Gå til innhold

Kaker til barnedåp

Anbefalte innlegg

Vi pleier å ha endel kaker - noe for enhver smak. Da vi hadde barnedåp hadde vi bestilt marsipankake og fromasjkake. Ellers hadde jeg og mamma bakt bløtkake, dajmkake, karamellpudding, iskake, sjokoladekake, fruktdessert, lefser, sveler og ostekake. Mye av dette kan du gjøre i forvegen.

Eks kan du kjøpe toro sin sjokoladekake, fryse den og ta på fyllet dagen før. Den er kjempegod og enkel!!

Karamellpudding fås også i esker som er enkle og raske å lage. Ellers er det jo best med hjemmelaget da!

Dajmkake ser jeg du har fått oppskrift på. Den kan fryses og lages i god tid.

Sukkerbrød til bløtkake kan du også med fordel fryse og tine før du pynter den dagen før. Ha inni masse vaniljekrem (fås også kjøpt ferdig i butikken, Piano fra Tine), og jordbær inne. Ha på mye krem, det gjør den saftig og god.

Ostekake får du også kjøpt i pakke. Har prøvd en engang - tror det er Møllerens. Ha gelelokk på den så blir den ekstra fin. Jeg syns også det er fort gjort å lage den helt selv, men det er ofte mye annet å gjøre før en slik dag og alt som er lettvint er jo supert. Du kan til nød lage denne 2 dager før også...

Fruktdessert kan du lage kvelden før. Kok opp sukkerlake, skjær masse frukt i biter, bland i laken og stå kaldt natten over.

Lefser og sveler kan bakes i god tid og fryses. De er kjempegode når du tiner de!

Lykke til! Vet ikke om dette var noe til hjelp, men lykke til.

Fortsetter under...

Har du oppswkrift?

GEMINIS OSTEKAKE

Ingredienser:

1 1/2 pk Bixit havrekjeks

ca 150gr smør/margarin

250 g Philadelphia-ost

1 boks creme fraiche

125 gr melis

1 ts vaniljesukker

1 pk sitrongelé

2,5 dl vann

1/3 l kremfløte (liten kartong)

Gelelokk (om ønskelig):

2 pk jordbærgele-pulver (evt. 1 pk ferdiggele, men pulver-varianten blir best)

Fremgangsmåte:

Kjeksen knuses, gjerne i foodprocessor, og blandes godt med godt romtemperert eller smeltet smør/margarin. Kjeksblandingen trykkes ut i en stor springform. Settes i kjøleskapet.

Ost, creme fraiche, melis og vaniljesukker blandes godt, fortrinnsvis i miksmaster.

Sitrongele-pulver kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka. Tilsett geléen i resten av røra i en tynn stråle mens mikseren går.

Fløten stivpiskes og blandes inn i røra.

Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap. La stå til dette er stivnet, det tar gjerne et par timer.

Jeg anbefaler et lag jordbær-gele oppå kaka. Lag gele fra 2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt (drøyt halv mengde vann). Når ostemassen er helt stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet. Pynt evt. med halve jordbær i geleen før denne stivner.

Kaken blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn!

Går det ann å fryse verdens beste?

Blir den ikke vassen- mister sprøheten?

Lar du vær å fylle den?

Jeg liker den godt samme dagen som den er laget, men dagen etter så smaker den absolutt ikke bra.

Mamma lager det, og fryser, men hun fryser ikke med fyll.. Det sier hun er gjort på 1,2,3.. kan ike lage det jeg, så aner ikke. Hennes er spøre og kjempegode. *sikle*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...