Gå til innhold

Snop til ungene: sukker eller søtningsstoffer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest venter tredjemann

Jeg har tro på sunn og variert mat, og at det ikke er noen god grunn til å være helt fanatisk. Barn trenger å omgås også "gotteri" på en sunn måte.

Vi praktiserer lørdagsgott: en liten skål til hver med litt drops, sjokolade og evt. noe salt. I tillegg får de lov til å ha sjokoladepålegg til frokost på lørdager - hvis de har lyst.

Funger bra - ikke noe mas utenom.

Jeg har ikke noe tro på å bruke kunstige søtningstoffer til små barn - bivirkninger osv. Kun der hvor barna reagerer sterkt på sukker.

Gjest sjøstjerna

Dette varierer.

Første barn: og foreldre full av ideologiske tanker...får gjerne lite godteri, lite søtt pålegg...

Etter noen år og flere barn så er mange kameler svelgt. Så hver lørdag sitter hele familien og koser seg i lag med sjokolade, potetgull, popcorn, smågodt og brus.

Sukker? JA.

Men blås i det. De spiser sunn god mat 7 dager i uka, og skjeier kraftig ut lørdagskvelden. Allikevel er det hverdagen som teller.

;-)

Gjest lørdagsgodteri?

Dette varierer.

Første barn: og foreldre full av ideologiske tanker...får gjerne lite godteri, lite søtt pålegg...

Etter noen år og flere barn så er mange kameler svelgt. Så hver lørdag sitter hele familien og koser seg i lag med sjokolade, potetgull, popcorn, smågodt og brus.

Sukker? JA.

Men blås i det. De spiser sunn god mat 7 dager i uka, og skjeier kraftig ut lørdagskvelden. Allikevel er det hverdagen som teller.

;-)

Veldig enig.

Annonse

Gjest Debra irl

Ungene velger seg to ting hver. Samma for meg hva det er. De spiser relativt fornuftig eller, så da velger de fritt.

Minstemann velger seg ofte en frukt og en godteri (som om han ikke spiser nok frukt ellers, men men).

Tar det ikke så høytidelig.

Gjest amparro...

Jenta mi på snart 5 får det hun vil ha. Det går for det meste i sjokolade, ostepopp, potetgull og litt vingummi. Hun drikker lettbrus for det er det vi alltid har i huset. Jeg tenker _ikke_ på om det er sukker eller søtningstoffer.....

Gjest Aina E

I hvertfall ikke kunstig! Det påvirker blodsukkerbalansen og er ikke lov engang i produkter til barn. F.eks. aspartame er giftig og blir omdannet til bl.a. metanol og formaldehyd i kroppen. Ikke gi ungene det, vær så snill?

Les her:

http://nrk.no/redskap/utskriftsvennlig/5651790.html

Gjest LOTUS78

Jenta mi på snart 5 får det hun vil ha. Det går for det meste i sjokolade, ostepopp, potetgull og litt vingummi. Hun drikker lettbrus for det er det vi alltid har i huset. Jeg tenker _ikke_ på om det er sukker eller søtningstoffer.....

Tror ikke det er noe vits å bli for hysteriske.

Dette varierer.

Sukker? JA.

;-)

En utskeining i uka er det ingen som tar skade av. :-) Det er straks verre med unger som får godteri når de ikke vil ha middag (hver dag).

Annonse

Gjest LOTUS78

Nei, gi barna metanol før idretten tar dem...

Jeg tror det er bedre å satse på sjokolade for barn under 3år, fordi mange barn liker ikke eller får ikke til å spise f.eks. vingummi. Det er mye kunstige stoffer som vi ikke vet hvordan virker inn på ungene. Men når det er sagt, så tror ikke jeg det er farlig dersom man begrenser det til lørdager, men ikke ubegrensede mengder. Det tror jeg de flest foreldre passer på.

Gjest lørdagsgodteri?

I hvertfall ikke kunstig! Det påvirker blodsukkerbalansen og er ikke lov engang i produkter til barn. F.eks. aspartame er giftig og blir omdannet til bl.a. metanol og formaldehyd i kroppen. Ikke gi ungene det, vær så snill?

Les her:

http://nrk.no/redskap/utskriftsvennlig/5651790.html

Er det slike stoffer i f.eks. pepsi max og 7up light også?

serendipity

Stort sett er alt godis med sukker som poden får, med unntak av tyggis (som han får litt oftere enn i helgene). Når det gjelder brus så har vi sort sett Pepsi Max og Farris i huset, så han få velge mellom det eller om han vil ha en egen 1/2 liter flaske med noe annet. Og det er omtrent 50/50 det han velger. Noen ganger Farris, noen ganger Pepsi Max og noen ganger en anne brus han velger selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...