Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå er jeg blitt så lei av at det skal være så innmari vanskelig å pusse tenner på lillemann (straks 2 år). Han har aldri vært noe interessert i å la oss gjøre dette, men det har gått greit i perioder. Har med jevne mellomrom funnet metoder ved hjelp av humor o.l, men det har likevel tatt fryktelig lang tid hver kveld, og gått veldig på hans premisser. (om morgenen får han selv bare tygge på børsten, noe han gidder i noen sekunder..)

Nå er vi i en periode der han er totalt vrang på tannpuss, ingenting funker, verken humor eller tvang - altså, tvang funker jo, men vi må omtrent sitte oppå ham begge to og holde armer og bein til han skriker, så vi får tannbørsten inn i munnen....

Dette er ikke noe vi har lyst til å holde på med. Derfor har jeg de siste kveldene satt ham i tripp-trapp-stolen sin ute på kjøkkenet, og der har han sittet alene til jeg har fått lov å pusse. Kommer inn med jevne mellomrom og sier vennlig at nå skal vi pusse. Han har strittet imot opptil 20-30 min i løpet av disse kveldene før han velvillig har gapet, men i kveld skal han visst ikke gi seg.

Nå har han sittet i stolen i nærmere 1,5 time. Vi ignorerer ham, men han surver bare litt, og sitter for det meste og pludrer med seg selv. Men pusse skal han overhodet ikke.

Er det noen idé å fortsette dette her? Vil ikke drive med tvang, men orker ikke å trekke dette ut i det uendelige. Gode forslag??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232109-t%C3%A5lmodighetspr%C3%B8ve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har også en toåring som ikke alltid syns det er noe særlig å pusse tenner. Jeg sitter, holder henne fast mellom knærne mine venter til hun skriker sånn at munnen åpner seg,, og så pusser jeg ivei. Det er en ting jeg ikke "gir lillefingeren" på. Tennene _skal_ pusses.

En annen ting: Hvordan får du en snart-toåring til å sitte i tripptrappen så lenge? Klatrer han ikke ut? Vår Houdini løsner selen selv og klatrer ut. Ca 20 ganger hver middag for tiden. Festlig...not!

MVH

Oi, oi, oi. En sta liten en:-) Min hadde også en sånn periode, men den varte ikke så lenge. Når han slår seg vrang pleier jeg å si at hvis han er flink og pusser kan han få velge to bøker jeg leser for ham på sengekanten. Vil han ikke pusse leser jeg ingen(men tvangspusser åkkesom). Da tar han seg sammen, for han elsker å bli lest for. Men du har sikkert prøvd å lokke med noe morsomt? :-)

Vi har også en toåring som ikke alltid syns det er noe særlig å pusse tenner. Jeg sitter, holder henne fast mellom knærne mine venter til hun skriker sånn at munnen åpner seg,, og så pusser jeg ivei. Det er en ting jeg ikke "gir lillefingeren" på. Tennene _skal_ pusses.

En annen ting: Hvordan får du en snart-toåring til å sitte i tripptrappen så lenge? Klatrer han ikke ut? Vår Houdini løsner selen selv og klatrer ut. Ca 20 ganger hver middag for tiden. Festlig...not!

MVH

Jeg firer heller ikke på kravet med tannpuss, men orker ikke holde på med tvang, det føles som overgrep, så hardt vi er nødt til å holde ham.

Og hvordan han ikke kommer ut av stolen, vel, vi har ingen sele, bare den buen i tre. Ingen stropp mellom beina heller, men fotplaten er satt såpass høyt opp at han ikke klarer å skli ned gjenom buen. Klarer nok ikke klatre opp heller. Men jeg venter på det, for å si det sånn.. :-)

Forresten er han i seng nå, ga etter like etter at jeg skrev innlegget...

