Gå til innhold

Uten kondis


Gjest kondisløse mia

Anbefalte innlegg

Gjest kondisløse mia

Har hatt null kondis så lenge jeg kan huske, men har nå anskaffet meg en sykkel.... Har noen tips til hvordan jeg skal legge opp treningen i starten?? Har ikke tenkt å bli Tour de France-rytter akkurat, men håper å gå opp trappa til tredje etasje uten å miste pusten...På forhånd takk

(er kvinne, snart 40 og størrelse XXXL....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest staedtler

Hold igjen i begynnelsen, både på intensitet og varighet. 3 ganger i uka på lav til moderat intensitet er nok greit å begynne med for deg.

Hold godt igjen i motbakkene. Er du ikke flink til det, kan resten av turen fort bli ødelagt, da du sannsynligvis har veldig lav anaerob terskel, samt at quadriceps og hamstrings ikke er vant til bevegelsesmønsteret i sykling. Da øker risikoen for hurtig laktatopphopning.

Du vil snart merke framgang, men øk likevel forsiktig og gradvis. Blås en lang marsj om tante Olga (70) sykler fortere enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold igjen i begynnelsen, både på intensitet og varighet. 3 ganger i uka på lav til moderat intensitet er nok greit å begynne med for deg.

Hold godt igjen i motbakkene. Er du ikke flink til det, kan resten av turen fort bli ødelagt, da du sannsynligvis har veldig lav anaerob terskel, samt at quadriceps og hamstrings ikke er vant til bevegelsesmønsteret i sykling. Da øker risikoen for hurtig laktatopphopning.

Du vil snart merke framgang, men øk likevel forsiktig og gradvis. Blås en lang marsj om tante Olga (70) sykler fortere enn deg.

Hva er hamstrings? Jeg har hørt det ordet så mange ganger i forbindelse med trening og funksjon men aner ikke hvilke muskler det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hamstrings? Jeg har hørt det ordet så mange ganger i forbindelse med trening og funksjon men aner ikke hvilke muskler det er snakk om.

Baksiden av låret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staedtler

Takk for en enkel og grei forklaring :o) Det var akkurat det jeg var ute etter.

Merk at det ikke er snakk om én muskel, men en gruppe muskler. God lørdagskveld videre, Zzz... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...