Gjest efoll Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Datteren min på 7 er egentlig veldig sosial av seg. Når vi er på ferie og det er andre barn der i rett alder, har hun sjelden store problemer med å begynne å leke med dem. Hun går i første klasse, og læreren sier at hun har flere venner i klassen. Men hun er mest sammen med barn som bor et godt stykke unna oss, så det er vanskelig å treffe dem etter skoletid. På sfo leker hun med disse barna. De fleste av vennene hennes på skolen har annen kulturell familiebakgrunn, de fleste fra srilanka. Dette gjør meg litt usikker mht å ringe foreldrene for å feks ta med barna deres hjem og slikt. Jeg kjenner dem jo ikke....(Ikke bare pga kulturen med pga relativt lange avstander) Saken er den at 7 av jenta mi sine klassekamerater bor i umiddelbar nærhet til oss, med gangavstand. Både gutter og jenter. Disse leker ikke jenta mi noe særlig med, og det forundrer meg! Jeg prøver å spørre henne, og av og til sier hun at de barna ikke er greie med henne. Jeg har vært borti episoder med dem der de lager mye konflikter ang hvem som skal leke med hvem og ikke. En periode var de litt sammen med jenta mi, men nå er det LENGE siden. Jeg synes det er trist at jenta mi ikke leker med dem, sitter inne med meg og sånn når de andre ungene er ute og leker. Jenta mi sier at hun ikke har lyst til å være med, at hun ikke kan leken (feks boksen går) eller hun leker med yngre barn i nabolaget. Bør jeg bekymre meg for dette? Det virker jo som om hun får tilfredsstilt mye lekebehov på skolen og sfo, men allikevel.... Noen ganger lurer jeg faktisk på om ikke naboungene har satt min datter i bås som "hun som leker med de brune"....Jenta mi sier til meg i klartekst at hun er den eneste som av "de hvite" som leker med "de brune"....Jeg vet ikke om det stemmer, håper da inderlig ikke det! det er et ganske delt nabolag her; der "de brune" oftest bor i blokkene, mens "de hvite" (legg merke til gåsetegnene, vet ikke hvordan jeg ellers skal uttrykke meg...) bor i rekkehusene. Noen som har et godt råd? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232571-hun-leker-ikke-s%C3%A5-mye-med-nabobarna-desverre-litt-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest darkside Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Hei efoll! :-) Det er vanskelig, sånne ting. Kanskje er jenta di litt mot strømmen, og er fornøyd med det. Samtidig bør dere kanskje prøve og oppmuntre henne til å leke også med de i nabolaget. Siden de også går i samme klasse kan det jo hende dere kan få litt hjelp av skolen også. Ikke for at det er noe problem om hun leker med "de brune", men fordi hun kan bli utenfor i sitt eget nabolag, og det er ikke noe hyggelig. Kanskje prøve å invitere en eller to fra nabolaget hjem? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232571-hun-leker-ikke-s%C3%A5-mye-med-nabobarna-desverre-litt-langt/#findComment-1769927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor Åse Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Tror jeg hadde tatt en tlf til foreldrene til de "brune" barna og invitert barna hjem på tur. Dette vil gjøre jenta glad, fordi dette er jo lekekamerater hun selv har valgt. Det samme hadde jeg gjort med nabobarna. Hvis du inviterer et og et barn spesifikt, legger til rette for at barna leker fint sammen inne i første omgang, kan mye være gjort for å få henne med "i gjengen". Regn med å måtte være litt aktiv i sommer med å invitere, og ikke forvent noe tilbake fra de andre foreldrene. Tenk på at dette er vel verdt tid å investere, for å "integrere" barna dine med i vennegjengen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232571-hun-leker-ikke-s%C3%A5-mye-med-nabobarna-desverre-litt-langt/#findComment-1772968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.