Gå til innhold

Hva er forskjellen på en psykolog, terapeut og psykiater?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Psykiater: Lege med minst 5 års spesialisering i psykiatri.

Psykolog: Cand psychol fra embetsstudiet i psykologi ved universitetet. Etter ca 5 års spesialisering kan en bli psykologspesialist.

Terapeut/psykoterapeut: Ubeskyttet tittel. Hvem som helt kan kalle seg dette. Se etter tilleggstitler som psykolog, psykologspesialist eller psykiater.

Gjest KariKruskakli

Psykiater: Lege med minst 5 års spesialisering i psykiatri.

Psykolog: Cand psychol fra embetsstudiet i psykologi ved universitetet. Etter ca 5 års spesialisering kan en bli psykologspesialist.

Terapeut/psykoterapeut: Ubeskyttet tittel. Hvem som helt kan kalle seg dette. Se etter tilleggstitler som psykolog, psykologspesialist eller psykiater.

Hun/han lurte antagelig på hva som var forskjellen i hva de driver med.

Gjest Mulig det, men

Hun/han lurte antagelig på hva som var forskjellen i hva de driver med.

Men det kommer jo alt an på hvor de jobber, og ikke hvilken utdannelse de har. Det som skiller dem er det NHD skriver. Man kan ikke finne noe bedre svar.

Annonse

Psyk. Stud.

Psykiater har legeutdannelse + noen år med spesialisering innen psykiatri. En psykolog har studert psykologi.

En psykiater er i tillegg en lege, og kan skrive ut medisiner. Jeg vil tro en psykiater har et meget medisinsk og nevrologisk perspektiv på psykiske problemstillinger.

En psykolog har ikke rettigheter til å skrive ut medisiner. En psykolog har 6 års utdannelse fra universitet (1+5 som regel). Psykologer finner man i større firmaer, skoler, institusjoner og sykehus.

Terapaut aner jeg ikke hvordan oppererer.

Psykologer ser ut til å kurere "mildere" sykdommer mens psykiatere tar seg av de mer "tunge" tilfellene. Om det er slik vet jeg heller ikke, men det kan kanskje være noe i det.

NHD kan gi et bra svar

En psykiater er i tillegg en lege, og kan skrive ut medisiner. Jeg vil tro en psykiater har et meget medisinsk og nevrologisk perspektiv på psykiske problemstillinger.

En psykolog har ikke rettigheter til å skrive ut medisiner. En psykolog har 6 års utdannelse fra universitet (1+5 som regel). Psykologer finner man i større firmaer, skoler, institusjoner og sykehus.

Terapaut aner jeg ikke hvordan oppererer.

Psykologer ser ut til å kurere "mildere" sykdommer mens psykiatere tar seg av de mer "tunge" tilfellene. Om det er slik vet jeg heller ikke, men det kan kanskje være noe i det.

NHD kan gi et bra svar

En god del av psykologene er også privatpraktiserende. Jeg tror at dersom du har behov for å bearbeide ting som har skjedd i fortida, for å takle bedre nåtida, så er det lurest å velge en psykolog. En psykiater er ofte et mer naturlig valg dersom det er snakk om medisiner som skal utprøvest og slikt.

En god del av psykologene er også privatpraktiserende. Jeg tror at dersom du har behov for å bearbeide ting som har skjedd i fortida, for å takle bedre nåtida, så er det lurest å velge en psykolog. En psykiater er ofte et mer naturlig valg dersom det er snakk om medisiner som skal utprøvest og slikt.

jeg trenger å snakke med en som kan gi meg råd om hvordan jeg skal takle en veldig veldig "psyk" person som jeg ikke kan unngå å ha kontakt med. Tror det er mild form for psykopati, sterk narsisist eller en blanding. Vet ikke helt hvor jeg skal henvende meg, og hvem som har mest peiling på det.

jeg trenger å snakke med en som kan gi meg råd om hvordan jeg skal takle en veldig veldig "psyk" person som jeg ikke kan unngå å ha kontakt med. Tror det er mild form for psykopati, sterk narsisist eller en blanding. Vet ikke helt hvor jeg skal henvende meg, og hvem som har mest peiling på det.

Jeg også var i en lignende situasjon da jeg oppsøkte psykolog. Men det har blitt til vi har snakket om mye annet også, og nå føler jeg ikke så sterk avhengighet lengre til min betjent. Jeg søkte bare etter psykologer på nett, sendte en mail og fikk napp med en gang. Etter å ha vært med psykologen et par ganger skaffet jeg en henvisning fra lege. Men du må finne en med rekvisisjonsordning , ellers blir det svindyrt. Vet ikke hvor du bor, men i større byer tror jeg det er vanskeligere å få tak i psykolog. Du må nokk regne med litt ventetid også.

Lykke til!

Hei du,

Husker deg godt. Tror psykolog er tingen for deg. Kanskje veien å gå er via din fastlege. H*n kan henvise deg videre til en psykolog. Lykke til, jeg synes absolutt du gjør rett i å gjøre dette for deg selv:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...