenser? Tenk så glad hun hadde blitt?

Slik du gjør det så fyrer du jo opp under sterke oppfatninger av gutte- og jenteklær.

Spiderman kan da vel være for begge?

Vår 9-åring har både prinsesseklær og kamubukser -alt etter "hvem hun er". Hun er jente tvers igjennom selv om hun sykler, klatrer og leker masse med gutter også. Gutta beundrer henne, og så er hun superfeminin når hun vil.

På den måten syns jeg hun blir et helt menneske.

Gjest fin fridag

Slik du gjør det så fyrer du jo opp under sterke oppfatninger av gutte- og jenteklær.

Vår 9-åring har både prinsesseklær og kamubukser -alt etter "hvem hun er". Hun er jente tvers igjennom selv om hun sykler, klatrer og leker masse med gutter også. Gutta beundrer henne, og så er hun superfeminin når hun vil.

"Slik du gjør det så fyrer du jo opp under sterke oppfatninger av gutte- og jenteklær"

Kan du si noe mer om det? Interessant tema!

Jeg er enig med deg. Selv var jeg også en "guttejente" som ikke alltid ville leke med dukker og gå med kjole. Jeg har blitt kvinne allikevel.

Annonse

"Slik du gjør det så fyrer du jo opp under sterke oppfatninger av gutte- og jenteklær"

Kan du si noe mer om det? Interessant tema!

Hva mer er det å si? - når man ikke vil at jentungen sin skal gå med gensere som henger i gutteavdelingene, så sier man jo at det SKAL være forskjell -man hører ikke på ungene som syns det er spennende med spiderman - uansett kjønn.

H&M har "supergirl"-klær med samme logo som superman-klærne til gutta.

Forøvrig mener jeg at man helst skal velge / gå med klær man selv liker (kombinert med et visst hensyn til det praktiske), ikke nødvendigvis de som man tror vil høste mest anerkjennelse i venneflokken. Det gjelder uansett kjønn.

Så det beste ville være om du klarer å styrke selvtilliten hennes såpass at hun velger det hun selv liker, og gi blaffen i hva kompisen synes. Ellers kan hun lett havne i den motsatte grøfta når / hvis hun får venninner som f.eks. er veldig opptatt av bestemte merker, senere.

He, he....er enig med deg...i teorien.

Lurer på om jeg ikke hadde måttet bryte noen prinsipper hvis gutten min ville gå i barnehagen eller i butikken i rosa skjørt eller kjole.

Mvh.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...