Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det finnes medikamenter som kan skape parkinsonlignende symptomer, men om disse medisinene fører til en reell sykdom er vel heller mer tvilsomt. Parkinson er en lidelse hvor dopaminproduserende celler dør uforholdsmessig raskt, slik at det etterhvert blir underskudd av dette signalstoffet. De medikamentene jeg tenker på(antipsykotika) blokkerer en del reseptorer i hjernen, og kan derfor etter en stund frembringe skjelvinger. Men for de fleste går disse bort en seponering.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232189-parkinsonisme/#findComment-1765477
Del på andre sider

serenity777

Det finnes medikamenter som kan skape parkinsonlignende symptomer, men om disse medisinene fører til en reell sykdom er vel heller mer tvilsomt. Parkinson er en lidelse hvor dopaminproduserende celler dør uforholdsmessig raskt, slik at det etterhvert blir underskudd av dette signalstoffet. De medikamentene jeg tenker på(antipsykotika) blokkerer en del reseptorer i hjernen, og kan derfor etter en stund frembringe skjelvinger. Men for de fleste går disse bort en seponering.

de gamle antipsykotika pillene som haldol o.l. Ga kraftige parkinsonlignende symptomer. Jeg ble tvangsmedisinert med 16 mg haldol over en periode, og jeg var så stiv at jeg ikke klarte å knyte skolissene mine engang. Det gikk over med engang jeg sluttet på pillene dog.

Den nevrologiske bivirkningen som er mest skadelig er tardive dyskeniser for de er irreversible. Tror de kom mest på de gamle medisinene dog.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232189-parkinsonisme/#findComment-1765694
Del på andre sider

de gamle antipsykotika pillene som haldol o.l. Ga kraftige parkinsonlignende symptomer. Jeg ble tvangsmedisinert med 16 mg haldol over en periode, og jeg var så stiv at jeg ikke klarte å knyte skolissene mine engang. Det gikk over med engang jeg sluttet på pillene dog.

Den nevrologiske bivirkningen som er mest skadelig er tardive dyskeniser for de er irreversible. Tror de kom mest på de gamle medisinene dog.

du mener at de er irreversible? Vår venn her sier at de går vekk etter seponering.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232189-parkinsonisme/#findComment-1765703
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...