Gå til innhold

Hva sier man til ny arbeidsgiver når man er i en adopsjonprosess?

Anbefalte innlegg

Gjest Vurderer adopsjon

Jeg vet at det å begynne i en ny jobb og å være gravid kan bli problematisk for arbeidsgiver.

Men hvordan er dette i forhold til adopsjon når man ikke vet når man får tildeling?

Sier man noe om det på jobbintervju?

Og hva er konsekvensene av å ikke fortelle det, hvis man får tildeling tre måneder etter at man har startet jobben?.

Fortsetter under...

Gjest Brent barn

Av arbeidsgivere finnes bestinger, verstinger, og de middels.

I det offentlige, hvor bedriften har rutine på å hanskes med ansatte som er ute i perm, kjenner jeg flere solskinnshistorier. Det kjennes alltid best å være åpen.

Jeg kunne ikke være det 1. gang.

Om den første adopsjonen sa jeg ingen ting til noe, ikke engang til mine nærmeste. Helt til tildeling, visste jeg ikke om hva som ville skje.

Administrasjonen ble sur da jeg ba om perm. – Det hadde de ikke ventet av en kvinne i moden alder.

Adopsjon nr 2 var jeg helt åpen om. Arbeidsoppgavene mine ble veldig trivielle, tilpasset en som plutselig kan forsvinne. Siden en adopsjonsprosess er lang, og kan bli lenger enn antatt, varte dette lenge. Også lønnsmessig sakket jeg etter. Det gikk til og med så langt at administrasjonen begynte å hinte frampå om jeg virkelig syntes at jeg passet inn der.

Her jeg bor finnes det ikke mange arbeidsplasser for min kompetanse, så det var en vanskelig tid.

Det har stått en del om dette i avisene, at kvinner som blir gravide får merke at karriere og lønn får en stagnasjon. Unntaket er kvinner som har en særlig ettertraktet kompetanse og kvinner i frie yrker.

Du får selv tenke etter hvor på skalaen arbeidsplassen din befinner seg og tilpasse din åpenhet deretter.

Lykke til!

Ønsker du å skifte jobb ganske snart?

Ser du undertegner med 'vurderer adopsjon'. En adopsjonsprosess tar i snitt ca 2 år (alt fra drøyt 1 år og opptil 3-4 år, avhengig av hvor raskt kommunen deres og Bufetat jobber, og hvor lang ventetid det er i giverlandet dere velger).

Dvs du har høyst sannsynlig minst 1 år på deg til å få ny jobb, og likevel ha god tid til å informere arbeidsgiver, sammenliknet med når en arbeidsgiver vanligvis får beskjed om en graviditet (det er vel ganske normalt å informere om en graviditet ca 1/2 år før fødselen).

Lykke til med jobbskifte og evt adopsjon!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...