Gå til innhold

bryster som lekker forferdelig


starlight

Anbefalte innlegg

Jeg er nå blitt gravid med nr 3 og gruer meg litt til amminga. De to forrige gangene ammet jeg i 14 dager etter att jeg kom hjem, da var det slutt på klissbløte netter og konstant amming for meg!

Om natten måtte jeg tulle rundt meg ett badehåndkle for å ta opp all melken som randt ut og det hendte at jeg måtte skifte i løpet av natta også.Jeg frøs hver eneste natt

pga bløte håndduker og sengetøy.

Om dagen satt jeg i en stol og ammet omtrent hele dagen.Jeg hadde ca halvtime pause mellom hver økt og babyen var aldri fornøyd!

Jeg brukte smokk til dem allerede på sykehuset så det kan ikke ha vert sugebehovet som ikke ble tilfredstilt.Ingen av dem hadde kolikk i dette tidsrommet heller.

Jeg prøvde med en lånt elektrisk brystpumpe men klarte bare å presse ut ca 10ml hver gang (jeg ventet til brystene var fylt opp). Når babyen diet på det ene brystet ,rant det fra det andre.Jeg brukte oppsamlingskopp og måtte bytte ut denne 1-2 ganger i hver økt.Så det var jo melk der i massevis! Jeg lurer på hvorfor melka kom rennende så bra av seg selv og ikke når jeg ammet eller brukte pumpe?!

Jeg har jo lyst til å prøve denne gangen også og lurer på om noen har noen råd å gi meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres normalt ut, spør du meg.. Jeg hadde det på samme måten. Da barnet var 5 måneder hadde melkeproduksjonen stabilisert seg helt og jeg hadde sluttet å lekke i tide og utide, men før det var jeg konstant våt. Jeg lar ikke det der stoppe meg fra å amme neste barn også, noen ting må man bare være villig til å holde ut så lenge man vet at det er til barnets beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det nok bare i begynnelsen....

men et godt tips til nettene: få deg en tykk ulltrøye, det holder kulda unna! Jeg har kjøpt en kjempestor fra nøstebarn (de krypmper fordi de blir "tovet" av melka) og det fungerer for meg. Andre t-skjorter må jeg jo bytte en 3-4 ganger i løpet av natta, ja....

Og til trøst -det tar slutt etter noen måneder når brystene stabiliserer seg! Om du alikevel synes det er helt forferdelig, så kan du jo bruke flaske om natta, og gi pupp om dagen= Da vil puppene slutte å produsere melk om natta forholdsvis raskt. Ulempen er at det er nattammingen som får opp produksjonen, så det akn det være at du vil slite med litt små mengder melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pirrka

Joda, slik var det første månadene med første barnet. Med nr. 2 og 3 har eg ikkje vore plaga med lekkasje i det heile tatt nesten.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres normalt ut, spør du meg.. Jeg hadde det på samme måten. Da barnet var 5 måneder hadde melkeproduksjonen stabilisert seg helt og jeg hadde sluttet å lekke i tide og utide, men før det var jeg konstant våt. Jeg lar ikke det der stoppe meg fra å amme neste barn også, noen ting må man bare være villig til å holde ut så lenge man vet at det er til barnets beste!

Vil bare gi et tips for lekkasje om natta:

Bruk en bleie på hvert bryst, med BH utenpå! Det gjorde jeg. Det var varmt, lakk ikke ut i senga og samlet opp masse!!!

Det blir jo litt dyrt de første mnd da, men så får i allefall barnet ditt brystmelk!

jeg prøvde også å pumpe, men ut kom det fælt lite, sånn som hos deg. Når jeg ammet på den ene siden, lakk det imidlertid rikelig på den andre siden....jeg brukte også oppsamlingskopper, og ga denne melken på flaske om kvelden. På den måten var jeg sikker på at barnet fikk i seg en del melk.

Lykke til, og tenk posistivt på det!

Hilsen ei som plundret fælt med amminga, nemlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære starlight. Når du sier at du hadde mye melk, men ammet hele tiden så er min første tanke at barna ikke har hatt riktig sugetak. De har ikke klart å die effektivt. Antagelig har du heller ikke brukt en pumpe som passet til ditt bryst. Be om hjelp med engang på barsel til å få riktig gapeteknikk på barnet, slik at det får nok bryst inni munnen. Lytt etter svelgelyder. Unngå smokk de første ukene til du er sikker på at ammingen er vell etablert. Få opplæring i håndmelking av en som kan det godt. Da kan du melke brystet på en måte som passer ditt bryst. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære starlight. Når du sier at du hadde mye melk, men ammet hele tiden så er min første tanke at barna ikke har hatt riktig sugetak. De har ikke klart å die effektivt. Antagelig har du heller ikke brukt en pumpe som passet til ditt bryst. Be om hjelp med engang på barsel til å få riktig gapeteknikk på barnet, slik at det får nok bryst inni munnen. Lytt etter svelgelyder. Unngå smokk de første ukene til du er sikker på at ammingen er vell etablert. Få opplæring i håndmelking av en som kan det godt. Da kan du melke brystet på en måte som passer ditt bryst. Lykke til.

Jeg selv mener at det ikke er noe galt med sugetaket da barnet suger på hele brystvorten og litt til.

Pleierne på barsel hadde heller ikke noe å utsette på dette.

Jeg brukte også brystpumpe på sykehuset og det var ikke noe valg av brystpumpe etter bryststørrelse.Jeg har til vanlig små bryster da A cup er litt for stort, under graviditet og noe tid etterpå så er den passelig.Jeg har hørt at bryststørrelsen ikke skal ha noe å si for amminga.

Hvis jeg ikke hadde brukt smokk til barna så måtte jeg ha sittet hele dagen og ammet for at sugebehovet skulle bli tilfredsstilt. Jeg ammet barna i ca en time om gangen og hadde halvtime pause men enda var de ikke fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...