Gjest bekymret-adoptivmor Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Begynner å bli bekymret for min lille gutt. Han har alltid vært lav men fulgt sin egen kurve på vekt og lengde. Nå derimot ser det ut til at veksten har stagnert noe. Han er nøyaktig 3,5 år, veier 11 kg og er ca. 93 cm. Han har vokst ca. 7 cm det siste året. Han spiser lite men variert, er aldri syk, er harmonisk og glad, og full av energi. Han har normal avføring. Kan han feks ha cøliaki uten symptomer? Kan han feile noe annet? Barnet er adoptert og har ingen opplysninger om opphavet. Kom til Norge 6 mnd. gammel, frisk og fin, men kort! Noen gode råd der ute? Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232267-kortvokst-gutt-p%C3%A5-35-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violsa Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 etter hva jeg har hørt går det med vekst og sånn ofte i rykk og napp. Så er ikke sikkert du behøver å bekymre deg. Jeg er liten selv og kjenner mange jenter av asiatisk opphav som alle er veldig små. Det finnes jo også asiatere som er litt mindre enn det som er normalen for de. Uansett kan du jo få det sjekket. Kanskje de kan gjøre noe med det. Veksthormoner og lignende. lykke til. jeg har det fint som kortvokst da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232267-kortvokst-gutt-p%C3%A5-35-%C3%A5r/#findComment-1766368 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest morentilfire Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Min datter er 6 år og 106,5 cm høy. Det er ca lik høydekurve som for din gutt, tror jeg. Jeg har fulgt opp dette i den siste tiden, og her er noe av hva jeg har funnet ut. Jeg lurte også på om det kunne være cøliaki, for hun var slapp, og med løs mage da jeg fikk henne ( 1 år). Men svært mange adoptivbarn er jo det ! Jeg har hørt at symptomene på cøliaki kan gi seg. Men samtidig sies det at cøliaki reduserer almen tilstanden svært mye, så aktive og livlige unger passer ikke inn i sykdomsbildet. Man kan få tatt en blodprøve for cøliaki, og for matallergi. Videre kan hånden fotograferes, og en blodprøve kan avdekke menge veksthormon i kroppen. (På Furst Laboratorium er de knallgode til å ta blodprøve av små barn) En barnelege kan så foreta en samlet vurdering av prøveresultatene. Det kan ta lang tid å komme i kontakt med en barnelege via det offentlige. Hvis du kontakter et privat foretak (eks barnelege , gule side) får du time nesten på dagen. Når barnet er eldre, kan man ta nytt bilde av hånden (mer pålitelig da). Puberteten kan utsettes hvis bildet viser at det er mer å vokse på. Jeg har hørt om operasjoner for å strekke bena og på den måten øke høyden. Til slutt må jeg få legge til at jeg har møtt svært mange kjekke, lave unge menn, med blink i øyet. Er man relativt slank og litt bredskuldret (altså litt aktiv), burde kjærlighetslivet gå seg til. Og da har man jo det viktigste i livet. Men jeg forstår godt at du vil finne ut mest mulig, om det er noe du kan gjøre, så stå på og lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232267-kortvokst-gutt-p%C3%A5-35-%C3%A5r/#findComment-1768203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bekymret-adoptivmor Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Min datter er 6 år og 106,5 cm høy. Det er ca lik høydekurve som for din gutt, tror jeg. Jeg har fulgt opp dette i den siste tiden, og her er noe av hva jeg har funnet ut. Jeg lurte også på om det kunne være cøliaki, for hun var slapp, og med løs mage da jeg fikk henne ( 1 år). Men svært mange adoptivbarn er jo det ! Jeg har hørt at symptomene på cøliaki kan gi seg. Men samtidig sies det at cøliaki reduserer almen tilstanden svært mye, så aktive og livlige unger passer ikke inn i sykdomsbildet. Man kan få tatt en blodprøve for cøliaki, og for matallergi. Videre kan hånden fotograferes, og en blodprøve kan avdekke menge veksthormon i kroppen. (På Furst Laboratorium er de knallgode til å ta blodprøve av små barn) En barnelege kan så foreta en samlet vurdering av prøveresultatene. Det kan ta lang tid å komme i kontakt med en barnelege via det offentlige. Hvis du kontakter et privat foretak (eks barnelege , gule side) får du time nesten på dagen. Når barnet er eldre, kan man ta nytt bilde av hånden (mer pålitelig da). Puberteten kan utsettes hvis bildet viser at det er mer å vokse på. Jeg har hørt om operasjoner for å strekke bena og på den måten øke høyden. Til slutt må jeg få legge til at jeg har møtt svært mange kjekke, lave unge menn, med blink i øyet. Er man relativt slank og litt bredskuldret (altså litt aktiv), burde kjærlighetslivet gå seg til. Og da har man jo det viktigste i livet. Men jeg forstår godt at du vil finne ut mest mulig, om det er noe du kan gjøre, så stå på og lykke til! Hei morentilfire. Takk for informativt og muntert innlegg:-) Skal gjøre ett fremstøt hos legen vår. Hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232267-kortvokst-gutt-p%C3%A5-35-%C3%A5r/#findComment-1768847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
østenmamma Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Hei, hei! Skjønner godt begymringen, jeg.. Min asiatiske jente som blir 5 i september måler 93 cm. Barnelege har tatt prøver og tester - alt er normalt, men de vil følge deg opp,ikke minst i forhold til håndleddrøntgen når hun blir litt eldre. Det var betryggende å snakke med barnelege og se på kurven hennes sammen med han. Kurven er jo helt fin og som en annen her har sagt - de vokser i rykk og napp. Ta kontakt med barnelege - ikke gi deg, be om utredning og oppfølging! Lykke til videre! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232267-kortvokst-gutt-p%C3%A5-35-%C3%A5r/#findComment-1803030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nettemor Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Det spørs jo også hvor han er kommer fra. Asiater har i noen områder av Asia lavere gjennomsnittshøyde enn europeere. Men veksten skal jo ikke stagnere, og det må du ta opp med legen din. Det går an å teste verdier for veksthormon. Har man for lite fås det i sprøyteform. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232267-kortvokst-gutt-p%C3%A5-35-%C3%A5r/#findComment-1822075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.