Gå til innhold

NHD: Vet du hva akatisi er?

Anbefalte innlegg

Nickname is already in use

Har du og andre leger noen anelse om hva akatisi er? Jeg mener: vet dere hvordan akatisi virkelig føles? Tar dere denne bivirkningen på alvor?

Jeg tror dere leger hadde vært _meget_ skeptiske til å skrive ut medikamenter som kan gi akatisi, hadde dere visst hvordan denne tilstanden føles.

Jeg fikk akatisi av Largactil, og det føltes som en ubeskrivelig intens og uutholdelig rastløshet. Jeg kunne verken sitte eller stå stille, og fikk en ekstrem angst. Jeg hadde på det tidspunktet ingen anelse om hva det var som var årsaken til dette, og jeg tenkte dessverre aldri på at det var en bivirkning av medisiner og at jeg kunne oppsøke legehjelp. I stedet ble jeg så desperat at jeg vurderte sterkt å ta livet mitt eller skaffe meg heroin for å komme meg ut av denne helvetes-tilstanden? Etter noen timer gikk det heldigvis over av seg selv.

Så hvorfor ble jeg ikke på noe tidspunkt advart mot denne bivirkningen?

Jeg kan meget godt forstå at enkelte personer tar livet sitt p.g.a. denne tilstanden. Jeg forstår det slik at det er vanlig å gi Largactil mot akutte psykoser.

Kan dette være en av årsakene til de mange selvmordene blant personer som legges inn på akuttpsykiatrisk?

Her er en oversikt over medikamenter som har akatisi listet som bivirkning:

Abilify

Cisordinol

Clozapin

Esucos

Fluanxol

Haldol

Largactil

Leponex

Nozinan

Paroxetin

Paroxetin

Primovist

Primperan

Risperdal

Seroxat

Stemetil

Vallergan

Zeldox

Zyprexa

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232166-nhd-vet-du-hva-akatisi-er/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at pasienter enten bør informeres grundig på forhånd, eller at de bør observeres så tett at behandlerne raskt oppdager dersom slike bivirkninger inntrer.

Men psykoser har også svære negative virkninger, og jeg tror vi skal være svært glade for at det finnes medikamenter som hjelper.

Jeg er enig i at pasienter enten bør informeres grundig på forhånd, eller at de bør observeres så tett at behandlerne raskt oppdager dersom slike bivirkninger inntrer.

Men psykoser har også svære negative virkninger, og jeg tror vi skal være svært glade for at det finnes medikamenter som hjelper.

Det er et meget viktig, og sentral tema du i innlegget ditt tar opp fjosken. På lang sikt kan psykoser føre til betydelige problemer for individet selv, og for samfunnet forøvrig. Vi bør være takknemmelige for at det finnes medisiner mot denne forferdelige sykdommen. Prisen pasientene ved bruk av dette medikamenter er betrakelig lavere enn de problemene en ubehandlet psykose ville ført til.

serenity777

Largactil er jo et gammelt typisk neuroleptika. De gamle var fæle til å gi denne bivirkningen. Jeg husker selv første gangen jeg ble tvangsmedisinert med nozinan, det var grusomt, og ingen fortalte om hva som ville skje heller. Helt enig med deg, om at akatisi er grusomt, og at man burde bli advart mot det. Heldigvis er akitasien mye mindre uttalt på de nye medisinene.

Annonse

Psyk. Stud.

Det er et meget viktig, og sentral tema du i innlegget ditt tar opp fjosken. På lang sikt kan psykoser føre til betydelige problemer for individet selv, og for samfunnet forøvrig. Vi bør være takknemmelige for at det finnes medisiner mot denne forferdelige sykdommen. Prisen pasientene ved bruk av dette medikamenter er betrakelig lavere enn de problemene en ubehandlet psykose ville ført til.

Flott innlegg, Canticle

Det er sant at det finnes psykiske sykdommer som har så alvorlige negative konsekvenser at man kan tåle betydelige bivirkninger for å behandle dem.

Likevel synes jeg helsevesnet generetl og psykiatrien spesielt burde bli langt flinkere til å involvere pasientene i denne kost-nytte-vurderingen.

Bivirkninger tas ikke tilstrekkelig på alvor og er sterkt underrapporterte.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...