Gå til innhold

Hvor vanlig er det at far henter barnet alene?

Anbefalte innlegg

Gjest Elverum

Kjenner en familie som for mange år siden adoperte to barn. Den siste fra Kina.Da dro bare far, mens mor var hjemme i Norge sammen med den andre datteren. Tror årsaken var flyskrekk eller noe sånt.

Men det at far drar på hentereise alene, hvor vanlig er det?

Og hvordan ser de på det i adopsjonslandene?

Fortsetter under...

Vet at dette går an - iallefall i Kina. Tror ikke foreningene eller landet har særlige innvendinger mot dette. Selv har vi adoptert fra Colombia og der må begge foreldre reise. Det er jo selvfølgelig fordeler med å være 2, men ved reiser til Kina reiser en jo i grupper og har nok mye støtte i de andre i gruppa. Det går jo også an å ha med en venn eller et familemedlem på hentereisen.

Lykke til!

Det var en pappa med oss på henteturen. Han hadde med seg sin svigermor - fordi hans kone var syk (slikt kan jo skje). Det gikk aldeles utmerket! I Kina fikk han en spesiell høy stjerne hos guidene - de liker godt menn som tar ansvar i forhold til barn og slikt.

Si til den det gjelder at det er kjekt å være to - vi hadde også en mamma med, som tok med seg en venninne mens far var hjemme og passet barn. Det gikk også helt strålende!

Annonse

Og jeg kjenner 3 pappaer som har dratt på hentereise alene: to til Kina og én til Etiopia.

Årsakene til dette: to av mødrene hadde flyskrekk og for den siste familien syns de det ble for dyrt å skulle dra alle (inkl. storesøsken).

Kjenner faktisk ingen mødre som har dratt alene - med unntak av ei som var med på vår andre hentereise, hvor mannen hadde fått skiveutglidning i ryggen like før avreise.

Slik jeg har forstått pappaene som har vært alene på tur, har det gått fantastisk fint :o)

fra

Gjest ikke noe problem

Jeg hentet vår yngste datter alene i 2000 og hadde ingen problemer med det. Jeg var så heldig at en venninne av meg ville reise sammen med meg, og det var en stor støtte og hjelp. Min mann hadde skrevet under alle papirer som skulle til på forhånd og de kinesiske myndighetene stilte ingen spørsmål til hvorfor han ikke var med. Jeg hadde med meg bilder av både pappa og storesøster (laminerte) som jeg viste til barnepleier/bestyrer og de andre som var interesserte i å se. Deretter var bildene fine å titte på/leke med for den lille. Hun ble da litt kjent med de som ventet hjemme selv om det bare var på bilde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...