Gå til innhold

De ville at han skal begynne med tillegg???


Gjest Valnøtt

Anbefalte innlegg

Gjest Valnøtt

Jeg var på helsestasjonen og veide min tre uker gamle sønn i går. Han hadde da lagt på seg 180 gram på seks dager og det var visst som det skulle være. Helsesøsteren spurte om han spiste ofte, og jeg sa at han spiser med gjennomsnittlig tre timers mellomrom, men mye oftere om kvelden. Da spiser han i ett kjør over flere timer. Mye er vel kosesuging sikkert, men han er bare rolig på kvelden hvis han får ligge ved brystet. Og det er greit for meg, jeg lar han ligge der jeg.

Men på helsestasjonen mente de altså at jeg urde begynne å gi tillegg på kvelden istedenfor å sitte så lenge.

Jeg vil ikke gi tillegg. Vet av erfaring at det da er vanskelig å komme over på fullamming igjen. Ikke plager det meg at han ligger lenge på kvelden heller. (Han er veldig grei på natta til gjengjeld. Da sover han, våkner til et kjapt måltid og sover videre).

Men det er nå sånn med oss nybakte mødre at helsestasjonen er en sterk autoritet, så nå sitter jeg her og lurer da. Får han nok mat? Bør jeg gi tillegg likevel?

Han veide 4370 ved fødselen, og nå veier han 4580 etter tre uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette føyer seg bare fint inn i rekken av pussige utsagn om amming fra helsesøstre som ikke har fulgt med i timen. Lillegutt hadde det likedan i perioder, men så lenge vektøkningen var bra fortsatte vi. Han ble fullammet i 6 måneder.

Stå på, og lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ponni

Det er synd at Helsestasjonen gir sånne råd som dette. Du skal IKKE begynne med tillegg. Det er helt normalt med det ammemønsteret du viser til med et barn på den alderen. Jeg er ingen fagperson, men har vært med i Ammehjelpen i flere år. Helt utrolig at de kan si noe sånn når barnet til og med har lagt godt på seg. Stol på deg selv, og jeg er sikker på at fagpersonen på dette forumet vil gi deg tilnærmet samme råd som meg.

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Valnøtt. Synd at du har fått et problem som er helt unødvendig. Gutten din har en super vektøkning. Hyppig amming er dessuten helt vanlig og forventet på kvelden. Dessuten er det flott at du heller ikke opplever det som et problem. Fortsett som du gjør, still spørsmål ved råd som blir gitt, og følg din egen sunne fornuft. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Valnøtt. Synd at du har fått et problem som er helt unødvendig. Gutten din har en super vektøkning. Hyppig amming er dessuten helt vanlig og forventet på kvelden. Dessuten er det flott at du heller ikke opplever det som et problem. Fortsett som du gjør, still spørsmål ved råd som blir gitt, og følg din egen sunne fornuft. Lykke til

Det høres helt unødvendig ut!!

Han legge rjo fint på seg, og det er kjempevnalig at babyene blir litt mer sultne på kvelden!!

Tutta mi' henger i puppen fra ca. 18-21, da legger jeg henne. Noen ganger får hun 50-100 ml tllegg på flaske, men stort sett vil hun ikke ha, så det er da melk nok allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forskjellige råd gir altså helsestasjonene. Vi hadde det på samme måten her, og helsesøster sa til meg at det er ikke rart han ligger til brystet hele kvelden. Han skal jo lade opp til hele den lange natten uten mat! Hun mente jeg burde være glad til at jeg (stort sett) fikk sove i fred om natta, og anse all kveldsammingen som prisen jeg måtte betale for det. Og det gjorde jeg uten at det kostet meg allverden. Etter noen måneder begynte det å gå lenger tid mellom ammingene helt av seg selv. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stella31

Jeg synes du skulle være svært forsiktig med å begynne med tillegg. Da vil jo du få for lite melk også blir det fort til at det blir mer og mer tillegg osv.

Har selv gått på en helsestasjon hvor en rekke av barna i min barselgruppe ble anbefalt tillegg, barna var så store sa de, og trengte mer melk. I denne gruppa var jeg snart den eneste som ammet. Og de barna som angivelig var så store og trengte tillegg, var mye mindre enn mitt barn.

Jeg synes heller du skal ta godt vare på deg selv, sørge for å få ro og pleie, spise riktig, ev. drikke ammete og andre ting som gir mer melk, og ta deg tid og ro til å amme og amme og amme så ofte det trengs, så vil melken han trenger komme.

Det kan sikkert være tilfeller der det er nødvendig med tillegg, men i hvert fall bør man være litt forsiktig med å gå i gang med det før det er absolutt nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...