Oi, oi, oi. En sta liten en:-) Min hadde også en sånn periode, men den varte ikke så lenge. Når han slår seg vrang pleier jeg å si at hvis han er flink og pusser kan han få velge to bøker jeg leser for ham på sengekanten. Vil han ikke pusse leser jeg ingen(men tvangspusser åkkesom). Da tar han seg sammen, for han elsker å bli lest for. Men du har sikkert prøvd å lokke med noe morsomt? :-)

Vi har prøvd med morsomme ting ja, han elsker f.eks å se lokomotivet Thomas og Postmann Pat på video, har forsøkt å lokke med det, men munnen snurpes igjen og han blir en kålorm så snart tannbørsten kommer til syne.

Har prøvd med bøker og andre ting også, smokken - som han elsker - kan dingle foran nesa hans, men han forstår seg rett og slett ikke på bestikkelser. :o)

Gjest Persille

Ta ham med på butikken, la ham velge tannbørste selv - det får heller i en periode være underordnet at den ikke er tilpasset hans alder eller størrelse.

Det er mange fine barnetannbørster å velge i :)

La ham velge tannpasta også, de er i fine farger, fine tuber og smaker godt.

Kjøp fluortabletter med banansmak, når han har pusset får han en slik som belønning, det er jo nesten som snop.

Nå har vi gått over til elektrisk tannbørste her - Billa synes det er supermoro :)

Nå gjenstår det bare at hun husker på at hun ikke får starte den når den er utenfor munnen... Badet ser jo ikke ut etterpå de gangene hun glemmer det...

Ulempen er at det tar et kvarter å pusse tennene - mamma, det kan jo hende Karius og Baktus fortsatt er der, jeg har ikke sett at de har blitt borte i vasken!

:)

Annonse

Ta ham med på butikken, la ham velge tannbørste selv - det får heller i en periode være underordnet at den ikke er tilpasset hans alder eller størrelse.

Det er mange fine barnetannbørster å velge i :)

La ham velge tannpasta også, de er i fine farger, fine tuber og smaker godt.

Kjøp fluortabletter med banansmak, når han har pusset får han en slik som belønning, det er jo nesten som snop.

Nå har vi gått over til elektrisk tannbørste her - Billa synes det er supermoro :)

Nå gjenstår det bare at hun husker på at hun ikke får starte den når den er utenfor munnen... Badet ser jo ikke ut etterpå de gangene hun glemmer det...

Ulempen er at det tar et kvarter å pusse tennene - mamma, det kan jo hende Karius og Baktus fortsatt er der, jeg har ikke sett at de har blitt borte i vasken!

:)

He-he, så flink hun er da ;-)

Det er stort sett elektrisk børste vi bruker, den er mer effektiv på den korte tiden vi får slippe til i munnen. Det var stas med den i begynnelsen, men det gikk fort over...

Kan teste ut det med fluortabletter, men han har ikke vist tegn til å forstå seg på bestikkelser.

Takk for innspill! :-)

Bruker en del metoder her som funker på gutten vår.

Metode en: Flode-sangen. Noen ganger med vanlig stemme, noen ganger med tulle-stemme. Erstatter som regel suss med susselyd, og avslutter sangen med ordentlig suss *s*

Metode to: Et lite, selvkomponert vers som brukes av og til - både med vanlig stemme, tulle-stemme eller begge deler.

Verset går slik: "Pusse tenner nede, pusse hvite rene. Pusse tenner oppe, så de blir så flotte."

Metode 3: Sang. "Gubben Noah" og "What shall we do with the drunken sailor" har funket best. Sistnevnte med høyt volum og "tulle-opera" stemme *s*

Gjest Flystripa

Når mine har blitt vrange, har jeg gjort kort prosess. Setter meg på krakken med ungen på fanget. Sagt i fra at "nå ER det tannpuss". Føttene til ungen, mellom mine lår, slik at han ikke kan sprelle avgårde. Jeg holder rundt overkroppen med den ene armen, slik at jeg når rundt og samtidig holder fast hendene til ungen med samme hånd. Og pusser i vei.

Dette er IKKE hyggelig, men jeg forklarer at dette er konsekvensen av at han ikke vil pusse på ordentlig vis.

