Gå til innhold

Til dere med venner

Gjest I det underende, usikre  hjørnet

Anbefalte innlegg

Hva kan man snakke med en kollega om? Hva kan man snakke med venner om? Hva kan man snakke med en behandler om? Hvor går grensene? Hvor går grensene kollegaveiledning/behandling? Hvor går grensene kollega/venn? Når er noen en venn? Når/Hvordan blir noen en venn? Hvor går grensene for hva man kan si til hvem?

Og ønsker som sagt svar fra folk som faktisk har klart å få seg venner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232481-til-dere-med-venner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ghb64

Jeg mener at en venn er et menneske som en har tillit til og som en ønsker å være sammen med. Vi kan godt ha ulike meninger, det krydrer forholdet og gir perspektiv på livet.

Hva en skal prat om til hvem må en føle/prøve seg fram.

Lytte er et godt råd. Da kan en finne ut hvor grensene til den andre går og de aller fleste elsker å snakke om seg selv.

En kollega kan også være en venn, men en må passe på og ikke blande jobb og privatliv.

Si bare det du har lyst til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232481-til-dere-med-venner/#findComment-1768894
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke humor mot folk jeg liker. Bra måte å komme i kontakt på. Videre hvis du har problemer med å konversere, still spørsmål, vær den lyttende part. Du aner ikke hvor mange personer som liker å ha en skulder å gråte på.

Men det finnes vel i så fall grenser for hvor lenge man kan være den lyttende part? Bedre på spørsmål kan jeg dog sikert bli. Tusen takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232481-til-dere-med-venner/#findComment-1768953
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Hva kan man snakke med en kollega om?

Dagligdagse ting, dvs været, nyhetene og jobb-relaterte ting. Er det god tone- over noen uker- så fortsett og spe i noen små hyggelige episoder fra din hverdag. Om dette blir likt merkes ved om din kollega gjør det samme.

Unngå å snakke om dype persolige problemer.

For å bli venn med kollega, så vær lyttende. Spør. Feks om hva kollegaen syntes om den filmen på TV i går. Hva han mener om det og det i nyhetene. Og tar han initiativ til å fortelle noe, så lytt, mens du nikker og evt spør noe i relasjon til det han forteller om.

Hva kan man snakke med venner om?

Alt. Personlige problemer også. Men pass på å dyrke også det hyggelige.Feks når dere har festlige anledninger så unngår man å snakke triste ting. De triste tingene kan tas når det passer under få øyne.

Hva kan man snakke med en behandler om?

Vet ikke. Har aldri vært hos en, men jeg antar at en behandler må vite alt. Så trenger jeg en behandler noen gang, så skal jeg fortelle ALT.

Hvor går grensene? Hvor går grensene kollegaveiledning/behandling?

Vet ikke.

Hvor går grensene kollega/venn? Når er noen en venn? Når/Hvordan blir noen en venn? Hvor går grensene for hva man kan si til hvem?

Dette forsøkte jeg svare på ovenfor. Kollega er en man snakker om "overfladiske ting" med. Venner kan man snakke om alt med. Men ikke hele tiden.

En kollega kan bli venn. Avtal kino, tur, eller bowling. e.l. Så har dere et samtale emne etterpå. Ta initiativ en gang eller to. Så venter du på kollegaens sitt initiativ.

Å få venner kan ta TID. Vær tålmodig.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232481-til-dere-med-venner/#findComment-1768995
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...