Ved neste tannpuss forklarer jeg igjen, at hvis tannpussinga skal være hyggelig, så må han gape og la meg pusse ferdig, ellers må mamma igjen holde han fast.

Dette høres helt tyrannisk ut, men det hjelper. Kun et par-tre ganger, og ungene skjønner tegninga. Lykke til :)

Gjest sjøstjerna

Når mine har blitt vrange, har jeg gjort kort prosess. Setter meg på krakken med ungen på fanget. Sagt i fra at "nå ER det tannpuss". Føttene til ungen, mellom mine lår, slik at han ikke kan sprelle avgårde. Jeg holder rundt overkroppen med den ene armen, slik at jeg når rundt og samtidig holder fast hendene til ungen med samme hånd. Og pusser i vei.

Dette er IKKE hyggelig, men jeg forklarer at dette er konsekvensen av at han ikke vil pusse på ordentlig vis.

Ved neste tannpuss forklarer jeg igjen, at hvis tannpussinga skal være hyggelig, så må han gape og la meg pusse ferdig, ellers må mamma igjen holde han fast.

Dette høres helt tyrannisk ut, men det hjelper. Kun et par-tre ganger, og ungene skjønner tegninga. Lykke til :)

Enig med deg.

Den voksne må ta ansvar. Om barnet ikke vil ha pusset tennene og ingen virkemidler ala positiv forsterkning virker... så er det ingen vei utenom. Den voksne MÅ bestemme dette med tannpuss.

Den lille kan heller få lov til å bestemme fargen på sokkene, om brødskiva skal være delt eller ikke etc...

Gjest Flystripa

Enig med deg.

Den voksne må ta ansvar. Om barnet ikke vil ha pusset tennene og ingen virkemidler ala positiv forsterkning virker... så er det ingen vei utenom. Den voksne MÅ bestemme dette med tannpuss.

Den lille kan heller få lov til å bestemme fargen på sokkene, om brødskiva skal være delt eller ikke etc...

"Den lille kan heller få lov til å bestemme fargen på sokkene, om brødskiva skal være delt eller ikke etc..."

Her datt jeg av lasset. Sorry. Mine unger vet hvilke farger som passer sammen, så sokkevalget er ikke noe problem :) De får alltid delte brødskiver, så den diskusjonen har heller aldri vært aktuell.... *ler*

Men tannpussen er viktig - ingen unnasluntring.

Gode forslag - ja. Slutt å dikkedare med gutten.

Han er 2 år, han vet ikke sitt eget beste.

Alle MÅ pusse tenner - sånn er det bare.

Ved å pusse med tvang noen ganger, så skjønner han at det ikke nytter å protesterer, at det er like greit å bare få det overstått.

Å la ham få bestemme, la dere være klovner osv, gjør du ham bare en bjørnetjeneste.

Tja, vi holdt på en stund med tvang, men det ble bare verre av det. Han kniper munnen så hardt igjen at det er umulig å både holde ham fast og komme til i munnen samtidig. Og han har skjønt at ved å skrike så kommer børsten, så det tar sin tid før han skriker også.

Hele greia er forferdelig ubehagelig, føler som sagt det er som et overgrep så hardhendte vi må være.

Og det er det jeg vil komme bort fra.

Annonse

Gjest Flystripa

Tja, vi holdt på en stund med tvang, men det ble bare verre av det. Han kniper munnen så hardt igjen at det er umulig å både holde ham fast og komme til i munnen samtidig. Og han har skjønt at ved å skrike så kommer børsten, så det tar sin tid før han skriker også.

Hele greia er forferdelig ubehagelig, føler som sagt det er som et overgrep så hardhendte vi må være.

Og det er det jeg vil komme bort fra.

Jeg skjønner at det er forferdelig slitsomt, og ikke minst ekkelt å "bruke makt" for å få tannpussinga gjennomført.

Men å være klovn, synge eller dra med cd-spilleren på badet, det gidder ikke jeg.

Heldigvis liker lillemor å pusse tenner (ennå) - det gjorde ikke guttene da de var på alder med din sønn. Men trassen varer kun en kort stund, om det er noen trøst :) Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...